Brev:
Ud på egen hånd
25. juli 2011
Alder:
5 år
Ud på egen hånd
Hej Helen!
Jeg skriver til dig vedrørende min søn, der lige er blevet 5 år. Han trives og er en rigtig god og glad dreng. Når han er i trygge omgivelser, er han en rigtig lille vildbasse. Han trives tydeligt bedst med det kendte og trygge. Han er rigtig glad for sin børnehave og pædagoerne fortæller også, at han er vellidt blandt de andre børn samt godt med på alle områder.
Normalt er han ikke så vild med at være ude på egen hånd, med mindre det er steder han kender rigtig godt. Der har været et par stykker fra børnehaven, der har holdt børnefødselsdag. Begge gange kunne han desværre ikke komme, da han den ene gang var syg og den anden gang skulle vi til konfirmation, men han var nærmest lykkelig for, at han ikke skulle med. Han har selv lige haft fødselsdag, og han ville rigtig gerne have vennerne fra børnehaven med hjem, så vi holdt en børnefødselsdag, som han var rigtig glad for. Nu håber jeg så, han har fået lidt smag på det, så han har lyst til at komme med næste gang, der er nogen, der inviterer.
Hvor meget synes du, jeg kan presse på næste gang nogen inviterer? Det er det med selv at skulle i byen, han ikke er vild med. Er vi forældre med eller nogle andre voksne han kender godt, så elsker han at komme i byen. Han kan godt være meget genert, og jeg tror ikke, han f.eks. vil have nemt ved at skulle spørge en fremmed voksen hvor toilettet er eller andet...
Jeg prøver på ikke at gøre et stort nummer ud af hans generthed, f.eks. kunne jeg aldrig drømme om at omtale ham som værende genert, når han selv hører på det. Og heldigvis er det også blevet bedre, så jeg er fortrøstningsfuld...
En anden ting er, at han aldrig har haft lyst til at gå til nogle fritidsaktiviteter på egen hånd. Jeg har opfordret ham til det nogle gange, men aldrig med held. Jeg tænker bare, at han her efter sommerferien ville have rigtig godt af at komme afsted til et eller andet. Har prøvet at opfordre ham til fodbold, som et par af hans legekammerater går til, men det er som om han har svært ved at komme over den hurdle det er at skulle afsted uden helt at vide, hvad det er, han går ind til. Hvor kan jeg tillade mig at presse på her?
Ser fremtil dit svar:-)
LM