Svar: Temperament og følelser

17. januar 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære molise

Tak for dit brev og dine ærlige og åbne tanker. Det er for mange rigtig svært at være forældre til en fireårig - vi ved godt at 1-3 års alderen er en prøvelse, alle taler om trodsalder eller selvstændighedsfase og vi er forberedte på at det er en svær tid, men at fireårsalderen nogle gange kan være enormt kompleks, er de fleste af os uforberedt på ...

Jeg kan godt høre at du bliver forskrækket, når du oplever din datters selvstændighed og egen vilje. Hun er verbalt rigtig god til at sige til og fra nu og hun bruger naturligt sproget til at sige ting, sætte sin vilje igennem. Og det er hårdt, det er rigtig hårdt!

Jeg synes dog det lyder som om at du tackler det hele rigtig godt og det er rigtig vigtigt at du siger til dig selv, at du er en sød, kærlig og god mor. Du gør det bedste du kan for din datter, det er jeg slet ikke i tvivl om, det er bare en rigtig svær alder lige nu :)

Fireårige børn er naturligt meget diskuterende og vil gerne tage del i forskellige beslutninger. Dette skal man selvfølgelig anerkende og det er her en rigtig god idé, at du nogle gange lader din datter være medbestemmende, så hun føler at hendes mening også tæller. Det kan f.eks. være at give hende små opgaver som selv at finde sit tøj frem, som hun vil have på næste dag, lægge det frem så det er klart.

Det er naturligvis vigtigt at du så anerkender det valg hun tager, også selvom du ikke nødvendigvis synes det er særlig smart eller hensigtsmæssigt at hun vælger prinsessekjolen til børnehaven ... alternativt kan du så evt. give hende skiftetøj med, hvis hun nu får lyst til at skifte deromme ... Men hun vælger og det vil glæde hende at mærke, at hun er stor nok til dette.

Du skal bruge humor i hverdagen. Fireårige børn elsker at pjatte og kan være enormt fjollede. De kan grine af ting, som vi andre har meget svært ved at se det sjove i, men det er lige meget, for det gode humør smitter og ofte vil man med stort held kunne gøre noget sjovt ud af en situation, så alle kommer lettere igennem. Prøv derfor at bruge humor, leg og latter, når du fornemmer at visse ting kan blive en konflikt - du må naturligvis ikke grine af hende, for så bliver hun ked af det, men du kan godt opbløde visse situationer ved at lave sjov.

Hun er kvik din datter og du skal udnytte hendes intellekt og lave små aftaler med hende. Hvis hun er meget på tværs, så prøv at fokusere på det du gerne vil have hende til, mere end på de ting, hun ikke så gerne vil. Hvis du f.eks. gerne vil have hende til at skynde sig i tøjet, så sig f.eks. "hvis du skynder dig, så kan vi nå at læse en bog" eller lignende, så der er et formål som er hyggeligt og dermed noget andet end "bare at have travlt!". Jeg mener ikke at hun skal belønnes med slik (eller småkager:)), det er slet ikke det, men snarere at give hende lidt læring omkring "Hvis du gør de her ting for os, som vi gerne vil, så gør vi også det her for dig - så kan vi gøre de her ting sammen". Så hun også får lidt læring med sig om at alle jo gerne vil have deres behov opfyldt :)

Jeg tror du har en rigtig god pointe omkring problematikken, at I har været meget hjemme. Det har været nødvendigt fordi børnehaven ligger langt væk fra hvor I bor og lillebror har været meget syg. jeg synes faktisk det lyder som om at storesøster har klaret det ret godt, hun lyder til at være en rigtig dejlig pige og en rigtig sød og også tålmodig ...

Annonce

... storesøster - men det er klart at det er enormt trættende for hende, at være hjemme og skulle tage hensyn til lillebror hele tiden, fordi han er den lille, fordi han ikke har sprog, fordi han ikke motorisk kan følge med, fordi han er syg, fordi ...

Det vil være rigtig godt, hvis I kunne komme tilbage til en hverdag, hvor jeres datter får lov til at være i børnehaven dagligt, får andre impulser, får lov til at være - uden at skulle tage hensyn til lillebror og I andre derhjemme. Børnehaven skal næsten ses som et frirum for hende og det er helt fint, at hun kommer der. Du må godt give hende kortere dage en gang imellem, det vil også være rigtig fint at hun får lov til at få en legekammerat på besøg eller måske kan tage med en anden hjem - hvis det kan lade sig gøre, når I bor så langt væk ...

Og så synes jeg I skal arbejde på at hun bliver flyttet til en institution nærmere hvor I bor, et sted hvor hun kan gå indtil hun skal i skole. Forhåbentlig vil hun kunne få en plads senest til april eller maj, hvor der ofte er skiftedag i institutionerne, fordi de ældste børn går på fritidshjem i løbet af sommeren.

Jeg er helt enig med dig i, at hun naturligvis ikke må slå eller sparke hverken jer eller sin lillebror og netop i en sådan situation, vil det være helt okay at give hende en time-out. Og ja, det kan være nødvendigt at bære hende derind, fordi hun ikke vil og så må du holde fast i at "jeg sætter dig her, fordi du sparkede mig, man må aldrig gøre noget, der gør ondt på andre!". Det er en voldsom regel hun har overtrådt og her er du nødt til at markere, at grænsen er nået.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Men, som udgangspunkt skal du naturligvis forsøge at undgå at situationen overhovedet kommer dertil og det er vigtigt at du er opmærksom på, at hendes tålmodighed og lyst til at lege med sin lillebror naturligt svinder på et tidspunkt. Det er sjovt i en periode, men så er det ikke sjovt mere. Så nogle gange skal du prøve at tilbyde ham en anden leg, så han trækkes ud af hendes leg, du kan spørge hende, om det er okay - du kan legalisere det, sige åbent til hende "jeg forstår godt at du bliver træt af at lege med lillebror" og så lave en aftale med hende om, at hun kommer og siger til dig når det er nok, i stedet for at blive gal ...

Som jeg læser dit brev, så er hun jo en meget sød og meget fornuftig pige, som godt ved hvordan hun skal opføre sig, men som naturligt kan få 'for meget af det hele' en gang imellem og det er okay. Hun er også en pige som profiterer rigtig godt af en gang imellem at blive bekræftet i at du godt kender de følelser og frustrationer hun har "når jeg ikke kan sove, så kigger jeg i en bog", "jeg synes også lillebror er irriterende en gang imellem" osv.

Som du beskriver din datter og jeres situation, så ser jeg lige nu tingene som normale og som noget mange familier oplever. Hvis du får brug for hjælp, så kan du altid kontakte kommunen. Der er i kommunens PPR afdeling (pædagogisk, psykologisk rådgivning) eller 'børne-ungeafdeling' ansat forskellige personer, der kan hjælpe familier i forskellige situationer. Det kan være f.eks. en familievejleder, som man kan ringe til. Der er i mange kommuner åben anonym rådgivning, hvor man kan ringe og få en snak i telefonen, man kan også henvende sig og bede om et hjemmebesøg. Du finder de relevante telefonnumre på kommunens hjemmeside.

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S