Svar: Slår i raseri
3. januar 2011
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev og din fine beskrivelse, jeg vil gerne fortælle hvad jeg tænker :)
Jeres dreng slår ikke fordi han føler sig provokeret, når han skal have børstet tænder. Han slår fordi I holder ham og forsøger at tvinge det igennem og han vil ikke. I er stærkere end ham, I er bedre til at formulere jer og det er jeres ord og det I vil, som gælder. Han ser ikke anden udvej end at slå. Han forsøger jo at sno sig, han siger "jeg vil ikke!", han prøver ihærdigt at komme væk, fra det ubehagelige og det kan han ikke - han slår fordi han ikke kan andet, det er hans sidste udvej. Der er ikke noget ondt i det, han er ikke beregnende, han er ude af sig selv, fordi I vil noget han ikke vil og I hører ikke hvad han siger.
Når han slår og I så siger "det vil vi ikke have!", så gør han det igen og igen, samtidig med at han græder, skriger, er fuldstændig opløst og ulykkelig. Han ved ikke hvordan han ellers skal få jer til at stoppe, få jer til at lytte. Det er i princippet ikke anderledes, end når han siger "jeg vil ikke have børstet tænder!" og I så holder stædigt fast i at det skal han ...
Kunne det ikke lade sig gøre at lave en aftale med ham, I ved jo at han ikke bryder sig om det, så måske kunne I lave en aftale om, at hvis I får børstet tænderne hurtigt, så kan han få en historie. Det kunne også være at hvis I får lov til at børste hans tænder, så kan han få lov til at børste jeres tænder bagefter ... I skal naturligvis holde hvad I lover.
Det kan også være at I nogle gange er nødt til at fjerne jer selv, sige "jeg kan godt mærke at du bliver vred, jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, nu går jeg lige ud i køkkenet, kald på mig når du er klar" eller lignende.
Og ja, så er der naturligvis også situationer, hvor man nogle gange bare er nødt til at holde barnet, tage ham under armen, bære ham ud i bilen fordi I altså skal køre nu om han vil det eller ej og så må han hyle og skrige og være modsat. Men det er vigtigt at I så bagefter sætter jer ned og taler med ham om, hvad der skete på en stille og rolig måde og det er vigtigt ikke at bære nag :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske