Brev:
Falde i søvn selv ?
4. august 2011
Alder:
3 mdr.
Falde i søvn selv ?
Hej Helen!
Jeg har læst med på sidelinien siden jeg fik mit første barn i november 2008. Og din brevkasse er simpelthen guld værd.
Jeg har et problem, som jeg gerne vil have din vejledning til at løse. Du får lige en kort historie om mig. Mit første barn var helt sikkert det, du vidst kalder en ”high need baby”. Han startede de første 3 mdr. med at have kolik, hvor han skreg 3-4 timer hver aften. Desuden var han fra han blev født og frem til han var omkring 1 års tid en meget utilfreds baby (selv familien kommenterede det ofte og de havde svært ved at forholde sig til ham – i dag elsker de ham overalt på jorden).
Jeg skriver dette, så du har en idé om, hvordan mit første barn prægede mig som mor. Jeg blev lidt usikker, da mit ”mor-selvværd” fik et nøk – tænkte tit, om jeg ikke gjorde det rigtigt.
I maj 2011 fik jeg mit andet barn. En dreng dejlig dreng på 53 cm og 3500 g. Han er i dag 2,5 md. og vejer 6500 g. og er på mange måder slet ikke som sin bror var. Han er glad, mild og græder sjældent.
Dog har jeg det samme problem med ham, som jeg havde med storebroren – Han vil kun falde i søvn, hvis han vugges i vores arme eller hvis jeg ammer ham i søvn (i løbet af dagen vælger jeg ofte den sidste løsning, for det er nemt).
Når jeg ammer ham i søvn, er det ikke fordi han er sulten – hvis jeg tilbyder ham det ”fulde” bryst bliver han tosset, derfor får han det tomme bryst, så han kan sutte sig selv i søvn og jeg kan derefter lægge ham i liften. Hvis jeg prøver at tage brystet ud af munden på ham, når han er lige ved at falde hen vågner han helt op, bliver urolig og så kan jeg starte forfra med at amme ham.
Som du sikkert har gættet, bruger han desværre ikke sut. Vi har prøvet alle sutte på markedet – natur-sutten, sut til for tidligt fødte, sut til 6 mdr. babyer, flade sutter, runde sutter, latex sutter, silikone sutter, ja selv sut med sukkervand på, men han vil ikke tage dem (han vil heller ikke tage sutte flaske med udmalket mælk). Han sutter slet ikke på dem, gør bare modstand med tungen og hvis vi insisterer, så laver han ”bræk-lyde” og er lige ved at kaste op.
Han hader sin barnevogn (og i øvrigt også sin autostol) og vil ikke engang ligger der, når han er vågen. Vi kan slet ikke få ham til at sove i barnevognen, selvom han er mæt, svøbt og vi vugger ham i vognen. Han skriger bare og kan blive ved indtil vi tager ham op (selvfølgelig ikke lige med det samme – vi har prøvet i 20 min til ½ time, hvor vi har stået ved siden af og forsøgt at berolige ham).
Jeg kan mærke, at det irriterer mig, at han skal vugges/ammes i søvn. Både fordi, at jeg bekymrer mig over, hvor stor en kamp det mon bliver at få ham til at falde i søvn selv, når vi vælger at tage kampen. Og fordi jeg kan mærke, at andres (fx min mødregruppe) holdninger er, at børn da skal kunne falde i søvn selv, og at det er mig, der giver/har givet ham en dårlig vane.
Er børn forskellige, således at nogle kan falde i søvn selv, hvor andre har brug for stimuli for at sove og har det noget med sanseintegration at gøre? Eller er det bare mig, der har givet mine sønner dårlige vaner ved ikke at tage kampen fra starten?
Hvordan skal jeg gribe hele projekt ”lær-at-falde-i-søvn-selv” an og skal jeg vente til han bliver lidt ældre, så han måske får en større fornemmelse for træthed og kan undvære sin mor lidt bedre (min store søn var 4-5 mdr. da vi lærte ham at falde i søvn selv ved at bruge metoderne fra ”Sov igennem uden gråd” – og det var i sig selv hårdt på trods af, at han brugte sut og dermed havde ”noget”, der signalerede, at nu var det sovetid og samtidig gav tryghed)
Med venlig hilsen
”en mor til 2”