Brev:
Protester mod barnevogn og søvnassociationer
8. februar 2011
Alder:
8 mdr.
Protester mod barnevogn og søvnassociationer
Kære Helen,
Tak for en god brevkasse! Jeg skriver til dig angående min lille søn på 8 måneder, som en er meget glad og energisk dreng på ca. 12,8 kg.
Jeg har fra han var helt ny kommet til, at give ham den dårlige vane kun, at kunne falde i søvn ved brystet, hvilken han stadig har, da jeg ikke har haft overskuddet til at lave den om. Om dagen er mit "hemmelige våben" dog, at trille ham i barnevogne imens han sidder op i voksiposen op ad en pude i ryggen, hvorefter jeg kan lirke ham ned at ligge, når han er faldet i søvn. Starter jeg med at lægge ham ned, bliver han meget ked af det og stopper ikke selvom jeg og hans far har prøvet at trille rundt med ham lidt tid alligevel.
Nu er mit problem endvidere, at han de sidste dage er begyndt ligeså snart, at han bare bliver sat ned i barnevognen som normalt, at lave flitsbue og at kaste sig bagover i hidsighed, hvad han bliver ved med, når jeg prøver at sætte ham op igen. Det har resulteret i at vi er gået ind igen og han er faldet i søvn vugget i mine arme eller ved amning. Jeg ved det er et skråplan, men ved ikke hvad jeg skal gøre når det, at køre i barnevogn ikke engang virker mere. Hans far mener vi bare bør lægge ham godt tilrette ned i barnevognen og så trille rundt på trods af hans protester og vente på at han sover, men jeg er meget imod at et barn skal græde sig i søvn.
Hvad synes du vi skal gøre?
Lidt samme problematik har vi når han skal sidde i autostolen i bilen, hvor han næsten hver gang bliver sur og ked af, at sidde efter et par minutter. Vi har altid forskelligt legetøj med, som han sidder med og jeg sidder ved siden af ham (kører ikke alene med ham mere, da jeg ikke kan holde ud, at høre ham græde uden at kunne gøre noget) imens hans far kører, men selv på trods af det bliver hans oftest ked af det.
Han er som tidligere nævnt meget energisk og har aldrig været en af de babyer i mødregruppen fx, som bare lå og kiggede og legede selv, men kan bedst lide at der sker noget nyt hele tiden. Så tænker at det måske er derfor, at han er generet af, at miste sin bevægelsesfrihed i autostolen, men han skal jo helst lære at sidde i den.
Udover ovenstående ”søvnassociations-problemer” og problemet med at sidde i autostolen, trives han dejligt og er fra vores sundhedsplejerskes synspunkt meget langt udviklingsmæssigt. Vi følger næsten dit forslag til dagsrytme med lidt ændringer:
Ca. 06 ammer og står op (sommetider ammer han omkring kl. 05 og så kan jeg være heldig at han sover til kl. 07) tøj på, leger og hygger
Ca. kl.07 spiser havregrød eller hans yndling øllebrød, spiser dog oftest kun ½ dl
Ca. kl. 09 falder i søvn ved brystet ca. 1½ time (jeg sover oftest selv med ved siden af ham her)
Ca. kl. 11 får han tilbudt frugt at sidde med selv, banan, æble osv., eller frugtmos, jerntilskud og d-vitamin
12.30 får han frokost, grøntsagsmos med kød eller fisk, eller små rugbrødshapsere med leverpostej, avokado og andet smørbart pålæg
Ca. 13.30 sover han 2-2½ time i barnevognen, han har oftest inden vi går ud ammet lidt men meget kort
Når han vågner fra eftermiddagslur sidder han også tit med en bolle eller noget appelsin eller andet
Vi spiser aftensmad kl. 18 og han er blevet rigtig glad for vores mad, især boller i karry med ris og andre gryderetter, hvor der virkelig er noget smag i stedet for den kedelige grøntsagsmos.
Vi har efter aftensmaden og bad, lidt dæmpet belysning og lavt støjniveau og prøver på at få ham til at indstille på sovetid, ved ikke at lave fx vilde flyvelege og lignende.
Kl. 19.30 sover han oftest ved amning eller vugning eller begge dele
MEN vågner 3-4 gange indtil kl. 23-24, hvor jeg hver gang ammer ham i søvn (næsten) før han sover videre. Fra jeg går i seng og sover ved siden af ham i vores dobbeltseng (hvis han sover i sin egen seng vågner han rigtig mange gange i løbet af natten), så sover han indtil 05 for det meste
Jeg har prøvet at give ham en ny søvnassociation: bamse og sutteklud, som jeg har gået rundt med under blusen så den dufter af mig og vi har fortalt historier og sunget og ligget viden siden af ham og sagt ”shhh”, men til sidst opgivet fordi han bare ligger og griner og kravler rundt i sengen.
Jeg har dog held med at lirke brystvorten ud af munden på ham inden han sover helt, hvorefter han lægger sig om på den anden side og sover, han vågner dog stadig op til flere gange hver nat.
Min søn får selvfølgelig får vand af kop til alle måltider, hvis du skulle være i tvivl. :)
Undskyld brevet blev så langt.
Glæder mig til at læse dit svar. Håber sådan jeg kan lære ham, at sove bedre snart, især inden hans skal starte i vuggestue til maj.
På forhånd mange tak for din hjælp!
Med venlig hilsen
Marie