Brev:
Hysterisk eller bare følsom?
14. marts 2011
Alder:
16 mdr.
Hysterisk eller bare følsom?
Kære Helen.
Hold da op det er længe siden jeg har skrevet...
Min lille søde datter på 16 måneder er noget af en mundfuld.
Hun er så glad, nysgerrig, fræk og har fuld knald på fra morgen til aften.
Hun er den TOTALE modsætning til min søn, så jeg har ikke prøvet at være mor for sådan en lille dame med temperament.
Jeg er lidt bekymret for om hun måske er et hyper aktivt barn.
Måske er hun bare en ganske normal 16 måneders pige.
Grunden til bekymringen ligger i hendes temperament. Hun er som sagt en glad pige der virkelig gerne vil bruge sin krop.
Hun kan godt sidde og fordybe sig i en leg med at putte klodser i huller eller tegne. Hun er ret god både fin og grovmotorisk.
Men det meste af tiden går hun rundt, kravler op i sofaen, ned igen, rundt i huset op til os, ned igen osv osv. Som om hun keder sig lidt. Vi vil gerne lære vores børn at de selv kan lege og ikke behøver at blive underholdt 24/7.
Hun giver virkelig lyd fra sig, hvis ikke hun lige får tilfredsstillet et behov NU.
Hun græder sjældent med tårer men laver bare den mest irriterende lyd, sådan en pivelyd der ikke er gråd, men bare sådan en lyd der driver os til vanvid.
Her på det seneste er hun startet i vuggestue og det er da bare ikke godt.
Hun var der en dag og fik så 39-40,3 i feber i 6 dage, som bivirkning af MFR vaccinen. Så var vi afsted igen og da det egentlig gik fint, var hun alene i 2 timer onsdag og torsdag sidste uge. Det var gået ok, men hun græd som pisket hele onsdag eftermiddag og aften. Sikken reaktion. Derfor valgte vi at tage med hende torsdag, fredag og i dag, ja resten af ugen indtil hun føler sig tryg ved alt det nyt.
Men reaktionen i onsdags resulterede i, at min søn sad med hovedet i hænderne over aftensmaden og kunne ikke spise noget, tårerne løb ned af kinderne på ham og han gav udtryk for, at der ikke var plads til ham i familien fordi lillesøster tuder hele tiden.
Så brød jeg sammen og der sad vi så og hylede under aftensmaden.
Min mand og jeg måtte aflyse vores romantiske weekend/bryllupsdag fordi vi ikke kunne gå fra hende.
Jeg har haft mange tanker der ikke er særlig moderlige må jeg indrømme og føler sku helt ærligt nogle gange at hun er en belastning og styrer hele familien.
Jeg elsker min datter og bliver varm i hjertet over hende, men når hun har disse dage hvor hun ikke vil noget og alligevel skal der ske noget og alt hvad vi prøver ikke er godt nok og det går ud over storebror, ja så er jeg lige ved at pakke kufferten og smutte langt væk.
Jeg føler jeg er derude nu hvor jeg er psykisk ustabil. Føler mig fanget og magtesløs.
Det smitter selvfølgelig af på hende, men jeg ved vitterligt ikke hvad jeg skal stille op.
Jeg råber ikke af hende eller andet skidt. Det sidder i tankerne og mine følelser et et stort flammehav. Vred, irriteret, på vagt, ked af det.... PUST!!
Det er heldigvis ikke hver dag eller hele tiden.
Hun er bare en af de børn der gør sig slap i arme og ben og laver flitsbuen, hvis hun vil det ene og vi vil det andet. Hun har godt nok meget viljestyrke og vi skal overhovedet ikke prøve at bremse hende i noget hun vil..
Det har stået på i nogle måneder og det er kommet stille og roligt jo ældre hun bliver.
Er hun bare en normal lille trodsig dame eller er der grund til bekymring?
Kærlig hilsen
en udmattet mor