Svar: Fars pige

7. april 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Det er naturligt at børn i perioder vil foretrække den ene forældre fremfor den anden - og det er normalt. Men det ændrer dog ikke på, at det naturligt er hårdt for den forældre, der oplever at blive afvist ...

Der er rigtig mange ting som spiller ind - det har for det første noget at sige, hvordan jeres rollefordeling generelt har været. Hvis det er far som har puttet, givet bad og mad, været den der er stået op om natten og har trøstet, er den der har været mest omkring jeres datter i det daglige, ja så er det naturligt at hun foretrækker sin far.

Du skriver at det altid har været sådan og det har her også noget at sige, hvordan I hver især reagerer og har reageret. Det er for det første vigtigt at far viser og signalerer med både ord og kropsprog at mor er ligeså god som han er. Det er vigtigt at han ikke bare tager over, men også opfordrer til at mor kan ligeså godt som han og at din løsning er ligeså god som hans løsning.

Det har også noget at sige, hvordan du tager det, når du bliver afvist. Hvis du trækker dig, bliver ked af det, så får din datter jo en reaktion, som hun naturligt også har lyst til at udforske mere og derfor kan hun finde på at afvise dig igen og igen, for at se og lære, hvad det gør ved dig ... Ikke for at være ond eller fordi hun gør det bevidst, det handler bare om, at hun forsøger at finde ud af hvordan verden hænger sammen, hvordan verden fungerer og derfor prøver hun forskellige ting af. Ligesom hun undersøger jeres reaktioner, når hun banker skeen i bordet, piller i potteplanten eller skubber maden ud over bordkanten, - ja så undersøger hun også jeres reaktioner, når hun afviser jer, hun skal stille og roligt lære hvad det hun gør, gør ved andre og hvordan hun med sine handlinger påvirker andre ...

Annonce

... ...

Du skriver at når I er alene, så er der ingen problemer og det er jo super godt - det viser jo at din datter og du har fin tilknytning til hinanden og at hun er glad for sin mor :)

I skal naturligvis i løbet af dagen forsøge at du også kommer på banen og far skal opfordre til at du kan ligeså godt som han - men de større ting, f.eks. putning, synes jeg ikke I skal kæmpe om. Hvis lillepigen lige nu falder til ro og sover godt, fordi det er far der putter, så lad far putte. Trygheden og roen er vigtigere end at kæmpe om at mor skal putte og hun så bliver ulykkelig og græder sig i søvn.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det vil også være rigtig godt at lege lidt med hende, hvor hun skiftevis kommer fra den ene til den anden og når du f.eks. har hende i din favn og far kommer forbi og hun gør tegn til at ville over til ham, så kan du godt "drille" hende lidt og gøre som om at du afleverer hende - men så trækker hende tilbage igen - ligesom far kan prøve at tage imod hende og alligevel ikke ville ... Eller modsat, at far står med hende og gør som om at han vil aflevere hende til dig og så alligevel ikke. Det hele må gerne ende med at du og din datter griner lidt, at du kilder hende og hun mærker din nærhed og din fysiske kontakt.

Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne tumle lidt med hende, så hun netop fysisk mærker dig og mærker at du rigtig gerne vil hende - i stærk kontrast til at du normalt trækker dig, fordi du bliver ked af det :)

Og så skal I også finde noget som du og hun kan sammen, mor og datter, hvor far ikke er med, fordi det er "kun for piger" eller lignende. Det skal være jeres ting, noget I gør, som kan knytte jer lidt mere og give dig følelsen af også at have noget nærhed og tæthed :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder