Svar: Start i børnehave - 2 år, 10 mdr.

23. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Helene

Åh den lille pige ... Nogle gange er vi nødt til at flytte vores børn, fordi vi køber hus, får nyt arbejde eller der sker ting i livet, som gør at vi må rykke pælene op. Og det er okay - men som udgangspunkt skal man ikke flytte børn, uden at have overvejet det grundigt. Det at flytte et barn, er en meget stor beslutning.

Som jeg læser dit brev, så flytter I hende fra et sted, hvor hun stortrives. Hun har det rigtig godt i vuggestuen, hun er glad og tryg ved pædagogerne, de andre børn, hun kender rutinerne osv. I vælger at flytte hende, fordi I synes at hun om 3 år vil have godt af at skulle i skole sammen med nogle børn hun kender ...

Jeg er faktisk ikke enig i dette - beklager at måtte sige det. Men når jeres datter er 6 år og skal starte i skole, så har hun helt andre forudsætninger for at starte i en ny børnegruppe. Hun vil have udviklet evner til at indgå i leg, finde venner, lege lege og det kan være berigende for hende, netop at skulle starte et nyt sted og møde nye venner. Det er sjældent, at de børn som har gået i børnehave sammen og været vænner i børnehaven, ender med at være venner i skolen. De fleste finder nye relationer, netop fordi de starter i skolen og det er bare noget helt andet.

Jeres datter vil naturligt hjemme kunne lege med andre børn i området - nogle af de børn som går i den nye institution og de vil lære ...

Annonce

... hinanden at kende. Så hun vil også i skolen kende nogle af børnene fordi "det er børnene fra vejen, hvor I bor". På den måde vil hun sandsynligvis ikke være alene.

Jeg kan sagtens forstå jeres bevæggrunde for at flytte hende og at det vil være dejligt for hende, at gå i institution med de børn, som hun senere skal gå i skole med. Jeg kan også sagtens forstå at I gerne vil have en institution tæt på, hvor I bor, fordi det er praktisk, når hun skal afleveres og hentes. Og I skal naturligvis gøre op med jer selv, om I vil vægte disse ting og så arbejde på at hun over tid skal vænne sig til at være flyttet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eller om I, skal sige at hun må blive hvor hun er, hvis I har mulighed for det - fordi hun tilsyneladende har det bedre i den gamle institution ... Måske kan I slet ikke lave noget om, fordi beslutningen er taget, breve sendt til ny familie, som har fået tilbudt jeres datters plads osv. Og så er det sådan og I må lade tiden arbejde for jer :) Masser af børn flytter institution og det går fint. Nogle gange kræver det mere tilvænning end andre gange, men så må man arbejde for det. Så må I støtte hende, give hende den tid og den omsorg hun har brug for og så hjælpe hende med at komme igennem dette skift. På sigt vil hun naturligt også kunne blive glad for at være i den nye institution :)

Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder