Svar: Min søn er så vred
29. januar 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære meget trætte mor
Jeres dreng har en alder, hvor verden naturligt nogle gange vil gå ham imod, men dermed ikke sagt, at han skal være vred og ked af det mest af tiden ...
Spørgsmålet er derfor, hvad der sker og hvorfor han har så svært ved at finde overskud og jeg har lidt forskellige forslag som du kan overveje :)
For det første er det rigtig vigtigt at han får den søvn han har behov for. Det er vigtigt at han kommer i seng i ordentlig tid og også står op til faste tid hver dag. De fleste børn springer middagsluren over i 3 års alderen, hvis han stadig sover til middag, skal han have lov, men hvis han ikke gør det, så vil det være rigtig godt at han stadig midt på dagen, får mulighed for at hvile sig. Han behøver ikke sove, men det kan være dejligt for ham at sidde eller ligge stille og f.eks. få læst en historie højt.
I nogle børnehaver har man stilleperiode midt på dagen, det kunne I tale med dem om, hvorvidt er muligt hvor han er. Ellers kan I forsøge at give ham en pause midt på dagen, når det er weekend.
Også kost, maden han indtager har stor betydning for hans humør og når børn virker til at mangle overskud, så kan det handle om at barnet skal have flere måltider dagen igennem og mere rigtig mad ...
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellemmåltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas. Han kan meget fint være med til at bage havregrynsboller - I finder opskriften i babykøkkenet her på siden.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Så prøv at medtænke om hans kost kan sammensættes bedre dagen igennem, om han har brug for mere mættende og flere må sunde måltider dagen igennem.
Der kan naturligvis også være ting i hverdagen som han finder svære. Du fortæller at han har svært ved at sige farvel, når han afleveres i børnehaven - det kan jo både handle om at han savner dig, men også handle om at der foregår ting i børnehaven, som er svære at tackle. Og det vil være rigtig godt at finde ud af, hvad det er.
Hans trods kan naturligvis være aldersbestemt, men det kan også være et udtryk for at han ikke føler han lyttes til, ikke bliver set og mødt og derfor har brug for at være "rasmus modsat" for at I skal se ham. Måske stiller i for mange krav til ham om selvhjulpenhed, måske stilles der i det hele taget for mange krav til ham også i børnehaven - han er jo en af de yngste og det er svært at følge med de store drenge, det er svært at gå fra at være den ældste i vuggestuen til at være den ældste i børnehaven.
Når børn bliver mødt af krav, som de ikke kan håndtere, så vil de ofte reagere med trods og ofte også med at gøre sig yngre end de er. De pjevser og græder mere og kan pludselig ikke selv spise, tage tøj af og på eller andre ting, som man som forældre godt ved at de reelt er i stand til. Når man som forældre oplever denne modstand, så kan det godt virke provokerende og man bliver let irriteret på barnet, for "hvis han dog bare ville, så kunne vi have de så hyggeligt ...".
Men jo mere irriteret man bliver, jo mere får man også skubbet barnet fra sig og det giver den modsatte effekt, nemlig at barnet bliver endnu mere klyngende og behov for at hænge - samtidig med at man så også får frustrationerne, piven og pjevsen.
At storesøster kommer og bor hos jer hver anden uge kan naturligt også påvirke ham. Han kan føle hende som en rival og være meget i tvivl om hvad plads han har i jeres familie. Han kan godt blive meget usikker på om I mon elsker ham ligeså højt, om pladsen til ham er ligeså stor, når hun er der, som når hun ikke er der og det er helt naturligt at han giver udtryk for ambivalens - så han på den ene side savner hende, men på den anden side også "hader" hende, fordi bare det at hun eksisterer gør det svært at være ham.
Mit umiddelbare bud er, at I virkelig forsøger at vise jeres dreng hvor stor betydning han har. Det kan en god idé at give ham små opgaver, hvor han hjælper til derhjemme, fordi det naturligt for en 3årig vil have stor betydning netop at føle at han har en rolle. Han kan hjælpe til med at dække bord, han kan hjælpe til med at gøre rent, lave mad osv. Måske vil han også profitere rigtig godt af, hvis far tog ham med op for at vaske bil eller de to ordnede og rensede cykler - mere sådan nogle "far-søn" ting, så de to havde noget sammen.
Det kan også være den direkte tale "Hvor er jeg glad for dig", "Hvad skulle jeg dog gøre uden dig", "du er noget ganske særligt, min lille skat" og lignende, så han hører at han har betydning. Husk at fortælle ham det.
Tit så sker det også at vi glemmer at fortælle børnene når de gør noget vi godt kan lide. En dag bliver hurtigt fyldt med irettesættelser, ting vi vil have de laver om, ting de ikke må og en dag bliver hurtigt fyldt med skældud og fejl. Men børn har brug for også at vide, når de gør noget godt, noget vi bliver glade for. Det er faktisk ligeså vigtigt at fokusere på dette og måske skulle I øve jer i ikke at fokusere så meget på når han er sur og gal, men i stedet prøve at fremhæve, når han er dejlig at være sammen med. Igen sætte ord på "hvor er det dejligt, når vi sidder her og læser", "jeg elsker bare at putte med dig", "jeg bliver så glad, når du hjælper mig" eller lignende. Så han oså hører, hvad det er du/I gerne vil have mere end alt det I ikke vil have.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske