Svar: Trodsig og morsyg

21. marts 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Moar

Der er ingen tvivl om at din datter tydeligt fornemmer at du nu er højgravid og ikke kan det samme som tidligere. Verden forandrer sig hos jer, ikke først når den lille kommer, men allerede nu og hun kan sandsynligvis godt fornemme at du et eller andet sted, er begyndt at adskille dig lidt fra hende.

Dette f.eks. fordi hun kræver mere selvhjulpenhed, hun skal flere ting nu, fordi hun er ældre og kan, men også fordi du er gravid og naturligt ikke kan løfte, bære, løbe rundt som du plejer. Samtidig vil det jo også være dejligt at hun kan hjælpe lidt til, når den lille kommer og jo mere hun kan selv, jo lettere bliver det at håndtere begge børn og få dagligdagen til at fungerer.

Du gør det ganske givet ikke bevidst, men det betyder at du et eller andet sted "skubber hende lidt fra dig" og dette reagerer hun ekstra på, ved at klynge sig og kræve dig endnu mere. Hun er måske nok lidt usikker på, hvor hun egentlig har dig.

Samtidig fortæller du at du ofte føler at hun snyder dig og drejer tingene, så hun får sin vilje og det lyder som om at du nogle gange lader tingene være som hun vil, fordi du ikke ønsker at skabe konflikter og fordi du også er bange for at hun skal blive ked af det eller føle sig udstødt, netop fordi der jo er en lille ny på vej ...

Igen kan det forstærke hendes øgede behov for dig og afvisning af far.

Derudover spiller alderen også ind - hun er pige, du er pige og far er dreng. I piger har noget sammen, som far naturligt ikke er og ikke kan være en del af og lige nu er det måske særlig interessant med den pigede verden. Det betyder dog ikke at far ikke også er god og spændende og det vil være rigtig godt at far og datter begynder at lave ting sammen, som de netop kan som far og datter. Forholdet mellem dem skal styrkes ved at de gør ting, som du ikke deltager i.

Også i hverdagen vil det være rigtig godt at du forsøger at finde balancen mellem at være der for hende, give hende mor, når hun har brug for det - men også lade far komme til og du skal bakke direkte op om at far kan og at far vil og at det far gør er ligeså godt som det du gør. Du må gerne sætte ord på dette og f.eks. sige "jeg skal nok komme og sige godnat, men far putter dig i dag", "far vil også gerne læse godnathistorie for dig" osv. så hun hører at du ...

Annonce

... er enig med far i, at det kan han sagtens og hun behøver ikke dig til det hele. Du lytter og hører at hun gerne vil have dig, derfor siger du også at du nok skal komme ind og sige godnat, men nu er det far, som er på banen og det kan de to klare fint.

Det vil være rigtig godt at I forældre viser at I holder hinanden, at I giver hinanden knus og kys imens jeres datter ser på det, så hun på den måde mærker, at I er en enhed og holder sammen - og har hun lyst til at komme med i jeres favn så I alle tre knuser hinanden (og mors store mave) så er det naturligvis også rigtig godt, netop fordi I hører sammen som familie og kan lide hinanden alle sammen.

I det hele taget er det vigtigt at I forældre fremtræder som en enhed. Det betyder ikke at I skal være enige om alt, men de overordnede ting skal I være enige om. F.eks. at man sidder ved bordet, når man spiser, at man vasker hænder, når man har været på toilettet, at man ikke spiser slik lige før aftensmaden, men at man i stedet kan få lidt frugt, hvis man er sulten osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det lyder lidt som om at far nogle gange er den der sætter regler og du er den som tager det hele lidt mere løst - og der er naturligvis ting, hvor I kan være uenige, men det er vigtigt at I begge har regler og støtter op om og støtter hinanden i at reglerne skal følges. Hvis I så oplever, at den anden gør eller siger det modsatte, så må I gribe den situation til at lære jeres datter at man netop via dialog kan finde frem til en løsning som tilgodeser alle parter.

Det kan være at jeres datter f.eks. har bedt far om noget og far har sagt nej - så går hun til dig og regner med at få et ja fra dig. I en sådan situation vil det være rigtig godt for det første at spørge "hvad sagde far?". Derudover vil det være rigtig godt at tage jeres datter i hånden, gå hen til far og sige "jeg kan forstå du sagde nej, hvordan kan det være?" og så kan I tale om dette. Måske er du så enig i fars beslutning og siger "det har far ret i og sådan er det", måske er du ikke enig og siger "jeg synes egenlig godt at vi kan sige ja, men så under forudsætning af at .." eller lignende, så alle bliver hørt og så alle hører, hvad de andre mener, tænker, føler osv. Det er også vigtig læring for børn.

Jeg håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor