Svar: Reaktion - forklaring

1. marts 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lone

Der findes ikke kun en måde at reagere på og derfor ikke kun et svar til de spørgsmål din dreng stiller ...

Din dreng er igang med at udvikle sit selvbillede, han er igang med at finde ud af hvordan han påvirker andre og hvordan de påvirker ham. Han er igang med at udvikle sociale kompetencer, igang med at udvikle socialintelligens og alt dette øver han hver dag. Både derhjemme, men især også når han er sammen med andre børn, leger med andre børn.

Når børnene i institutionen leger, når de skubber til hinanden, prøver hinandens grænser af, spørger om de må være med i en leg, oplever at få et nej, at legetøjet bliver taget fra dem osv. så lærer de at begå sig socialt. De lærer hvad de gør ved andre og hvordan det føles, når andre gør noget ved dem. Jeres dreng skal opleve at blive ked af det og han skal opleve at andre også bliver kede af det en gang imellem. Det er en helt naturlig proces, en del af den udvikling, han skal igennem..

Nogle børn er mere sensitive end andre og lader sig meget påvirke af hvad andre siger, gør og mener. Andre børn tromler sig igennem det hele uden at tænke særlig meget. Hvis din dreng hører til de børn, der er meget opmærksom, meget registrerende og er en naturlig empatisk dreng, så vil han naturligt føle det ekstra hårdt, når nogen siger eller gør noget ved ham. Han vil i givet fald sandsynligvis også føle det hårdt, at se andre børn blive kede af det, se andre børns nogle gange voldsomme reaktioner mod hinanden.

Når din dreng giver udtryk for at andre ikke kan lide ham, eller at andre har skubbet til ham og væltet ham - så er du for det første nødt til at anerkende denne følelse. Du er nødt til at møde ham og sige "det var ikke rart", "jeg kan godt forstå hvis du blev ked af det" eller lignende. Så han bliver mødt med de følelser han nu engang har, så du lytter og anerkender - det er også vigtigt i forhold til at han senere skal kunne komme og fortælle dig, når verden går ham imod.

MEN, det er samtidig vigtigt at du prøver at finde ud af, hvad der er foregået og lytter til hvad der er sket. Prøv i første omgang at spørge ind til situationen, hør i hvad forbindelse han har oplevet det han føler. Hvorfor siger han, ...

Annonce

... at den anden dreng ikke kan lide ham, hvad tolker han det ud fra?

For nogle gange, faktisk ofte, hænger det jo ikke sådan sammen, men netop fordi din dreng er så lille og igang med at finde ud af, hvordan man indgår i relation med andre, så møder han nogle gange nogle ord, udtryk, handlinger osv. som han ikke forstår og måske derfor tolker på sin måde, men hvor det også an tolkes på andre måder.

Du skal prøve at forklare ham, at en situation kan ses på flere måder og at der er forskel på at komme til noget og at gøre noget med vilje. Der er altså forskel på om han er blevet skubbet og væltet med vilje, om det var noget der skete i en leg, der blev lidt for voldsom og tog lidt overhånd, om det skete ved et uheld fordi de løb forbi hinanden eller om han måske fik et skub, fordi han ikke ville flytte sig, da den anden bad ham om det ... der kan være masser af årsager og masser af grunde.

Så du skal som sagt anerkende og møde din dreng, lytte til hvad han siger og anerkende hans følelser. Men du skal samtidig også som voksen prøve at se tingene fra flere sider og spørge ind til situationen, objektivt og uden at dømme nogen af børnene.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og med hensyn til at være stærk, så bliver børn stærke, hvis de har selvværd. Har man et højt selvværd så ved man at man har værdi, så ved man at man er elsket, at ingen kan erstatte en, at ingen kan tage ens plads - man har en følelse af at være noget ganske særligt fordi man er den man er. Som forælder giver du dit barn selvværd ved at have fokus på disse ting.

Selvværd er ikke det samme som selvtillid. Hvis man er god til noget, hvis man kan handle, hvis man har stor tillid til sine evner, sine færdigheder, så har man selvtillid. Det er noget mere ydre, hvor selvværd er noget indre.

Børn kan godt være rigtig gode til ting, til at cykle, klatre, spille bold og børn der er gode til sådanne færdigheder, vil mange børn ofte rigtig gerne lege med. Det er naturligvis vældig rart - men det er selvværdet, det indre, følelsen af at man har værdi, der virkelig gør en stærk. Det er når man har selvværd, at man netop tør være sig selv og ikke tager sig af hvad andre siger om en :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os