Svar: Ærgelige magtkampe

14. januar 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære C

Nogle gange kan man naturligvis have så travlt eller af anden grund være nødsaget til at tvinge sin vilje igennem som voksen og sådan må det være :) Men andre gange, kan man godt prøve at finde en kompromis eller forsøge at give barnet tid, så man stille og roligt finder en løsning, som passer begge parter :)

I forhold til at din dreng gerne vil holde nøglen og synes den er særligt spændende, så hænger dette naturligt sammen med, at han jo har set dig bruge den nøgle mange gange og han søger naturligt det, han ser dig gøre, det han ser dig bruge. Nøgler er interessante, telefoner er interessante, fjernbetjeninger er interessante - alt sammen fordi det er noget børn naturligt ser vi voksne benytter sig af (og så fordi det alt sammen jo har en eller anden spændende funktion).

En måde at imødekomme din dreng på, den dag ved trappen, kunne være at lade ham prøve at låse op. Du kunne have sagt "vil du prøve at åbne døren?", "Se nøglen skal ind der, kan du prøve det?" og på den måde guide ham til at åbne døren. Han vil naturligvis ikke kunne uden din hjælp, men han vil føle at ...

Annonce

... han har fået lov til at bruge nøglen og du har samtidig fået åbnet døren som du gerne ville ....

Med hensyn til at skulle sove, så har han måske været overtræt og har derfor naturligt svært ved at finde ro. Her kan det nogle gange være nødvendigt at lægge sig med barnet i dobbeltsengen, fordi han tæt liggende med dig, ville mærke din ro og naturligt også selv tilsidst ville blive rolig og lægge sig til at sove.

Andre gange vil det være fint at putte ham i egen seng som du har gjort, og hvis han der har brug for at tumle lidt rundt, rejse sig, sætte sig, snakke med en bamse, kigge i en bog eller lignede, så må han naturligvis gerne det. Du behøver ikke underholde ham imens, han vil naturligt finde roen, når han er parat. Det handler om at "søvntoget skal køre forbi og at han skal springe på, når det er der" - og ingen af os kan sove på kommando.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Efter lidt tid, så ville du sandsynligvis kunne sætte dig hos ham, måske synge lidt, holde ham i hånden osv. og så ville han fint overgive sig til søvnen :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder