Min datter lyver

17. marts 2011

Kategori:
Alder:
5 år

Min datter lyver

Kære Helen,

Tak for en altid inspirerende brevkasse, som jeg ofte har konsulteret for råd og vejledning.

Jeg skriver ang. vores skønne datter. Familien består af far, mor og vores enebarn Naja på 5 år. Hun er en dejlig, aktiv og stærk pige med megen fysisk aktivitet, skønne små venner og trivsel i børnehaven. Omvendt er hun en følsom og meget tænksom pige, der registrerer alt omkring sig og spekulerer meget.

Men det seneste års tid er hun begyndt at 'lyve' (anførelsestegn fordi hun jo endnu ikke helt er klar over den klokkeklare forskel ml. sandhed og løgn, rigtigt og forkert).

Det startede i det små. Hvis vi havde en konflikt, og hun ikke fik sine ønsker igennem og derfor græd og blev vred, så forklarede hun det med at en af veninderne i børnehaven drillede eller havde sagt noget grimt til hende. Vi fornemmede at det ikke var derfor hun græd, men fordi hun var ked af det/vred, men italesatte det ikke og lod hende græde ud - børn skal jo have ret til at være kede af det, rasende etc. uden at vi betvivler deres udsagn.

De sidste måneder er det eskaleret, og vi er ret frustrerede - primært på hendes vegne. Tænker at situationerne kan inddeles i tre kategorier:

1) Hun finder på små eller større usandheder i forbindelse med at hun vil opnå ting (slik, mere tv, at vi putter længere tid med hende inden hun skal sove etc.).

2) At hun vil undgå noget - som f.eks. at hun allerede har vasket fingre før måltidet eller har tørret sig efter toilet, selvom vi tydeligt kan se/lugte/høre at det ikke er ...

Annonce

... korrekt.

3) Når hun har gjort noget, hun ved vi ikke synes er i orden eller hvis hun bliver sur/ked. Især denne kategori fylder meget - hun kæmper meget med at "Vi altid bestemmer" og at "hun aldrig må bestemme selv". Som enebarn har hun nok fået en del frihed og lang snor, men nogle ting bestemmer far og mor - men det synes hun er meget, meget svært.

I starten kom vi desværre til at italesætte meget konkret "du lyver" og skældte hende ud. Men det virker naturligvis kontraproduktivt, og nu har jeg søgt at læse lidt om det. Men jeg er meget bekymret for om det handler om hendes lave selvværd og at hun ikke tør fortælle os hvordan hun reelt har det og oplever ting; at hun ikke tør fortælle os hvis hun har gjort noget forkert eller.

Kan vi nå at vende den nedadgående spiral? Jeg vil så gerne at hun føler sit elsket for det hun er - med alle de gode og dårlige sider alle mennesker har.

Internt min mand og jeg er der også lidt uenighed om hvor vidt vi skal rose hende meget. Han roser hende - ud af ægte kærlighed - rigtig meget og ofte, mens jeg (belært af egne problemer med selvværd) forsøger at spørge ind til tegningen eller den vejrmølle hun lige har lavet. Men hun er konkurrencemindet og vil hele tiden være bedst/først. Tænker at dette også hænger sammen med hendes behov for at pynte på virkeligheden.

Alt i alt: Jeg er bekymret og har allerede forestillet mig diverse skrækscenarier i forhold til hendes sociale liv, vores forhold til hende, skolestart etc.

Glæder mig til at høre fra dig,
Mia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre