Brev:
Nylig storebror og manglende opmærksomhed
3. august 2011
Alder:
2 år, 9 mdr.
Nylig storebror og manglende opmærksomhed
Hej Helen
Jeg vil gå lige til sagen.... Min dreng, Mikkel, på 2 år og 9 måneder, blev for tre måneder siden storebror til vores lille pige, Josefine. Vi var meget spændt på hvordan han tacklede det, da han altid har været meget mor-pylret, og nu lige pludselig skulle dele mig med lillesøster. Den første måneds tid, begyndte han og afvise mig mere og mere, og tilsidst var det kun far der duede. Dette vendte så, da far igen begyndte på arbejde.
Problemet nu er, at der sker flere nye ting i hans liv lige pt. Ikke nok med han skal dele opmærksomheden med den forholdsvis nye lillesøster, men oven i det, er far lige taget af sted til Afghanistan, og skal være væk indtil december.
Han startede i børnehave i forgårs, hvilket han har taget vildt flot. Der har ingen problemer været endnu. Så det er dejligt.
Og yder mere tissede han på potten for første gang i går aftes. Så puha, du kan nok se der sker mange ting i hans lille hoved.
Idet far er væk, gør jo så desværre, at der går endnu mere opmærksomhed væk, da jeg er alene med begge børn. Hans reaktion er åbenbart, at han slet ikke hører efter, ignorerer mig, og gør tingene flere gange selvom man har sagt stop. Jeg har det selv utrolig dårligt med ikke at kunne være der så meget for ham, som jeg gerne ville. Det skal så også lige siges, at lillesøster ikke er særlig god til at sove når der er larm, og vil helst falde i søvn i arm der sidst på eftermiddagen, og om aftenen, hvor Mikkel kommer hjem fra børnehave, og det gør jo så at meget af min tid går med hende. Og så bliver jeg frustreret, og det smitter jo af på begge børn.
Mine spørgsmål er:
1: Er det mangel på opmærksomhed, der gør han opfører sig sådan? Og har du nogle råd til, hvordan kan man være der for begge børn på samme tid?
2: Hvordan lærer man lillesøster og kunne falde i søvn selv? Hun flipper helt ud når jeg lægger hende fra mig - og bruger desværre ikke 100% sut - vi arbejder stadig på sagen.
Håber du kan hjælpe mig, da jeg synes der er ufattelig lang tid til farmand kommer hjem igen....
Venlig hilsen