Det dér med søvn om morgenen

30. marts 2011

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Det dér med søvn om morgenen

Hej igen.

Jeg har et spørgsmål omkring søvn. Min datter har altid sovet rigtig meget, og har indtil for nyligt haft brug for 3 lure om dagen, selvom hun sover fint natten igennem. Men hun har altid vågnet tidligt om morgenen. Og det bliver tidligere og tidligere.

Hun har altid været meget træt meget hurtigt om morgenen, ofte efter under en time. Vi har prøvet at få hende til at falde i søvn igen på flere måder: forsøgt at give hende en flaske, forsøgt bare at ligge ved siden af hende med en hånd på hendes mave som hun elsker, og blot at se om hun faldt i søvn selv igen. Intet hjælper.

I dagplejen var hun også altid lynhurtigt træt, og derfor lavede vi en aftale om at hun ville blive puttet en time før vi skulle aflevere hende, og så kunne jeg gå med hende, så hun sove på vej til dagpleje. I modsætning til at blive kørt i bil eller cykelanhænger.

Det har ...

Annonce

... været super. Efter den lille lur på vejen er hun frisk til hun skal sove middagslur kl 12 i dagplejen. Og efter det er indført behøver hun ikke engang sin lur om eftermiddagen. Men hun vågner stadig tidligere og tidligere. Jeg havde håbet at det ville have hjulpet med sommertid, men nej, nu vågner hun bare en time endnu tidligere. Det hjælper heller ikke at putte hende kl 21 istedet for kl 20 som vi plejede. Nej nej, morgenfrisk, det er hun altid.

Jeg kan jo ikke rigtig flytte på hendes middagslur, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for at få hende til at sove længere om morgenen. De sidste 2 morgenen er hun vågnet kl 5.15 på trods af sommertiden.

Sover hun bare for meget?

Den ene morgen fik hun ikke sovet på vej til dagplejen, og dér var hun rigtig ked af det og træt, så jeg har næsten ikke lyst til at undlade den lur.

Med venlig hilsen
et b-menneske ;)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.