Svar: Farvel til sutten
2. januar 2011
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære frustrerede mor
Det lyder som om at jeres dreng ikke har været helt klar til at smide sutten, selvom han har lagt den i et brev, været med til at sende den og er glad for gaven han har fået, så har han ikke forstået konsekvensen af at sende den væk. Derfor er det naturligt hårdt for ham, at han pludselig mangler den og den hårde sandhed går op for ham - han kan ikke få den tilbage, nu er det sådan fremover.
Min umiddelbare tanke er, at han ikke skal have sutten, men skal have noget andet, skal have en substitut. Det er fint at I har forsøgt med han dyne og pude, fra han var baby, men det virker ikke for ham og måske føler han det er "baby-agtigt", hvor sutten jo netop skulle væk, for at han kunne være stor ligesom sine to fætre.
Kunne han ikke få en bamse, selv være med til at vælge en, hvad type det skal være. Måske en build-a-bear eller lignende, som han selv er med til at lave, komme et hjerte ind i, masser af knus, kram og venskab ind i. En bamse som erstatter sutten og som giver ham den tryghed han har brug for, når dyne og mor og far ikke slår til :)
Og så skal I anerkende hans sorg over at miste den kære ven, som sutten har været for ham. Bamsen kan ikke erstatte sutten helt, for det er ikke det samme, men den kan være hans ven og støtte og I må gerne tale med ham om at det netop vil være helt okay at han får en bamse i stedet for sutten. At I godt kan forstå han savner sin sut og at I derfor tænkte at bamsen kunne hjælpe ham, når han var ked af det - for alle kan blive kede af det, det kan voksne også en gang imellem og så er det godt at have en ven ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham.
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske