Svar: Hvornår forstår hun et nej?
12. maj 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Når din datter kravler hen til opvaskemaskinen for at hive skuffen ud, så er det fordi hun naturligt er og bliver mere og mere nysgerrig. Hun har en naturligt trang til at udforske og opleve verden, det er sådan hun lærer. Og så lyder hun til at være rigtig godt igang motorisk og nyder at hun nu kan kravle og har større bevægelsesfrihed end før. Det betyder at hun naturligt nu gør ting, som hun ikke gjorde før - og du skal naturligvis reagere, hvis hun gør noget hun ikke må, fordi det kan være farligt :)
Hendes hjerne er umoden og hun er naturligt nødt til at prøve ting af mange gange, for at finde ud af, hvordan det foregår. Både for at lære hvordan ting fungere, men også for at lære din reaktion at kende - og det er helt naturligt at hun ikke vil kunne huske et nej. Faktisk forstår hun slet ikke nej, med den alder hun har ...
Men hun reagere på dit tonefald, din mimik. Det er nyt for hende at du pludselig taler højt og bestemt og derfor vil hun se på dig, undersøge dit ansigtsudtryk, forsøge at tyde, hvad der sker - nogle gange vil hun blive ked af det, forskrækket, fordi du taler 'hårdt' og ser 'vred' ud og hun vil ikke forstå, hvad det handler om. Det skal hun naturligt stille og roligt lære - hun skal lære at aflæse andre mennesker og det starter så småt nu, men varer de næste mange år. Også i skolealderen skal hun stadig lære at aflæse andre ...
Jo mere tydelig du kan være i dine signaler, jo bedre lærer hun det. Men det forhindre hende ikke i at forsøge igen og igen. Det er her ganske fornuftigt at du fjerner hende og tilbyder hende alternativer at lege med - det er helt rigtigt i forhold til hendes alder, netop at vise hende, hvad hun kan lege med i stedet, når hun har lyst til at undersøge og udforske.
Det gælder f.eks. også hvis hun sidder og banker skeen og tallerkenen ned i bordet, for at lave lyd. Eller hvis hun sidder og kommer hænderne ned i grøden, for at mærke, hvordan det føles, når det smatter mellem fingrene. Her kan du anerkende hendes lyst til at lave lyd ved at give hende en tromme, plastbøtter, hammerbræt eller andet at banke på og lave lyd med. Ligesom hendes lyst til at mærke klistren mellem fingrene kan stilles ved at tage hende med, når du bager boller og lade hende sidde med lidt af bolledejen i hænderne :)
Jo mere du kan anerkende hendes lyst til at udforske verden uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed for at hun ikke behøver undersøge netop dette under måltidet :)
Og "nej", skal generelt minimeres. I det hele taget er det langt bedre at give alternativer og fjerne opmærksomheden fra det hun er igang med end at sige nej, nej, nej hele tiden.
Hvornår hun forstår et nej - det kan man ikke sige præcist. Visse ting vil hun forstå hurtigt, andre ting vil hun ikke forstå før hun er ret gammel og selv i skolealderen vil børn naturligt have svært ved altid at forstå et nej ...
Men man kan sige at i løbet af det næste halve til hele år, vil hun naturligt begynde at forstå et nej bedre og bedre. Så når hun lige nu kravler hen til opvaskemaskinen og gør det igen og igen, så vil hun, når hun bliver 12-13 måneder stadig gøre det, men vil nok kikke på dig - og du kan se at hun ved at du siger nej, og alligevel vil hun gøre det. Og så først efter den periode, vil hun begynde at huske og forstå at hun ikke må og det vil lykkes for hende at lade være ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske