Ud på egen hånd

25. juli 2011

Kategori:
Alder:
5 år

Ud på egen hånd

Hej Helen!

Jeg skriver til dig vedrørende min søn, der lige er blevet 5 år. Han trives og er en rigtig god og glad dreng. Når han er i trygge omgivelser, er han en rigtig lille vildbasse. Han trives tydeligt bedst med det kendte og trygge. Han er rigtig glad for sin børnehave og pædagoerne fortæller også, at han er vellidt blandt de andre børn samt godt med på alle områder.

Normalt er han ikke så vild med at være ude på egen hånd, med mindre det er steder han kender rigtig godt. Der har været et par stykker fra børnehaven, der har holdt børnefødselsdag. Begge gange kunne han desværre ikke komme, da han den ene gang var syg og den anden gang skulle vi til konfirmation, men han var nærmest lykkelig for, at han ikke skulle med. Han har selv lige haft fødselsdag, og han ville rigtig gerne have vennerne fra børnehaven med hjem, så vi holdt en børnefødselsdag, som han var rigtig glad for. Nu håber jeg så, han har fået lidt smag på det, så han har lyst til at komme med næste gang, der er nogen, der inviterer.

Hvor meget synes du, jeg kan presse på næste gang nogen inviterer? ...

Annonce

... Det er det med selv at skulle i byen, han ikke er vild med. Er vi forældre med eller nogle andre voksne han kender godt, så elsker han at komme i byen. Han kan godt være meget genert, og jeg tror ikke, han f.eks. vil have nemt ved at skulle spørge en fremmed voksen hvor toilettet er eller andet...

Jeg prøver på ikke at gøre et stort nummer ud af hans generthed, f.eks. kunne jeg aldrig drømme om at omtale ham som værende genert, når han selv hører på det. Og heldigvis er det også blevet bedre, så jeg er fortrøstningsfuld...

En anden ting er, at han aldrig har haft lyst til at gå til nogle fritidsaktiviteter på egen hånd. Jeg har opfordret ham til det nogle gange, men aldrig med held. Jeg tænker bare, at han her efter sommerferien ville have rigtig godt af at komme afsted til et eller andet. Har prøvet at opfordre ham til fodbold, som et par af hans legekammerater går til, men det er som om han har svært ved at komme over den hurdle det er at skulle afsted uden helt at vide, hvad det er, han går ind til. Hvor kan jeg tillade mig at presse på her?

Ser fremtil dit svar:-)

LM

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig