Svar: Råber ad folk!
8. februar 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lone
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind og som gør, at jeres dreng lige nu ikke rigtig vil have I eller andre kigger eller henvender sig for meget til ham.
Det handler for det første om hans alder. Han er naturligt igang med at finde ud af, hvem han selv er og hvordan han påvirker andre. Man taler netop om at børn i 2 års alderen skal finde deres selvbillede, hvilket ofte viser sig ved, at de begynder at omtale sig selv ved eget navn, men også ved at de begynder at sige "jeg" eller "det er min".
Jeres dreng er, som du selv er inde på, også blevet storebror og skal i den forbindelse finde ud af sin rolle i familien, han skal finde ud af sin plads og hos jer, er der ikke bare en lillebror, en far og en mor at skulle forholde sig til, men også en au-pair. I sit forhold til jer, er han ligeværdig sammenlignet med sin bror - men i forhold til jeres au-pair, rangerer han jo nok lidt højere i hierarkiet og denne plads søger han naturligt at holde fast i. Mennesket er jo også et dyr og mon ikke der er lidt dyriske instinkter, som træder frem her ... :)
Hans selvbillede udvikler sig i samspil med andre og når han råber "det må du ikke" eller "gå væk", så kan det altså både hænge sammen med at han "vil selv" og øver sig i at være selvstændig, men det kan også hænge sammen med at han kæmper for sin plads i familien. Han er lige nu utroligt usikker på sin rolle og derfor er det vigtigt at I viser ham ekstra meget kærlighed, viser ham at han er præcis som han skal være, at ingen kan tage hans plads og støtter og opmuntre ham til at se, at I sagtens kan være der alle sammen.
Og det er netop vigtigt at I prøver at holde fast i dette, at I skal imødekomme ham og hans usikkerhed, bekræfte at der stadig er plads til ham, men at jeres au-pair også skal være der. Der er således ikke noget i vejen for, at du siger "xx skal også være her - vi kan sagtens sidde her og hygge os alle sammen" eller lignende, så han mærker at det ene udelukker ikke det andet.
Når han beder om at du skal hjælpe og kun mor, så skal du nogle gange gøre det og følge hans ønske, men andre gange skal du også bakke op om, at far, jeres au-pair eller en anden sagtens kan gøre det og netop vise ham, at du er tryg og rolig ved det, så det kan han også sagtens være. Du skal tage over, når det har betydning for at få ro og tingene ikke skal køre op i en spids. Det vil f.eks. være naturligt at du putter ham om aftenen, fordi han så falder trygt og roligt til ro og det er værd at prioritere fremfor at far eller au-pair kan gøre det ligeså godt som dig, og han så græder sig ulykkeligt i søvn. Men hvis det er et spørgsmål om at andre ligeså godt kan hælde mad op på hans tallerken, så må du godt holde fast i, at det gør de ligeså godt som dig.
Han har jo også en alder, hvor han naturligt prøver grænser og de grænser der er nødvendige at sætte, skal naturligvis sættes. Og så bliver han nogle gange frustreret og ked af det, får anfald af fortvivlelse og det skal du så kunne rumme. Det får børn i denne alder, når verden går dem imod :)
Hans hjerne består af flere dele og du skal appellere til hans storhjerne. Det er den største del af vores hjerne og den er den der blandt andet gør ham kreativ og i stand til at bruge sin fantasi, den hjælper ham med at løse problemer, tænke over tingene og den har også betydning for hans evne til at sætte sig ind i hvordan andre har det. Noget han først skal til at lære nu.
Du styrker denne del af hjernen ved at lydhør, rumme, forstå, sætte dig ind i hans situation, give ham idéer til hvordan I kan komme videre osv. og det er super vigtigt at du gør disse ting, for at han også lærer at gøre sådan. Det er rigtig fint at du taler med ham, afleder ham osv. som du allerede forsøger og stadig også sætter små regler op, så I alle kan være der :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske