Svar: Slår i raseri

3. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Rikke

Tak for dit brev og din fine beskrivelse, jeg vil gerne fortælle hvad jeg tænker :)

Jeres dreng slår ikke fordi han føler sig provokeret, når han skal have børstet tænder. Han slår fordi I holder ham og forsøger at tvinge det igennem og han vil ikke. I er stærkere end ham, I er bedre til at formulere jer og det er jeres ord og det I vil, som gælder. Han ser ikke anden udvej end at slå. Han forsøger jo at sno sig, han siger "jeg vil ikke!", han prøver ihærdigt at komme væk, fra det ubehagelige og det kan han ikke - han slår fordi han ikke kan andet, det er hans sidste udvej. Der er ikke noget ondt i det, han er ikke beregnende, han er ude af sig selv, fordi I vil noget han ikke vil og I hører ikke hvad han siger.

Når han slår og I så siger "det vil vi ikke have!", så gør han det igen og igen, samtidig med at han græder, skriger, er fuldstændig opløst og ulykkelig. Han ved ikke hvordan han ellers skal få jer til at stoppe, få jer til at lytte. Det er i princippet ikke anderledes, end når han siger "jeg vil ikke have børstet tænder!" og I så ...

Annonce

... holder stædigt fast i at det skal han ...

Kunne det ikke lade sig gøre at lave en aftale med ham, I ved jo at han ikke bryder sig om det, så måske kunne I lave en aftale om, at hvis I får børstet tænderne hurtigt, så kan han få en historie. Det kunne også være at hvis I får lov til at børste hans tænder, så kan han få lov til at børste jeres tænder bagefter ... I skal naturligvis holde hvad I lover.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan også være at I nogle gange er nødt til at fjerne jer selv, sige "jeg kan godt mærke at du bliver vred, jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, nu går jeg lige ud i køkkenet, kald på mig når du er klar" eller lignende.

Og ja, så er der naturligvis også situationer, hvor man nogle gange bare er nødt til at holde barnet, tage ham under armen, bære ham ud i bilen fordi I altså skal køre nu om han vil det eller ej og så må han hyle og skrige og være modsat. Men det er vigtigt at I så bagefter sætter jer ned og taler med ham om, hvad der skete på en stille og rolig måde og det er vigtigt ikke at bære nag :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla