Svar: Overbeskytte
30. marts 2011
Alder:
19 mdr.
Kære P
Ja selvom jeg ikke har mødt din søde lille dreng, så har jeg alligevel et ret godt billede af, hvad han er for en størrelse og jeg har også en idé om, hvordan du er som mor - og umiddelbart har jeg ikke indtryk af, at du overbeskytter ham.
Jeg har indtryk af at du er rigtig god til at aflæse ham, støtte og hjælpe ham. Du lytter til ham, anerkender ham og reagerer fuldstændig hensigtsmæssigt på de signaler han sender og de behov han har.
Børn er forskellige - de har forskelligt temperament og nogle børn er naturligt mere forsigtigt anlagt. Voksne er også forskellige og børn ligner jo ofte deres forældre og spejler sig i os og måden vi er på. Og det er nu engang sådan at nogle altid stiller sig først frem, råber op og siger "tag mig", "se mig" og andre står afventende, skal lige fornemme hvad der sker, hvem de er iblandt osv. inden de begynder at give deres mening til kende eller gøre opmærksom på sig selv.
Der er brug for alle typer og man er ikke bedre fordi man gør det ene eller det andet. Der er ikke noget i vejen for at man har brug for at se tingene an og der er bestemt ikke noget i vejen for at lytte, støtte, anerkende og lade barnet sove hos mor og far eller tage ham på skødet, når han har behov. Det er da ikke at overbeskytte sit barn, at give det nærhed, tryghed og omsorg!
Hvis man som mor er i stand til at fornemme, hvad barnet har brug for og intuitivt kan gøre barnet tryg og rolig, så er man en god mor - overbeskyttende bliver man først i det øjeblik, hvor man begynder at fastholde barnet i at noget er farligt og derfor noget "du ikke kan klare uden at jeg hjælper dig" - og hvor der er tale om ting, som børn naturligt godt vil kunne selv. Børn har jo naturligt en lyst til at gøre ting selv, de vil gerne og søger naturligt små udfordringer som de skal støttes i og guides til at forsøge - men de skal ikke gøres unødigt bange og usikre, fordi man - ja overbeskytter dem og får dem til at tro at ting er særligt farlige ...
Håber du forstår hvad jeg mener og kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske