Svar: Ud på egen hånd

25. juli 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære LM

Jeg synes det er meget vigtigt at børn kommer til fødselsdag, når de bliver inviteret - også selvom de synes det er svært, kan være lidt tilbageholdne osv. Fødselsdage er noget af det, som børn ikke selv vælger om de vil komme til - det er noget vi forældre bestemmer at de skal deltage i.

Man hører nogle gange voksne sige, at børn skal have lov til selv at vælge om de vil deltage eller ej - fuldstændig ligesom vi voksne vælger, om vi vil mødes med vores kolleger efter arbejdstid eller møde op, hvis de inviterer. Som voksne vælger man selv om man vil til fest hos en kollaga, men man skal stadig formå at arbejde sammen dagligt og man bør acceptere hinanden, for de forskelligheder nu hver især har.

Børn er sat i en gruppe - enten i børnehaven eller i en skoleklasse, hvor de skal kunne acceptere hinanden og hvor de skal kunne være sammen hver dag. Derfor er det en selvfølge at man også deltager i hinandens fødselsdage og på den måde har et fællesskab. Børn skal lære sociale spilleregler, de skal lære hvad deres handlinger gør ved andre og hvad andre gør ved dem. Og jeres dreng skal lære at når han ikke kommer til fødselsdag, så bliver den der har inviteret ked af det, fuldstændig ligesom han også ville blive ked af det, når han inviterer og ingen eller måske kun halvdelen dukker op...

Så næste gang der inviteres til fødselsdag, så skal han naturligvis med. Det er et spørgsmål om at glæde en anden ved at deltage i nogle få timer - det skal han. Det er ikke til diskussion, efter min mening :)

Hvis du ved, hvad det er han har svært ved, at han f.eks. er i ...

Annonce

... tvivl om hvor toilettet er og derfor føler sig usikker, så er der jo intet i vejen for, at du lige taler med de forældre der holder festen. Du kan sagtens bede dem om at vise børnene, hvor toilettet er, hvis det er problemet. Det er ikke et spørgsmål om at de skal hive din dreng frem foran de andre, hvilket de naturligt heller ikke vil gøre, men bare lige snakke med dem om at jeres dreng er lidt usikker og om de vil være søde lige at være lidt ekstra obs på ham. Og naturligvis vil de det :)

Med hensyn til fritidsaktiviteter, så behøver han ikke gå til fodbold, hvis han er ked af dette. Det kan virke voldsomt at skulle løbe om kap med andre, være på et hold, hvor der skubbes, sparkes og er "konkurrence", når man er den tilbageholdne type. Men han kan gå til andre ting, hvor han er mere sig selv, selvom han er sammen med andre. Han kunne gå til gymnastik. Han kunne også gå til musik eller han kunne gå til svømning og blive fortrolig med vand. Og du er naturligvis med og ser på fra sidelinjen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis berolige og betrygge ved at du eller far er der - hele tiden - og ikke går fra ham. Og forklare at man er nødt til at prøve nogle gange, for at se om det er noget. Og også fortælle ham at det er okay at han er usikker. Lad ham vide, at sådan har du det også selv. Du får også sommerfugle i maven, når du skal noget nyt, at det er helt normalt. Måske kan du huske et eksempel fra du var barn og fortælle ham den historie og hvor glad du er for at du gjorde det, selvom du var rigtigt urolig for det .. :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.