Svar: Storebror og i dagpleje
28. februar 2011
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Henriette
Tillykke med at du venter dig igen - hvor er det dejligt og tak fordi jeg får lov til at følge lidt med her fra sidelinien :)
Det vil være en stor omvæltning for Julius at blive storebror, det vil kræve rigtig mange ressourcer af ham, og naturligt være en svær tid - også selvom I gør hvad I kan for at inddrage ham og forberede ham, så er det meget svært at skulle dele mor og far med en anden.
Det vil naturligt være svært for ham at skulle finde sin nye rolle derhjemme, at skulle finde sin plads i en familie på fire, det vil være svært at være "den store" når man stadig i mange situationer er lille :)
Det betyder at det for Julius vil kunne føles som et frirum at komme i dagpleje, for her er alt som det plejer at være. Her har han præcis samme rolle som altid, her vil han træde ind og lege med sine venner som han plejer og der vil ikke blive stillet nye og andre krav. Det frirum kan han have brug for og derfor er det ikke nødvendigt at han er hjemme hver dag, fordi I nu har barsel, tværtimod.
Du behøver altså ikke have dårlig samvittighed over at aflevere ham, giv dig selv lov til det og nyd så også tiden om dagen til at lære den lille ny baby godt at kende. Brug masser af tid sammen med den lille, så du heller ikke behøver have dårlig samvittighed her, når storebror så er hjemme igen og atter har brug for sin mor :)
Men giv så også Julius et par fridage en gang imellem, så han også får glæden ved at du er på barsel og lad ham møde lidt senere og hent ham lidt tidligere, så han også mærker fordelene ved at du er hjemme :)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske