Svar: Min datter lyver

17. marts 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mia

Alle børn eksperimenterer med sproget, med kommunikation og heri også med sandheder og løgne. Det er helt naturligt at børn i perioder har svært ved at skelne fantasi og virkelighed og det er også naturligt at børn nogle gange overdriver og giver deres historier ekstra betydning, ved at pynte lidt på det der bliver sagt.

Det er generelt en god idé at tage det stille og roligt, hvis du fanger din datter i at fortælle en historie, som du med sikkerhed ved ikke kan passe. Det er vigtigt ikke at fokusere på den del af historien som du opfatter som løgn, men derimod prøve at sætte sig ind i hvad, det er hun gerne vil fortælle med sin historie. Hvad der er for følelser hun har, når hun fortæller og så anerkende dette.

Du må gerne lytte til hendes historie og så efterfølgende sige "ved du hvad jeg tror, jeg tror at ..." og så give din opfattelse af hvad du tror det kan være sket, det kommer helt an på, hvad historien går ud på. Nogle gange vil du også kunne sige "det lyder da helt tosset, det du fortæller der .." og stadig anerkende hendes fortælling, men samtidig også holde fast i, at det næsten lyder for godt til at være sandt.

Der er ingen tvivl om at jeres datter nogle gange står i en situation, hvor hun føler at hun er nødt til at "lave en god historie" for at få ekstra opmærksomhed - det sker, når hun f.eks. finder på ting for at få jer til at blive lidt længere ved sengekanten eller når hun gerne vil have slik eller andet.

Der er heller ikke tvivl om at hun nogle gange siger "det er altid jer der bestemmer!" som udtryk for at hun er frustreret. Hun ved sandsynligvis godt at hendes mening også tæller - men følelsen af at det altid er jer, den følelse har hun naturligt. Og et eller andet sted er det jo ikke løgn, for I sidste ende er det jo jer der bestemmer ...

Børn i jeres datter alder lyder - ikke for bevidst at lyve, men fordi deres fantasi er så stor at ting let bliver til "sandhed med modifikationer". Hun kan godt finde på at lyve, fordi hun opfatter noget som sjovt. Hun kan finde på at sige noget, som tydeligt ikke passe f.eks. "i børnehaven fik vi is til frokost og kunne spise alle de is vi ville" - ikke for at lyve, men fordi hun begynder at have en opfattelse af at du vil synes det er sjovt og kan se det komiske i det ... Hun vil dog have meget meget svært ved at forstå det, hvis du gør det samme, for hun forstår ikke ironi.

Og det er netop i en sådan situation, hvor det er oplagt for alle, at det er en historie hun finder på, at du gerne må gå lidt med på hendes fantasi.

Hun kan naturligvis også godt lyve, fordi hun begynder at forstå at en løgn kan udløse en belønning eller det modsatte en straf. For en pige på 5 år, så er det at bryde et løfte meget svært. Hvis hun har lovet dig at gøre noget og ikke har gjort det, så kan hun godt lyve om det, fordi hun fornemmer at den aftale I har, det løfte I har givet hinanden, vejer højere end sandheden ... Samtidig har hun jo også en alder, hvor "går den, så går den" og hun naturligt prøver grænser og selv vil bestemme.

Hun kan altså godt lyve fordi hun er selvstændig og nogle gange gør som hun ...

Annonce

... selv vil. Andre gange kan hun måske ikke huske det. Det kunne f.eks. være at du har sagt til hende, at hun skal vaske sine hænder med sæbe, når hun har været på toilettet. Hvis du så spørger "har du vasket hænder", så svarer hun måske ja - også selvom hun ikke har gjort det ... eller svarer måske ja til at have puttet vand på hænderne, men har ikke brugt sæbe...

Og så kan børn i denne alder også lyve, fordi de er bange for at fortælle sandheden, de kan være bange for den straf der falder, hvis du får sandheden at vide ...

Det er vigtigt ikke at skælde hende ud eller straffe hende, hvis I tager hende i at lyve eller opdigte historier. For det vil godt kunne gøre, at hun 'lyver' endnu mere. I stedet må du forsøge at skabe en tillid mellem jer, som gør at hun vil fortælle sandheden. Som forældre bliver vi naturligt meget skuffet, hvis vi tager vores børn i at lyve og de fleste af os kan ikke undlade at se skuffet ud, 'skuffelsen står prentet i vores ansigt' og det i sig selv, vil være straf nok for barnet. For jeres datter vil jo som udgangspunkt gøre det, hun ved gør jer stolte og glade for hende. Hun ønsker ikke at skuffe jer.

Du har naturligvis ret i at hvis børn finder på mange historier, så kan det bunde i et lavt selvværd og det er derfor rigtig fint, at I er opmærksomme på at støtte jeres datters selvværd. Du har naturligvis ret i at man skal rose processen og ikke kun barnet - men modsat, så er der også noget dejligt og noget befriende i at få den umiddelbare ros og anerkendelse, når mor udbryder "Neej, hvor er den flot din tegning" som en umiddelbar reaktion. Og ikke altid kun sige "sikke nogle fine farver, hvordan kan det være at du har valgt at tegne især med de røde og orange farver ..?" eller lignende. Det spontane, det umiddelbare skal der også være plads til :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med den alder hun har, så vil det være rigtig godt at læse bøger om børn, følelser og f.eks. om at lyve. Maaholms Forlag har lavet en række bogserier for børn - der er en serie som handler om følelser "jeg er ensom", "jeg keder mig", "det er uretfærdigt", "jeg er noget særligt" mv. Og der er bøger som handler om de sociale spilleregler, med titler som f.eks. "Jeg er ærlig", "jeg er høflig", "jeg viser respekt" osv.

Det vil være oplagt at læse nogle af disse bøger for jeres datter og netop drøfte følelser og sociale spilleregler. Det vil også være rigtig godt at tale med hende om netop løgn og sandhed. Der er hvide løgne, der er større løgne - I kan læse historien om "drengen der råbte ulv" ...

Også bogen "Løgnehistorier" kunne være en idé. Den er umiddelbart henvent til børn i 0-3 klasse, men kunne måske være sjov for jeres datter at få læst højt. Her fejler fantasien ikke noget og det kunne måske være en måde at tale om netop løgn og få hende til at undres og stille spørgsmål som "hvorfor lyver han hele tiden ... man må jo ikke lyve ...?"

Og så vil jeg også sige, at vi voksne lyver jo også - og det skal I måske også tale med hende om. Hvad når vi lyver om at Julemanden eller Tandfeen findes ... :)

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor