Svar: Nylig storebror og manglende opmærksomhed

3. august 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære du

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg kan godt høre at du har hænderne fulde - det er bestemt ikke let at være alene med to små børn, det er i forvejen rigtig hårdt at have en mand der er udsendt og når man så tilmed har en 2½ årig og et spædbarn at tage sig af - jeg kan godt forstå jeres dreng reagerer.

Jeg håber du har et godt netværk og jeg vil opfordre dig rigtig meget til at bruge det. Det vil være rigtig godt for både dig, din dreng og lillesøster, hvis en bedsteforældre, en god ven eller veninde kunne komme og aflaste dig en gang imellem. Det kunne være at tage sig af Mikkel og lave noget med ham i et par timer, det kunne også være at tage sig af lillesøster, så du får frigivet noget tid til ham.

Mikkel er gammel nok til at forstå at hans far er væk. Men han er stadig for lille til at forholde sig til hvad hans far laver. Han kan derfor ikke forstå, hvorfor far er rejst og han kan ikke forholde sig til tid - så at far kommer hjem til jul er noget han kan lære at sige, men uden egentlig at kunne forholde sig til hvad det betyder og hvor lang tid det egentlig er. Så bare det at far er væk, er naturligt et stort savn for Mikkel og det vil han reagere på.

Samtidig er han jo så blevet storebror og det er helt naturligt at han reagerer med jalousi i forhold til sin søster. Ofte vil det ikke gå ud over hende, han vil være sød nok ved hende - men det vil gå ud over dig, fordi det er dig der har haft hende i maven og dig der har taget hende med hjem - og samtidig er det jo dig, der bærer rundt på hende hele tiden.

Jalousi mellem søskende vil ofte handle om:

- Barnet føler sig tilsidesat
- Barnet føler sig ikke som den foretrukne
- Barnet føler ikke ligeværdighed til forældrenes kærlighed
- Barnet oplever at have en rival
- Barnet føler sig usynlig
- Barnet føler at pladsen i mors hjerte er usikker
- Barnet føler ikke at der er kærlighed nok til alle

Det er rigtig vigtigt at du lader din dreng føle, at han er noget ganske særligt. At ingen kan tage hans plads, for der er kun en Mikkel - og det er ham. Han har værdi, netop fordi han er den han er og ingen kan erstatte ham. Han vil altid have en ganske særlig plads i dit hjerte.

Det er meget vigtigt, at du viser ham det hver dag, at du viser det og også fortæller det både direkte med ord og indirekte med dit kropssprog.

Han har brug for nogle gange at føle sig stor og det er rigtig fint at du forsøger at inddrage ham i de forskellige praktiske ting der skal gøres - netop fordi du står meget med tingene alene og det vil naturligt være dejligt for ham, at føle at han kan hjælpe dig og har en vigtig rolle der. MEN, det er samtidig meget vigtigt at han også får lov til at være lille. For han er stadig bare en lille dreng som har rigtig meget brug for sin mor og det er vigtigt at du prioriterer ham og giver ham den tid og hjælp som han også behøver.

Pas rigtig meget på at du ikke kommer til at kræve for meget af ham lige nu og de næste måneder frem. Det er meget svært for ham at håndtere selv små krav lige nu. Ting han har kunne før, vil han ...

Annonce

... sandsynligvis pludselig ikke kunne og det er vigtigt at du her hjælper ham, guider og støtter ham og nogle gange gør ting for ham - også selvom du ved at han burde kunne selv. Han skal nurses lidt ekstra :)

Han skal hjemme øve sig på at være stor og nu hvor han er startet i børnehave skal han finde ud af at være den lille. Det er en meget meget svær balance for ham og han reagerer netop hjemme og ved at gøre ting flere gange selvom du har sagt stop eller ved at ignorere det du siger. Det er helt naturligt, at han reagerer på denne måde og du er nødt til at prøve at bære over med ham og rumme de følelser han har - også selvom du bliver frustreret. For som du skriver, så smitter din frustration også af på ham - ja på begge børn :)

Med hensyn til at lillesøster skal falde i søvn selv, så er hun alt for lille til dette. Hun er 3 måneder gammel og kan naturligt ikke bare puttes vågen og derefter sove. Det betyder dog ikke, at hun skal sove i dine arme, hun kan sagtens lære at sove i sin seng eller barnevogn.

Start altid putningen med at give hende mælk. Det at få bryst eller flaske skal være en fast del af det at blive puttet. Start med mælken og se så på hendes øjne og lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Hun skal altså ikke være spilvågen, men heller ikke sove - hun skal være lige ved at falde i søvn, hun skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, hun misser med øjnene og lige når at registrere hvor hun bliver lagt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Stille og roligt putte hende fra din favn ned i sengen. Hun må meget gerne være svøbt, så hun føler sig omsluttet som når hun ligger i dine arme, men det vil netop være af et klæde og ikke af dig og det vil gøre det lettere at lave skiftet fra favn til seng, hvis hun er svøbt.

Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger hun i barnevognen, så tril vognen lidt og lul hende til ro på den måde.

Hun skal ikke ligge og græde, hun kan naturligvis godt være lidt ked af det lige der hvor søvnen skal indfinde sig og hun har svært ved at koble fra - men der er her tale om få minutters gråd og hun græder ikke ulykkeligt, men mere som en overtræt små klynken lige inden hun sover. Er hun ulykkelig, så skal hun op, have mere mad, skiftes, trøstes - hvad der nu er galt og så må du prøve at putte igen, når hun atter er faldet til ro.

Du kunne også prøve en gang imellem at lægge dig med hende i dobbeltsengen, - gøre det til noget hyggeligt for jer alle tre og lade storebror være med. Imens du giver lillepigen mælk, kan du ligger og fortælle ham en historie, han ligger stille og lytter og lillepigen falder roligt i søvn - og det hele bliver en fælles og hyggelig seance og ikke noget, hvor han føler sig uden for :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder