Falde i søvn selv ?

4. august 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Falde i søvn selv ?

Hej Helen!

Jeg har læst med på sidelinien siden jeg fik mit første barn i november 2008. Og din brevkasse er simpelthen guld værd.

Jeg har et problem, som jeg gerne vil have din vejledning til at løse. Du får lige en kort historie om mig. Mit første barn var helt sikkert det, du vidst kalder en ”high need baby”. Han startede de første 3 mdr. med at have kolik, hvor han skreg 3-4 timer hver aften. Desuden var han fra han blev født og frem til han var omkring 1 års tid en meget utilfreds baby (selv familien kommenterede det ofte og de havde svært ved at forholde sig til ham – i dag elsker de ham overalt på jorden).

Jeg skriver dette, så du har en idé om, hvordan mit første barn prægede mig som mor. Jeg blev lidt usikker, da mit ”mor-selvværd” fik et nøk – tænkte tit, om jeg ikke gjorde det rigtigt.

I maj 2011 fik jeg mit andet barn. En dreng dejlig dreng på 53 cm og 3500 g. Han er i dag 2,5 md. og vejer 6500 g. og er på mange måder slet ikke som sin bror var. Han er glad, mild og græder sjældent.
Dog har jeg det samme problem med ham, som jeg havde med storebroren – Han vil kun falde i søvn, hvis han vugges i vores arme eller hvis jeg ammer ham i søvn (i løbet af dagen vælger jeg ofte den sidste løsning, for det er nemt).

Når jeg ammer ham i søvn, er det ikke fordi han er sulten – hvis jeg tilbyder ham det ”fulde” bryst bliver han tosset, derfor får han det tomme bryst, så han kan sutte sig selv i søvn og jeg kan derefter lægge ham i liften. Hvis jeg prøver at tage brystet ud af munden på ham, når han er lige ved at falde hen vågner han helt op, bliver urolig og så kan jeg starte forfra med at amme ham.

Som du sikkert har gættet, bruger han desværre ikke sut. Vi har prøvet alle sutte på markedet – natur-sutten, sut til for tidligt fødte, sut til 6 mdr. babyer, flade sutter, ...

Annonce

... runde sutter, latex sutter, silikone sutter, ja selv sut med sukkervand på, men han vil ikke tage dem (han vil heller ikke tage sutte flaske med udmalket mælk). Han sutter slet ikke på dem, gør bare modstand med tungen og hvis vi insisterer, så laver han ”bræk-lyde” og er lige ved at kaste op.

Han hader sin barnevogn (og i øvrigt også sin autostol) og vil ikke engang ligger der, når han er vågen. Vi kan slet ikke få ham til at sove i barnevognen, selvom han er mæt, svøbt og vi vugger ham i vognen. Han skriger bare og kan blive ved indtil vi tager ham op (selvfølgelig ikke lige med det samme – vi har prøvet i 20 min til ½ time, hvor vi har stået ved siden af og forsøgt at berolige ham).

Jeg kan mærke, at det irriterer mig, at han skal vugges/ammes i søvn. Både fordi, at jeg bekymrer mig over, hvor stor en kamp det mon bliver at få ham til at falde i søvn selv, når vi vælger at tage kampen. Og fordi jeg kan mærke, at andres (fx min mødregruppe) holdninger er, at børn da skal kunne falde i søvn selv, og at det er mig, der giver/har givet ham en dårlig vane.

Er børn forskellige, således at nogle kan falde i søvn selv, hvor andre har brug for stimuli for at sove og har det noget med sanseintegration at gøre? Eller er det bare mig, der har givet mine sønner dårlige vaner ved ikke at tage kampen fra starten?

Hvordan skal jeg gribe hele projekt ”lær-at-falde-i-søvn-selv” an og skal jeg vente til han bliver lidt ældre, så han måske får en større fornemmelse for træthed og kan undvære sin mor lidt bedre (min store søn var 4-5 mdr. da vi lærte ham at falde i søvn selv ved at bruge metoderne fra ”Sov igennem uden gråd” – og det var i sig selv hårdt på trods af, at han brugte sut og dermed havde ”noget”, der signalerede, at nu var det sovetid og samtidig gav tryghed)

Med venlig hilsen
”en mor til 2”

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor