Svar: Børnehaveopstart og pludselig generthed
4. august 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Lene
Det er helt naturligt at din dreng har svært ved at skulle starte op igen efter 5 ugers ferie. I har jo haft det super dejligt derhjemme, han har kunne lege, slappe af, I har gået ture, været på besøg, har haft gæster - og bare hygget jer.
Det har været naturligt afslappende ikke noget stress og jag og så er det pludselig hverdag igen - og det har han ikke lyst til, og man forstår ham jo godt :)
Samtidig har du sandsynligvis stadig barsel, går hjemme sammen med lillesøster og han føler måske at det er ham der skal af sted og føler at I så går og hygger jer uden ham. Det er han naturligvis ked af og det reagerer han naturligt på. Han er jo meget bevidst nu og derfor smerteligt bevidst om, at du stadig er hjemme, når han afleveres i dagpleje.
Det er rigtig vigtigt at du anerkender dette og sætter ord på hans følelser "jeg kan godt forstå du gerne vil være hjemme", "jeg synes også det er dejligt at være hjemme", "jeg savner også dig, når du er af sted" osv. Ligesom du naturligvis også skal forklare ham, at det er kedeligt at være hjemme, at det er dejligt for ham at lege sammen med andre børn og derfor godt at komme af sted og naturligvis sige til ham, at du henter ham så snart du kan, f.eks. "Jeg henter dig, når du har spist frugt, så kan vi hygge i eftermiddag og læse en bog eller spille et spil" eller lignende - naturligvis kun noget du kan holde. Man skal jo holde hvad man lover :)
Læs bøger for ham om at starte børnehave og tal med ham om hvad der sker i børnehaven og hvor forskelligt det er at være der i forhold til at være i dagpleje. Læs f.eks. bogen "Tag med Laura i børnhave" - du finder den i min bogguide under 'bøger for børnehavebørn'.
Gå en tur forbi børnehaven, gå ind og hils på, så han ser hvor det er han skal hen og ser legepladsen osv. og på den måde forberedes lidt på, hvad det er. Mon ikke også dagplejen laver en overlevering til børnehaven eller?
Der er sandsynligvis flere i legestuen, som skal starte i børnehave, så han er ikke den eneste og han vil sikkert kende nogle af børnene fra legestuen. Det kan give ham lidt ro, at vide at de også er der :)
Det er okay at han er usikker på alt det nye der skal ske, lad ham være det og trækker han sig, når I f.eks. besøger børnehaven, så tag ham i hånden og hjælp ham. Igen - anerkend hans følelser og sæt ord på "jeg kan godt forstå du synes det er lidt svært, men nu går jeg med dig og så ser vi på børnehaven sammen" eller lignende. Det er meget vigtigt at du ikke presse ham "se de andre børn hvor de kan, du kunne da også løbe hen og være med ..." eller "nu bliver du vist genert, prøv at se den anden dreng, hvor han ...". Det er ikke befordrende for hans selvværd.
Lad ham være usikker, lad ham få lov til at føle sin usikkerhed, og hjælp ham og guid ham så, så godt som du nu kan, så han stille og roligt får det mod der skal til og begynder at glæde sig lidt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske