Svar: Overbeskytte

30. marts 2011

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære P

Ja selvom jeg ikke har mødt din søde lille dreng, så har jeg alligevel et ret godt billede af, hvad han er for en størrelse og jeg har også en idé om, hvordan du er som mor - og umiddelbart har jeg ikke indtryk af, at du overbeskytter ham.

Jeg har indtryk af at du er rigtig god til at aflæse ham, støtte og hjælpe ham. Du lytter til ham, anerkender ham og reagerer fuldstændig hensigtsmæssigt på de signaler han sender og de behov han har.

Børn er forskellige - de har forskelligt temperament og nogle børn er naturligt mere forsigtigt anlagt. Voksne er også forskellige og børn ligner jo ofte deres forældre og spejler sig i os og måden vi er på. Og det er nu engang sådan at nogle altid stiller sig først frem, råber op og siger "tag mig", "se mig" og andre står afventende, skal lige fornemme hvad der sker, hvem de er iblandt osv. inden de begynder at give deres mening til kende eller gøre opmærksom på sig selv.

Der er brug for alle typer og man er ikke bedre fordi man gør det ene eller det andet. Der er ...

Annonce

... ikke noget i vejen for at man har brug for at se tingene an og der er bestemt ikke noget i vejen for at lytte, støtte, anerkende og lade barnet sove hos mor og far eller tage ham på skødet, når han har behov. Det er da ikke at overbeskytte sit barn, at give det nærhed, tryghed og omsorg!

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis man som mor er i stand til at fornemme, hvad barnet har brug for og intuitivt kan gøre barnet tryg og rolig, så er man en god mor - overbeskyttende bliver man først i det øjeblik, hvor man begynder at fastholde barnet i at noget er farligt og derfor noget "du ikke kan klare uden at jeg hjælper dig" - og hvor der er tale om ting, som børn naturligt godt vil kunne selv. Børn har jo naturligt en lyst til at gøre ting selv, de vil gerne og søger naturligt små udfordringer som de skal støttes i og guides til at forsøge - men de skal ikke gøres unødigt bange og usikre, fordi man - ja overbeskytter dem og får dem til at tro at ting er særligt farlige ...

Håber du forstår hvad jeg mener og kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor