Svar: Far-syg

28. juli 2011

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære søde du

Tusind tak for dit brev, dine åbne og ærlige tanker :)

Og hold da op, det lyder godt nok som om at I er noget presset i jeres familie og jeg kan godt forstå I lige nu har svært ved at få det hele til at hænge sammen ... :(

Det påvirker naturligvis jer alle, både dig, din kæreste og ikke mindst jeres lille dreng og der er ingen tvivl om at det hele naturligt påvirker hinanden og at der derfor nogle gange bliver sagt nogle ting, som ikke skulle have været sagt, ligesom visse ting bliver forstærket af andre ting.

Naturligvis er din måde at være sammen med din søn på, anderledes end den måde far og søn er sammen på. Sådan skal det være og det er ikke en konkurrence og det handler ikke om at du ikke er engageret eller indlevende nok, men vi har forskellige måder at agere på som forældre, som mor og far. Og det er okay - børn har brug for den forskellighed :)

Du er naturligt også påvirket af graviditeten (tillykke med at I venter en lille pige :)) og dit overskud er naturligt ikke så stort. Samtidig har din kvalme og utilpashed i starten, naturligt betydet at far har måtte tage sig mest af jeres dreng og at de to naturligt derfor har knyttet et bånd som du ikke på samme måde er del af. I takt med at din mave vokser og du bliver større og får sværere ved at komme omkring, sværere ved at løfte ham op, bære ham osv. vil han naturligt også søge sin far mere og mere. Det er naturligvis hårdt, men samtidig et eller andet sted jo også naturligt, fordi du i begyndelsen skal tage dig af lillesøster. Derfor er det positivt at far og søn bruger hinanden mere og mere.

Men igen - du skal naturligvis ikke afvises hele tiden, der skal også være plads til dig - og det er jeg sikker på at der også er. Det er vigtigt at du overvejer, hvordan du reagerer når din dreng afviser dig. For han er meget opmærksom på dine ...

Annonce

... reaktioner og har en alder, hvor han naturligt afprøver forskelige ting, netop for at se hvordan du reagerer. Og hvis du bliver ked af det, skuffet osv. når han skubber dig væk eller på anden måde siger, at han vil have sin far, så er det jo en reaktion, som naturligt også er spændende at udforske. Og derfor vil han kunne gøre det igen og igen - ikke for at være bevidst imod dig, men for at undersøge din reaktion, på hans handlinger.

Det er på samme måde også rigtig vigtigt, at far er bevidst om, hvordan han reagerer, når jeres dreng afviser dig. Det er vigtigt at han viser, at du kan ligeså godt som han kan. At der ikke er en konkurrence imellem jer to. Det er vigtigt at far direkte opfordrer til at du kan f.eks. med et "nu sidder jeg lige her, og så hjælper mor dig" eller lignende, så jeres dreng hører, at far synes du mestrer opgaven ligeså godt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så lyder det også som om at I forældre har brug for at prioritere hinanden og at det er nødvendigt, for at få lidt mere overskud i hverdagen - også selvom I nærmest ikke kan se jer ud af, hvordan det skal kunne lade sig gøre ...

Hvem har I i jeres netværk, som kan passe jeres dreng? Som du skriver har I brug for også at prioritere jeres parforhold og ikke 'kun' være forældre. Jeg ved godt at det ikke er jeres drengs behov at blive passet - men lige nu, hvor du er gravid, jeres forhold har det svært, fars arbejdssituation er presset, far har fået konstateret en depression, der skal styr på økonomien, boligen, dagplejen har sommer lukket, jeres dreng er eller har været syg i nogle dage ... Ja så lyder det som om at I lige nu skal prioritere tid til hinanden, hvor I kan få talt tingene igennem og finde ud af, hvad der er vigtigt for jer to og hvordan I så kommer videre ...

Jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :) Stort knus fra mig til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder