Datter på 4 år slår

4. august 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 2 mdr.

Datter på 4 år slår

Hej Helen

Jeg skriver til dig angående min datter, da hun er begyndt at slå. Det er oftest mig, hun slår ud efter, og en gang imellem slår hun også sin far eller lillebror. Hun slår ikke andre. Vi siger hver gang, at vi ikke vil have, at hun slår, og hun er også blevet sat i "time-out" eller har fået fjernet sine yndlingslegesager, når det er sket.

Hun blev 4 år i maj og går i børnehave. Hun er en skarpsindig pige og har et meget veludviklet sprog, men efter min vurdering er hun nok ikke så god til at sætte ord på sine følelser. Ind i mellem får hun raserianfald, hvor jeg føler, hun brænder inde med noget, men når jeg prøver at tale med hende, er hun ikke i stand til at tale om det. Jeg bruger vendinger som fx ...

Annonce

... "jeg kan høre, du er vred, og jeg vil gerne tale med dig, når du holder op med at skrige" eller "du må gerne være ked af det, men mor er nødt til at vide, hvad der er galt, for at jeg kan hjælpe dig".

Ofte føler jeg ikke, hun har respekt for mig, for hun svarer igen eller ignorerer mig. Og andre gange er der ingen problemer, når hun med glæde gør, som hun bliver bedt om.

Jeg vil gerne høre din mening om disse ting, og jeg har også brug for et godt råd til at håndtere de konkrete situationer, når jeg forsøger at tale stille og roligt med hende under et raserianfald, og hun slår ud efter mig. Skal jeg "sætte hende væk" eller har hun brug for ekstra omsorg?

På forhånd tak for dit svar :-)

Kærlig hilsen
Birgitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder