Svar: Børnehaveopstart og pludselig generthed

4. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lene

Det er helt naturligt at din dreng har svært ved at skulle starte op igen efter 5 ugers ferie. I har jo haft det super dejligt derhjemme, han har kunne lege, slappe af, I har gået ture, været på besøg, har haft gæster - og bare hygget jer.

Det har været naturligt afslappende ikke noget stress og jag og så er det pludselig hverdag igen - og det har han ikke lyst til, og man forstår ham jo godt :)

Samtidig har du sandsynligvis stadig barsel, går hjemme sammen med lillesøster og han føler måske at det er ham der skal af sted og føler at I så går og hygger jer uden ham. Det er han naturligvis ked af og det reagerer han naturligt på. Han er jo meget bevidst nu og derfor smerteligt bevidst om, at du stadig er hjemme, når han afleveres i dagpleje.

Det er rigtig vigtigt at du anerkender dette og sætter ord på hans følelser "jeg kan godt forstå du gerne vil være hjemme", "jeg synes også det er dejligt at være hjemme", "jeg savner også dig, når du er af sted" osv. Ligesom du naturligvis også skal forklare ham, at det er kedeligt at være hjemme, at det er dejligt for ham at lege sammen med andre børn og derfor godt at komme af sted og naturligvis sige til ham, at du henter ham så snart du kan, f.eks. "Jeg henter dig, når du har spist frugt, så kan vi hygge i eftermiddag og læse en bog eller spille et spil" eller lignende - naturligvis kun noget du kan holde. Man skal jo holde hvad man lover :)

Læs bøger for ham om at starte børnehave ...

Annonce

... og tal med ham om hvad der sker i børnehaven og hvor forskelligt det er at være der i forhold til at være i dagpleje. Læs f.eks. bogen "Tag med Laura i børnhave" - du finder den i min bogguide under 'bøger for børnehavebørn'.

Gå en tur forbi børnehaven, gå ind og hils på, så han ser hvor det er han skal hen og ser legepladsen osv. og på den måde forberedes lidt på, hvad det er. Mon ikke også dagplejen laver en overlevering til børnehaven eller?

Der er sandsynligvis flere i legestuen, som skal starte i børnehave, så han er ikke den eneste og han vil sikkert kende nogle af børnene fra legestuen. Det kan give ham lidt ro, at vide at de også er der :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er okay at han er usikker på alt det nye der skal ske, lad ham være det og trækker han sig, når I f.eks. besøger børnehaven, så tag ham i hånden og hjælp ham. Igen - anerkend hans følelser og sæt ord på "jeg kan godt forstå du synes det er lidt svært, men nu går jeg med dig og så ser vi på børnehaven sammen" eller lignende. Det er meget vigtigt at du ikke presse ham "se de andre børn hvor de kan, du kunne da også løbe hen og være med ..." eller "nu bliver du vist genert, prøv at se den anden dreng, hvor han ...". Det er ikke befordrende for hans selvværd.

Lad ham være usikker, lad ham få lov til at føle sin usikkerhed, og hjælp ham og guid ham så, så godt som du nu kan, så han stille og roligt får det mod der skal til og begynder at glæde sig lidt :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor