Brev:
Trodsig og morsyg
21. marts 2011
Alder:
4 år, 6 mdr.
Trodsig og morsyg
Kære Helen.
Så driller opdragelsen igen:-)
Jeg er virkelig i tvivl i forhold til et par ting omkring min datter, som nærmer sig 4½ og skal være storesøster om en måneds tid.
Mor dur. Far dur ikke. Sådan har det været i laaaaang tid nu. Det virker som om, at det er en selvforstærkende proces, hvor jeg bliver bedre og bedre til at tackle en masse situationer, og far bliver hægtet mere og mere af, fordi han ikke kan komme til.
Hvordan mon jeg bedst gør det anderledes?
Jeg har efterhånden udviklet en teknik, hvor min datter og jeg egentlig har meget få konflikter.
MEN: det er ikke kun til den gode side, for ofte tænker jeg efter en eller anden situation, at her har hun godt nok fået mig til at sno mig for at komme udenom en konfrontation.
Det gider far ikke, og det tror jeg jo dybest set kun er godt og sundt for min datter. Men hun har i høj grad vænnet sit til min måde at tackle tingene på, så nu får far ikke et ben til jorden - hun vælger ham simpelthen fra, hvis hun får muligheden.
Far må ikke: Putte, give nattøj på, klæde på om morgenen, stå op med hende uden mig - og så videre og så videre.
Alt sammen formentlig forstærket af, at jeg er gravid, og hun kan mærke, at jeg er 'anderledes' på et eller andet plan.
Jeg har jo en tendens til at blive grebet af, om det er lidt synd, når hun bliver helt ude af den, fordi hun vil have mig, men på længere sigt synes jeg ikke det holder sådan her for nogen af os.
Hvad gør vi? Hvordan får far en plads i vores lidt for fasttømrede symbiose?
Gode råd modtages med kyshånd!
Med venlig hilsen
Moar!