Svar: Ærgelige magtkampe
14. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Kære C
Nogle gange kan man naturligvis have så travlt eller af anden grund være nødsaget til at tvinge sin vilje igennem som voksen og sådan må det være :) Men andre gange, kan man godt prøve at finde en kompromis eller forsøge at give barnet tid, så man stille og roligt finder en løsning, som passer begge parter :)
I forhold til at din dreng gerne vil holde nøglen og synes den er særligt spændende, så hænger dette naturligt sammen med, at han jo har set dig bruge den nøgle mange gange og han søger naturligt det, han ser dig gøre, det han ser dig bruge. Nøgler er interessante, telefoner er interessante, fjernbetjeninger er interessante - alt sammen fordi det er noget børn naturligt ser vi voksne benytter sig af (og så fordi det alt sammen jo har en eller anden spændende funktion).
En måde at imødekomme din dreng på, den dag ved trappen, kunne være at lade ham prøve at låse op. Du kunne have sagt "vil du prøve at åbne døren?", "Se nøglen skal ind der, kan du prøve det?" og på den måde guide ham til at åbne døren. Han vil naturligvis ikke kunne uden din hjælp, men han vil føle at han har fået lov til at bruge nøglen og du har samtidig fået åbnet døren som du gerne ville ....
Med hensyn til at skulle sove, så har han måske været overtræt og har derfor naturligt svært ved at finde ro. Her kan det nogle gange være nødvendigt at lægge sig med barnet i dobbeltsengen, fordi han tæt liggende med dig, ville mærke din ro og naturligt også selv tilsidst ville blive rolig og lægge sig til at sove.
Andre gange vil det være fint at putte ham i egen seng som du har gjort, og hvis han der har brug for at tumle lidt rundt, rejse sig, sætte sig, snakke med en bamse, kigge i en bog eller lignede, så må han naturligvis gerne det. Du behøver ikke underholde ham imens, han vil naturligt finde roen, når han er parat. Det handler om at "søvntoget skal køre forbi og at han skal springe på, når det er der" - og ingen af os kan sove på kommando.
Efter lidt tid, så ville du sandsynligvis kunne sætte dig hos ham, måske synge lidt, holde ham i hånden osv. og så ville han fint overgive sig til søvnen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske