Far-syg

28. juli 2011

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Far-syg

Hej Helen

Der er sket en del siden sidst og jeg har virkelig brug for din mening nu med hensyn til min søn på 19 måneder, der har været ekstrem far-syg de sidste dage.

De sidste måneder har været hårde. Jeg har haft en forlænget barselsperiode indtil marts, hvor vores søn startede i dagpleje. Jeg nåede lige tilbage på mit job, da jeg fandt ud af, at vi venter os igen. Jeg er gravid med en lille pige og har termin til november. Så langt så godt.

De første tre måneder af graviditeten havde jeg det elendigt med kvalme, og var sygemeldt i 6 uger hvilket også bevirkede at min kæreste skulle trække størstedelen af læsset.

I samme forbindelse fik han konstateret en depression. Hele situationen har været meget presset og det har gået stærkt ud over vores forhold. Vi prøver at opretholde en fornuftig hverdag, men vi er hhv mor og far i familiekonstellationen, meget mere end vi er et par og kærester. Vi har skændtes en del og det har ikke altid været muligt at det har foregået om aftenen men som regel har en af os kunne forlade fællesskabet for at skåne vores søn. Vi har gået i terapi, men har måtte holde en pause på grund af økonomien holdt op imod resultaterne fra terapien.

For at det ikke skal være løgn er den virksomhed min kæreste arbejder for netop gået konkurs samtidig med at vores boligsituation er trængt; vi skal meget gerne finde noget større at bo i, og komme på plads, inden jeg nedkommer.

Det var lidt baggrundsinformation, nu til det egentlige: Vores søn har altid været meget glad for for sin far. Min kæreste har arbejdet hjemmefra og har desuden været meget engageret i sin søn. Jeg har syntes, at det var dejligt, og det har aflastet mig meget.

Men nu er han blevet så far-syg, at han reagerer meget voldsomt, hvis han f.eks. ...

Annonce

... må nøjes med mig. F.eks hvis vi er der begge og det er mig der trøster når han slår sig, vil han straks over til sin far.
Hvis vi snakker om at gå en tur på legepladsen, og det er mig der tager afsted med ham, reagerer han.

Eller f.eks her til morgen: Min søn og jeg har en lille tradition med at stå tidlig op og se skraldevognen gøre sit arbejde. Idag kom skraldebilen så, og jeg stod op med ham som vi plejer, men det skulle være far der stod op med ham. Han reagerede meget voldsomt, og ville hellere tilbage i sengen til sin far, hvilket han kom. Vi holdt fast i at far skulle sove, men mor ville gerne se skraldebilen sammen med ham. Jeg stod op, og vores søn lå vågen i sengen med sin sovende far en hel time, inden han hellere ville stå op og være sammen med mig!

Jeg er helt klar over at jeg skal kunne rumme hans følelser i det her, men det gør mig bare rigtig ked af det at blive så kraftigt afvist, når mine følelser i forvejen sidder uden på tøjet.

Samtidig med, bebrejder min kæreste mig, og mener, at det er fordi at jeg ikke er indlevende og engageret nok, når jeg er sammen med vores søn. Det er virkelig sårende, når jeg synes at jeg bare har en anden måde at være sammen med ham på. Min graviditet hæmmer jo også mit aktivitetsniveau og sætter også sit præg på mit humør i vores pressede situation.

Det skal siges, at vores søn har været generel sensitiv efter at han fredag-mandag var syg med høj feber, hvor det var hans far der var den primære omkring ham, da jeg har arbejdet en del i perioden.
Desuden har dagplejeren ferielukket, hvilket nok også gør sig gældende på vores søn generelle sensitive humør. Men hvordan takler vi bedst far-syge problematikken?

På forhånd tak, glæder mig til dit svar!

God weekend fra den afviste mor. ;)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder