Brev:
Datter på 4 år slår
4. august 2011
Alder:
4 år, 2 mdr.
Datter på 4 år slår
Hej Helen
Jeg skriver til dig angående min datter, da hun er begyndt at slå. Det er oftest mig, hun slår ud efter, og en gang imellem slår hun også sin far eller lillebror. Hun slår ikke andre. Vi siger hver gang, at vi ikke vil have, at hun slår, og hun er også blevet sat i "time-out" eller har fået fjernet sine yndlingslegesager, når det er sket.
Hun blev 4 år i maj og går i børnehave. Hun er en skarpsindig pige og har et meget veludviklet sprog, men efter min vurdering er hun nok ikke så god til at sætte ord på sine følelser. Ind i mellem får hun raserianfald, hvor jeg føler, hun brænder inde med noget, men når jeg prøver at tale med hende, er hun ikke i stand til at tale om det. Jeg bruger vendinger som fx "jeg kan høre, du er vred, og jeg vil gerne tale med dig, når du holder op med at skrige" eller "du må gerne være ked af det, men mor er nødt til at vide, hvad der er galt, for at jeg kan hjælpe dig".
Ofte føler jeg ikke, hun har respekt for mig, for hun svarer igen eller ignorerer mig. Og andre gange er der ingen problemer, når hun med glæde gør, som hun bliver bedt om.
Jeg vil gerne høre din mening om disse ting, og jeg har også brug for et godt råd til at håndtere de konkrete situationer, når jeg forsøger at tale stille og roligt med hende under et raserianfald, og hun slår ud efter mig. Skal jeg "sætte hende væk" eller har hun brug for ekstra omsorg?
På forhånd tak for dit svar :-)
Kærlig hilsen
Birgitte