Utrøstelig, når han vågner - 3 mdr.

1. marts 2011

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Utrøstelig, når han vågner - 3 mdr.

Hej Helen,

Min søn er nu blevet 13 uger (Han er født i uge 35.), og jeg er begyndt at spekulere noget på hans soverytme.

Vores daglige rutine ser som regel således ud:

Kl. ca. 8.00 står vi op. Han får lidt at spise, bliver skiftet og får tøj på. Og vi leger/snakker lidt.

Mellem kl. ca. 9.00-10.00 kommer han ud at sove – normalt sover han ca. 2-3 timer.

Han bliver igen ammet, skiftet og leger.

Kl. ca. 14.00-15.00 kommer han igen ud at sove – han sover ca. 2-3 timer. Nogle gange skal han dog lige trøstes og have sutten et par gange.

Kl. ca. 17.00 står han igen op. Han spiser og leger.

Kl. ca. 19.00 får han et bad og bliver derefter igen ammet. Også har vi problemer med at få ham til at sove igen.

Han falder normalt først i søvn igen kl. ca. 21.00 – nogle gange senere. Jeg forsøger at sætte ham mørkt og koldt samt svøbe ham. Men han er lys vågen. Nogle gange (Ca. 3 gange om ugen) er han meget ked af det og vil kun være hos mig og gerne kun ved brystet. Ofte ender det med, at han bliver ammet i søvn.

Han vågner så igen kl. ca. 02.00. Vi er vågne ca. en time med både amning og skiftning.

Så vågner han igen mellem kl. 05.30 og 06.00. Han bliver ammet, men spiser ofte ikke så ...

Annonce

... meget.

De næste par timer frem til kl. ca. 8.00, hvor vi står op, er han meget urolig. Han giver sig meget og sparker med benene. Han er bare ikke vågen. Ofte kommer han ned i vores seng, og han får sutten. Jeg ved ikke, om han har ondt i maven for han prutter ofte højlydt i morgentimerne.

I løbet af dagen vågner min søn generelt meget pludseligt og græder, så han næsten er utrøstelig. Ofte falder han først til ro ved at komme til brystet og blive ammet.

Hvorfor er han så urolig i morgentimerne?

Hvorfor vågner han pludseligt og skriger voldsomt, når han sover i løbet af dagen? Han er meget svær at trøste - han falder ofte kun til ro ved at blive ammet.

Hvordan får jeg min søn til at falde til ro om aftenen? Så det ikke ender med, at han bliver overtræt og er vågen i 4-5 timer, inden han endelig falder til ro.

I øjeblikket sover han ca. 4-6 timer mellem kl. 20.00-21.00 og 02.00-03.00. Kan jeg ændre hans rytme, så han sover dette lange stræk senere på natten? Altså så han eventuelt bliver ammet omkring kl. 22.00-23.00, hvor vi normalt selv går i seng. Og så derefter sover ca. 4-6 timer. Det ville også give mig nogle flere timers søvn i træk.

Med venlig hilsen

En mor med tanker om søvnrytme.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder