Brev:
Over og sove i egen seng
17. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Over og sove i egen seng
Kære Helen!
1000 tak for din støtte omkring amningen af min søn. Efter jeg stoppede kampen og indså hvad der fungerede bedst for os alle, har jeg fået meget mere overskud og haft en virkelig hyggeligt og skøn barsel, med mange dejlige aktiviteter sammen med min vidunderlige søn!
Nu har jeg en ny udfordring. Min søn er nu lidt over 6 en halv måned og vi vil gerne begynde at lære ham at falde i søvn i sin egen seng. Hidtil har det været hyggeligt at sove sammen med ham. Jeg tror meget på tryghed, tilknytning, tillid og nærhed i forældreskabet. Så det har været det der primært har fungeret bedst, så alle fik mest muligt søvn.
Nu er han dog blevet så stor at han "rumstere" meget når han vågner. Han vender sig hele vejen rundt med fødderne oppe ved vores hoveder og ligger og sparker lystigt og pludrer glad og fro, så er der bare fest kl 6 om morgenen - Og det er jo skønt at han er så glad, men jeg er ved at syntes at han er så stor at han skal over i sin egen seng (i vores soveværelse) og sove. Også fordi hans søvnmønster har ændret sig her på det sidste, så føles det som det rette tidspunkt.
Men hvordan griber jeg overgangen rigtigt an fra starten af? Jeg ved det er vigtigt med søvnritualer og vi har førsøgt en lille uges tid i træk at gøre følgende:
Ca kl 20.00 når han virker træt, børster vi hans 2 små tænder, går op ovenpå i soveværelset, kigger lidt i en lille billedbog, lyset slukkes og jeg synger 2-3 sange for ham. Bliver ved at nynne monotomt i lang tid, men indtil videre har det ikke virket. Først når vi tager ham over i vores seng og giver ham vælling på flaske, og nynner, falder han i søvn og vi kan flytte ham over i hans egen seng, når han sover tungt. Han vågner enten ved 2-3 tiden og får lidt MME, og nogen gange vågner han først ved 5-6 tiden, får MME, sover måske til ved 7 tiden, hvorefter vi står op. Når han vågner kommer han over til os og får sin MME der, hvorefter han sover det sidste stykke hos os.
Han sover 2 lure i løbet af dagen på hhv. 2-3 timer og 1-2 timer. Dette har også ændret sig fra at være 3 lure tidligere, men til gengæld bliver han træt langt tidligere om aftenen, så det syntes jeg da trækker i den rigtige retning til en acceptabel børne-sengetid for fremtiden, smiler.
Jeg har det sådan at han er ikke "forvist" fra vores seng. Det er hyggeligt og alting, men jeg fornemmer at alle ville få mere ro, hvis han kunne sove lidt mere i sin egen seng og kun kom over til os, engang imellem og ikke som fast rutine. Han er jo stor nu og fylder meget, og bevæger sig også meget. En rigtig lille sprællemand.
Så indtil videre når han lægges i egen seng, så spræller han og larmer og holder fest, og hvis vi går ud af rummet bliver han ked af det, selvom han er i vældigt humør. Jeg ved godt vi måske har skabt nogle gale "søvnassociationer" og at vi kun lige er startet på det nye putteritual, men jeg vil så gerne gøre det rigtigt fra starten af, så derfor hvad er dit råd?
Og et bi-spørgsmål. Hvornår er det et godt tidspunkt at flytte hans seng ind i hans eget værelse? Regner ikke med det er lige nu og her.
Kærlig hilsen
Den glade løvemor.