Svar: 4 år og trodsig
18. maj 2011
Alder:
4 år
Kære Majbarn
Jeg vil lige starte med at beskrive hvordan fireårige børn generelt er, så du har en rettesnor i forhold til din datter og så din mand måske også kan finde lidt ro i at høre, at hun er helt normal, sund og dejlig :)
De fireårige børn er skønne børn, det babyagtige forsvinder, de virker pludselig lange og ja - mere som børn :) De opdager humor i denne alder, de fjoller, pjatter og begynder at elske vittigheder - de kan fjolle rigtig meget og nogle gange grine af ting, som vi andre har svært ved at se er sjove - men dejligt er det og det gode humør smitter jo altid :)
De har stadig svært ved at skelne sandhed og løgne og deres fantasi er stor, så børn i denne alder overdriver ofte og deres historier får lidt et ekstra tvist - ikke for at lyve, men fordi de er naturligt for dem at 'overdrive' lidt.
De prøver også grænser, nye ord kommer til - også grimme ord, ord som kræver at man som voksen skærer igennem og fortælle at sådan et sprog vil man ikke høre. De opleves også nogle gange svare igen - de behersker sproget anderledes og de bruger sproget på rigtig mange måder nu.
Socialt og følelsesmæssigt:
Børn i 4 års alderen elsker at lege, de vil gerne lege med børn dagen lang og de vil også gerne lege med de voksne, hvis de voksne ellers gider lege med dem.
De har rigtig meget brug for voksnes anerkendelse, de har brug for at føle sig betydningsfulde, de har brug for at vide at de har en vigtig rolle i familien og de opsøger tit voksnes godkendelse. Ofte med fokus på ting de mestrer "se hvor højt jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" osv.
De forstår enkle regler og kan også adlyde dem - nogle gange brydes regler naturligvis stadig.
De elsker at føle sig som en del af fællesskabet og kan godt lide at blande sig når de voksne snakker. De vil nogle gange gerne snakke 'voksensnak' og spørger tit ind til, hvad de voksne taler om, ler af osv. for at følge med og føle sig som en del af det der foregår.
De kan godt lide at vise ting frem - ikke for at prale, men mere for at vise hvad de har og hvordan det er hvor I f.eks. bor. Hvis der kommer legekammerater på besøg, så vil en fireårig godt kunne finde på at vise ting frem i huset, vise hvad I har derhjemme, vise gæsten rundt. De begynder at kunne udtrykke vrede mere verbalt i stedet for fysisk og stadig vil børn i denne alder have anfald af frustation. De kan også have mere kontrollerende anfald, hvor de bestemt siger "jeg vil ha den nu!"
De kan føle meget intens vrede og frustration og virkelig føle at verden går dem imod.
Intellektuel udvikling:
Den 4 årige kan kende forskel på mindst og størst, kan genkende bogstaver og kan begynde at skrive sit eget navn. Barnet kender forskel på forholdsord som i, under og over.
Kan tælle til syv - men ikke altid i den rigtige rækkefølge.
Kan 6-8 farver og kender forskel på 3 figurer - cirkel, trekant og firkant.
Barnet kender til dagens rutiner og ved f.eks. godt hvad der skal ske inden man går i seng - børste tænder, tisse, nattøj på osv.
Taler i længere og mere komplekse sætninger, stiller rigtig mange spørgsmål og begynder også at interessere sig lidt for de større ting i livet som hvad der sker når man dør og hvordan et barn bliver født.
Synger sange, kan sige rim og vrøvlevers og nyder ofte at sige netop vrøvleting.
Kan lære at sige sit navn, adresse og telefonnummer, hvis man arbejder bevidst på at lære barnet dette.
Er i stand til at følge to uafhængige retninger, f.eks. når man siger "du skal sætte koppen på bordet og tage din frakke på".
Forstår forskel på i dag, i går og i morgen (sove en nat, så skal vi af sted), men har ikke forståelse for kalendertid.
Fysisk / motorisk udvikling:
Kan spise med ske, gaffel og kniv
Kan selv tage tøj af og på og mestrer stort set selv også at knappe i og knappe op og at lyne.
Kan ikke binde snørebånd, men kan godt mestre velcro
Kan gå på en lige linje
Kan hoppe på den ene fod
Cykler på trehjulet cykel eller løbe cykel uden problemer. Enkelte børn begynder at kunne cykle på en almindelig to-hjulet cykel uden støtte i denne alder, men det er de færreste
Løber, hopper og kommer omkring små forhindringer uden større problemer.
Kan forme figurer i ler eller dej
Kan komme perler på en snor
Kan kaste med en bold og gribe en bold med begge hænder
Kan slå koldbøtter og klatre på en stige.
De fireårige kan altså rigtig mange ting og er på mange måneder meget selvstændige. De ved hvad de vil eller ikke vil og det er vigtigt for dem, at vi lyttet til dem og at de føler at deres mening tæller, at de har betydning. De har meget stort behov for at føle sig som en del af familien og som en del af det der foregår.
Måske skulle I prøve at tale med jeres datter om, hvordan hun egentlig har det. Hvad der gør hende glad, hvad der gør hende ked af det. I kan lade det være udgangspunkt for, at I f.eks. bliver kede af det, når hun svarer jer sur og negativt...
Du skriver at det ofte er i ydertidspunkterne - når far er hjemme morgen og aften, at hun opfører sig dårligt. Måske føler hun sig overset? Måske bliver hun i tvivl om, hvor hendes plads er og om hun stadig bliver set, mødt og hørt - for når far kommer hjem, så taler I naturligvis om dagen, om hvad han og I har oplevet - I taler sandsynligvis en del voksensnak og måske føler hun sig udenfor ...? Bare en tanke.
Det kan også bare være, at hun er naturligt træt om morgenen og ikke er særligt snaksagelig der og at hun om aftenen, naturligt også er træt efter en lang dag. Man skal jo have lov til at være en sen starter om morgenen og passe sig selv, hvis man ikke er morgenmenneske og man skal også have lov til at være træt ...
Nogle gange hjælper det at gå en aftentur. Måske skulle far prioritere at gå en tur sammen med jeres datter, fordi de naturligt der kan gå og tale sammen "dig og mig skat". Hun vil føle at far ser hende, interesserer sig for lige netop hende og det vil være givtigt for dem begge at have den tid sammen, bare de to - far og datter. Fordi det er noget andet end, når I er sammen hjemme og når I er sammen som piger.
Det kan godt være at jeres datter har brug for at blive set og mødt på en lidt anden måde lige nu - og jeg håber at min beskrivelse af en fireårig giver lidt idéer til, hvad du kan forvente af hende og hvordan du måske kan nå bedre ind til hende :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske