Brev:
Ærgelige magtkampe
14. januar 2011
Alder:
11 mdr.
Ærgelige magtkampe
Kære Helen
Lad mig lige beskrive 2 situationer som er opstået i dag i samværet med min skønne snart 1 år gamle basse.
1. han får lov at holde nøglen i hånden, mens vi går op af trapperne. Han ELSKER at lege med nøglen. Da jeg skal låse op vil han imidlertid ikke give slip. Prøver at overtale.. "jeg kan godt se du ikke har lyst til at slippe den spændende nøgle, men mor skal altså lige låse op så vi kan komme ind", mens jeg blidt, men bestemt forsøger at fravriste ham nøglen.
Han giver klart udtryk for hvad han mener om den sag med lyd og bevægelse - nøglen er fastlukket i den lille hånd. Til sidst ender jeg med at måtte bruge magt for at få nøglen fra ham og han stikker i et vræl, da han taber "kampen".
2. Han skal sove lur, jeg ved han er træt, han har været vågen 4,5 time og gnider øjne. Vi går ind på soveværelset, jeg prøver at putte ham i sengen, han hærger rundt og leger vildt. Jeg lader ham gøre det lidt, tager så en tur op og ned af gulvet med ham på skulderen, han falder lidt ned, men kun indtil jeg ligger ham i sengen igen. Han vil ABSOLUT ikke ligge ned, kun stå op. Jeg lader ham lege lidt, prøver at tysse ham ned og går endnu flere runder med ham på skulderen - han Er træt, vil gerne ammes (det bliver han stadig aften/nat) og viser dette ved at bide mig i skulderen. Siger bestemt "NEJ" og ligger ham i sengen. Han griner.
Jeg prøver at forlade værelset. SKRÅÅÅL derindefra. venter lidt, går så ind og prøver at ligge ham ned. Niks, han vil stadig stå op og gør dette hele tiden. Det hele gentager sig flere gange, han bider osv.
Til sidst må jeg holde ham nede i sengen med magt, han falder så hurtigt til ro mens jeg - nu lidt blidere - holder på ham og synger.
Det hele har taget 3 kvarter.
I begge tilfælde har jeg det rigtig skidt bagefter med at have brugt kræfter på at sætte min vilje igennem overfor det lille - men viljestærke! - myr.
Hvad tænker du? Er jeg bare lidt for følsom?
Kærlig hilsen C
Ps. vi er tilbage i troperne, så jeg kan ikke længere trille ham i søvn i barnevognen, som jeg plejede!