Brev:
Overbeskytte
30. marts 2011
Alder:
19 mdr.
Overbeskytte
Kære Helen
S er et meget kærligt barn. Han elsker at være tæt på mor og far, han kysser og krammer gerne længe, han har en fantastisk omgang med dyr, en evne til at selv hunde, der ikke bryder sig om børn, nærmest forguder ham. Hans omgang med andre børn er lige så venlig. Han skubber ikke, tager sjældent legetøj fra dem men spørger om han må se(med kropsprog og russisk). Han krammer, aer og kysser gerne sine venner.
S er et følsomt barn. Han har brug for nærvær og tryghed. Han kaster sig ikke hovedkulds ud i nye ting ligesom at ser fremmede an, før de må tage ham op, røre ved ham osv.
Når han vågner om morgenen skal vi helst ligge og putte under samme dyne i 10 min før han klar. Han hører ikke til gruppen af børn der vågner og er fuld firspring.
Han sover stadig hos os om natten. Dels fordi vi finder det rasende hyggeligt og dels fordi han søger trygheden. Specielt lige nu hvor han er 19 mdr kan vi mærke han har et øget behov. Han sover også ekstremt uroligt i disse mdr, hvilket formegentlig hænger sammen med udviklingen.
Han har stadig svært ved at give slip på mig når jeg afleverer ham i DP men er glad i løbet af dagen. Han klynker også med det samme jeg henter ham og hænger tæt ind til mig imens jeg snakker med Dp om dagen. Jeg tager det som et udtryk for at han har savnet mig (hvilket man jo godt kan selvom man har hygget sig).
Jeg mærker lidt fra mine omgivelser at jeg overbeskytter ham. Ikke at de siger det direkte, men fornemmer det. Det handler om at han er så følsom og ikke kaster sig ud i ting. At han tager tid om at falde til i nye omgivelser (hvis mor ikke er der). Når jeg har ham med på weekend eller når vi i det hele taget er sammen er der ingen problemer. Han er et venligt, sjovt, lunt barn der elsker sin familie og vores venner.
Nu kender du lidt til mig igennem mine mange breve. Finder du noget sært i hans udvikling? Er jeg for omklamrende? Synes selv jeg giver masser af plads, men ja, jeg tager ham på skødet når han har behov og JA jeg sover med ham endnu....
Til slut vil jeg fortælle at han nu er begyndt at snakke (andet end russisk). Han siger Hej, nej, mama(mor), mam-mam (Mad), Gra(træ) og far
Hilsen P