Svar: Storebror og i dagpleje

28. februar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Henriette

Tillykke med at du venter dig igen - hvor er det dejligt og tak fordi jeg får lov til at følge lidt med her fra sidelinien :)

Det vil være en stor omvæltning for Julius at blive storebror, det vil kræve rigtig mange ressourcer af ham, og naturligt være en svær tid - også selvom I gør hvad I kan for at inddrage ham og forberede ham, så er det meget svært at skulle dele mor og far med en anden.

Det vil naturligt være svært for ham at skulle finde sin nye rolle derhjemme, at skulle finde sin plads i en familie på fire, det vil være svært at være "den store" når man stadig i mange situationer er lille :)

Det betyder at det for Julius vil kunne føles som et frirum at komme i dagpleje, for her er alt som det plejer at være. Her har han præcis samme rolle som altid, her vil han ...

Annonce

... træde ind og lege med sine venner som han plejer og der vil ikke blive stillet nye og andre krav. Det frirum kan han have brug for og derfor er det ikke nødvendigt at han er hjemme hver dag, fordi I nu har barsel, tværtimod.

Du behøver altså ikke have dårlig samvittighed over at aflevere ham, giv dig selv lov til det og nyd så også tiden om dagen til at lære den lille ny baby godt at kende. Brug masser af tid sammen med den lille, så du heller ikke behøver have dårlig samvittighed her, når storebror så er hjemme igen og atter har brug for sin mor :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Men giv så også Julius et par fridage en gang imellem, så han også får glæden ved at du er på barsel og lad ham møde lidt senere og hent ham lidt tidligere, så han også mærker fordelene ved at du er hjemme :)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet

Det første tegn på, at du er gravid, er normalt udebleven menstruation, eller at du bløder meget lidt. Derudover kan du få kvalme - især om morgenen. Dine bryster kan vokse og blive ømme. Du kan også opleve at være ekstra træt.

Har du mistanke om, at du er gravid, så er det en god idé at tage en graviditetstest. Du bør også altid kontakte din læge, for at aftale tid til en graviditetskonsultation.

Graviditeten varer normalt 40 uger, og lægen vil beregne din...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor