Brev:
Det dér med søvn om morgenen
30. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Det dér med søvn om morgenen
Hej igen.
Jeg har et spørgsmål omkring søvn. Min datter har altid sovet rigtig meget, og har indtil for nyligt haft brug for 3 lure om dagen, selvom hun sover fint natten igennem. Men hun har altid vågnet tidligt om morgenen. Og det bliver tidligere og tidligere.
Hun har altid været meget træt meget hurtigt om morgenen, ofte efter under en time. Vi har prøvet at få hende til at falde i søvn igen på flere måder: forsøgt at give hende en flaske, forsøgt bare at ligge ved siden af hende med en hånd på hendes mave som hun elsker, og blot at se om hun faldt i søvn selv igen. Intet hjælper.
I dagplejen var hun også altid lynhurtigt træt, og derfor lavede vi en aftale om at hun ville blive puttet en time før vi skulle aflevere hende, og så kunne jeg gå med hende, så hun sove på vej til dagpleje. I modsætning til at blive kørt i bil eller cykelanhænger.
Det har været super. Efter den lille lur på vejen er hun frisk til hun skal sove middagslur kl 12 i dagplejen. Og efter det er indført behøver hun ikke engang sin lur om eftermiddagen. Men hun vågner stadig tidligere og tidligere. Jeg havde håbet at det ville have hjulpet med sommertid, men nej, nu vågner hun bare en time endnu tidligere. Det hjælper heller ikke at putte hende kl 21 istedet for kl 20 som vi plejede. Nej nej, morgenfrisk, det er hun altid.
Jeg kan jo ikke rigtig flytte på hendes middagslur, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for at få hende til at sove længere om morgenen. De sidste 2 morgenen er hun vågnet kl 5.15 på trods af sommertiden.
Sover hun bare for meget?
Den ene morgen fik hun ikke sovet på vej til dagplejen, og dér var hun rigtig ked af det og træt, så jeg har næsten ikke lyst til at undlade den lur.
Med venlig hilsen
et b-menneske ;)