Svar: Hysterisk eller bare følsom?

14. marts 2011

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære udmattede mor

At din datter er motorisk meget aktiv, går rundt, klatrer op og ned af sofaen osv. er helt naturligt for hendes alder og den udvikling hun går igennem. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan komme til skade, for farefornemmelse har hun ikke og kan let gøre ting, der er farlige for hende. Men hun kan godt lide at udforske sine fysiske grænser og det er det hun gør, når hun bevæger sig rundt.

Hun ved at hun kan gå, og hun prøver også at bære tunge ting, flytte på store kasser, forsøger at skubbe til en stol. Måske kan hun allerede skubbe stolen hen til køkkenbordet og klatre op, måske kommer det de næste par måneder. Det er vigtigt for hende at klatre højere og højere og undersøge hvad der sker oppe. Hendes udforskningstrang er enorm og det er vigtigt for hende at undsøge og udforske oppe, nede, inde, ude - og hun bliver naturligt enormt frustreret, når I hindrer hende i det.

Det er her naturligvis vigtigt at du prøver at finde balancen mellem at anerkende hendes lyst til at udforske verden, men også sætter grænser - for hun skal naturligvis ikke styre hele huset og det går ikke, at hun fylder så meget, at storebror græder og stille siger at der ikke er plads til ham i familien på grund af hende ...

Jeg ved at du gør dig rigtig mange gode overvejelser omkring jeres børn, opdragelse osv. og at du virkelig gør alt for at gøre det hele så godt og rigtigt som muligt. Du er en rigtig god mor, og du elsker dine børn højt :) Men pas på at du ikke bliver så god, at det bliver for meget på børnenes præmisser, pas på ikke at ofte dig, så meget, at du til sidst heller ikke kan hænge sammen selv. Det er vigtigt at du stadig sætter grænser og har regler.

Børn har ...

Annonce

... også brug for faste rammer, det giver tryghed at have regler og at kende til reglerne. Regler giver også retfærdighed og netop dette synes jeg er vigtigt i forhold til jeres dreng. For lige nu føler han sig uretfærdigt behandlet og føler at lillesøster tager for meget tid. Så regler hos jer er vigtigt fordi det skaber tryghed og retfærdighed, hvilket er særlig vigtigt, når man har så aktiv og stridbar en lillesøster og så følsom en storebror.

Begge børn skal føle sig retfærdigt behandlet. Udfordringen består i at sætte grænser for lillesøster, når hun gør noget som ikke er acceptabelt, og samtidig anerkende den udvikling hun er i. Og så samtidig også anerkende storebror og de behov han har - bestemt ikke nemt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Måske skulle I netop tage udgangspunkt i storebror og de følelser han giver udtryk for. I kunne prøve at holde et familiemøde, hvor I taler om hvordan I har det hver især og hvad man kunne gøre, for at alle fik det bedre. Lillesøster er naturligvis for lille til at tale med, men storebror har ganske givet også idéer som kommer hende til gode. Netop fordi han er så følsom en dreng og jo stadig holder meget af hende, så vil han jo også at hun og I har det godt.

Og så skulle I måske lave noget hver for sig. Lade børnene have oplevelser med jer alene og uden at den anden er der, lade børnene have oplevelser med andre og uden jer - f.eks. jeres weekend, som I havde planlagt ... Måske ville det give noget godt for jer alle, at opleve andre ting og få fornyet energi og atter lyst til at være sammen. Det at savne hinanden er jo også rigtig godt en gang imellem, fordi man så virkelig kan mærke, hvad det er der betyder noget :)

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder