Svar: Råber ad folk!

8. februar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lone

Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind og som gør, at jeres dreng lige nu ikke rigtig vil have I eller andre kigger eller henvender sig for meget til ham.

Det handler for det første om hans alder. Han er naturligt igang med at finde ud af, hvem han selv er og hvordan han påvirker andre. Man taler netop om at børn i 2 års alderen skal finde deres selvbillede, hvilket ofte viser sig ved, at de begynder at omtale sig selv ved eget navn, men også ved at de begynder at sige "jeg" eller "det er min".

Jeres dreng er, som du selv er inde på, også blevet storebror og skal i den forbindelse finde ud af sin rolle i familien, han skal finde ud af sin plads og hos jer, er der ikke bare en lillebror, en far og en mor at skulle forholde sig til, men også en au-pair. I sit forhold til jer, er han ligeværdig sammenlignet med sin bror - men i forhold til jeres au-pair, rangerer han jo nok lidt højere i hierarkiet og denne plads søger han naturligt at holde fast i. Mennesket er jo også et dyr og mon ikke der er lidt dyriske instinkter, som træder frem her ... :)

Hans selvbillede udvikler sig i samspil med andre og når han råber "det må du ikke" eller "gå væk", så kan det altså både hænge sammen med at han "vil selv" og øver sig i at være selvstændig, men det kan også hænge sammen med at han kæmper for sin plads i familien. Han er lige nu utroligt usikker på sin rolle og derfor er det vigtigt at I viser ham ekstra meget kærlighed, viser ham at han er præcis som han skal være, at ingen kan tage hans plads og støtter og opmuntre ham til at se, at I sagtens kan være der alle sammen.

Og det er netop vigtigt at I prøver at holde fast i dette, at I skal imødekomme ham og hans usikkerhed, bekræfte at der stadig er plads til ham, men at jeres au-pair også skal være der. Der er således ikke noget i vejen for, at du siger "xx skal også være her - vi kan sagtens sidde her og hygge os alle sammen" ...

Annonce

... eller lignende, så han mærker at det ene udelukker ikke det andet.

Når han beder om at du skal hjælpe og kun mor, så skal du nogle gange gøre det og følge hans ønske, men andre gange skal du også bakke op om, at far, jeres au-pair eller en anden sagtens kan gøre det og netop vise ham, at du er tryg og rolig ved det, så det kan han også sagtens være. Du skal tage over, når det har betydning for at få ro og tingene ikke skal køre op i en spids. Det vil f.eks. være naturligt at du putter ham om aftenen, fordi han så falder trygt og roligt til ro og det er værd at prioritere fremfor at far eller au-pair kan gøre det ligeså godt som dig, og han så græder sig ulykkeligt i søvn. Men hvis det er et spørgsmål om at andre ligeså godt kan hælde mad op på hans tallerken, så må du godt holde fast i, at det gør de ligeså godt som dig.

Han har jo også en alder, hvor han naturligt prøver grænser og de grænser der er nødvendige at sætte, skal naturligvis sættes. Og så bliver han nogle gange frustreret og ked af det, får anfald af fortvivlelse og det skal du så kunne rumme. Det får børn i denne alder, når verden går dem imod :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hans hjerne består af flere dele og du skal appellere til hans storhjerne. Det er den største del af vores hjerne og den er den der blandt andet gør ham kreativ og i stand til at bruge sin fantasi, den hjælper ham med at løse problemer, tænke over tingene og den har også betydning for hans evne til at sætte sig ind i hvordan andre har det. Noget han først skal til at lære nu.

Du styrker denne del af hjernen ved at lydhør, rumme, forstå, sætte dig ind i hans situation, give ham idéer til hvordan I kan komme videre osv. og det er super vigtigt at du gør disse ting, for at han også lærer at gøre sådan. Det er rigtig fint at du taler med ham, afleder ham osv. som du allerede forsøger og stadig også sætter små regler op, så I alle kan være der :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.