Svar: Farvel til sutten

2. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære frustrerede mor

Det lyder som om at jeres dreng ikke har været helt klar til at smide sutten, selvom han har lagt den i et brev, været med til at sende den og er glad for gaven han har fået, så har han ikke forstået konsekvensen af at sende den væk. Derfor er det naturligt hårdt for ham, at han pludselig mangler den og den hårde sandhed går op for ham - han kan ikke få den tilbage, nu er det sådan fremover.

Min umiddelbare tanke er, at han ikke skal have sutten, men skal have noget andet, skal have en substitut. Det er fint at I har forsøgt med han dyne og pude, fra han var baby, men det virker ikke for ham og måske føler han det er "baby-agtigt", hvor sutten jo netop skulle væk, for at han kunne være stor ligesom sine to fætre.

Kunne han ikke få en bamse, selv være med til at vælge en, hvad type det skal være. Måske en ...

Annonce

... build-a-bear eller lignende, som han selv er med til at lave, komme et hjerte ind i, masser af knus, kram og venskab ind i. En bamse som erstatter sutten og som giver ham den tryghed han har brug for, når dyne og mor og far ikke slår til :)

Og så skal I anerkende hans sorg over at miste den kære ven, som sutten har været for ham. Bamsen kan ikke erstatte sutten helt, for det er ikke det samme, men den kan være hans ven og støtte og I må gerne tale med ham om at det netop vil være helt okay at han får en bamse i stedet for sutten. At I godt kan forstå han savner sin sut og at I derfor tænkte at bamsen kunne hjælpe ham, når han var ked af det - for alle kan blive kede af det, det kan voksne også en gang imellem og så er det godt at have en ven ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham.

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin