Svar: Leger ikke med de andre børn

16. december 2010

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for din dejlige beskrivelse af din dejlige søn. Det er et rigtig fint brev du har skrevet og jeg får et meget fint indblik i, hvordan din dreng er :)

Jeg er helt enig med dig i, at han skal have lov til at være betragter, den mere tænksomme type, den der nogle gange trækker sig og vælger at lege for sig selv. Ikke nødvendigvis fordi det er nemmere, men måske fordi han ikke har lyst til at lege med nogen, som bryder reglerne, som leger unfair, som ikke tager hensyn.

Faktisk er det din dreng der er rigtigt på den. Han er velopdragen, han tager hensyn til de andre, han trækker sig i stedet for at slås - han er sød, fornuftig, kærlig, besidder allerede stor empati osv. Han er på rette spor. Det der er enormt frustrerende er, at det er ham, som skal ændre på sig - når det er de andre, der ikke kan finde ud af at tage hensyn og lege efter tur.

Og sådan er det desværre tit, det er for mig at se et stort problem i dag, at de børn, som faktisk kan finde ud af hvordan man opfører sig, ofte drukner i børn som ikke kan finde ud af det eller børn som stadig skal lære det. I ser det første gang i børnehaven, men det bliver mere tydeligt, når han starter skole ...

Alle børn skal lære sociale spilleregler og derfor er mit råd, at man netop har fokus på, hvad der sker, når jeres dreng forsøger at lege med andre børn. Han har brug for en voksen som talerør, der er nødt til at være en voksen som griber ind og siger "nu er det din tur", så han hen af vejen selv lærer at sige "nu er det min tur". Det handler ikke kun om at jeres dreng skal lære at sige fra, det handler også om at de andre børn skal lære at tage hensyn og give ham plads og det skal de naturligvis hjælpes til på samme måde. Den voksne har altså en rolle i forhold til begge børn og det er vigtigt at give begge/alle børn i situationen en læring om at tage hensyn og give plads til hinanden.

Det er rigtig godt at få en talepædagog til at hjælpe jeres dreng, så han kan få udtalen helt på plads. Det vil naturligt hjælpe ham til på sigt bedre at kunne sige fra. Jeg tror dog ikke han på nogen måde er hæmmet af sit sprog, han lyder ...

Annonce

... ikke til at være ked af at have udtalefejl, han lyder faktisk til at være en dreng med et ret højt selvværd og en evne til at sige "sådan er jeg- take it or leave it". Det at han trækker sig og vælger at lege selv, ser jeg ikke som udtryk for lavt selvværd, men derimod som en styrke. Hvis han manglede styrken, så ville han begynde at græde, hver gang han følte sig uretfærdigt behandlet og det gør han ikke, han går, han trækker sig og han virker ikke ked af det. Det tolker jeg som om at han føler sig sikker, han har ikke lyst til at lege med nogen, som ikke kan finde ud af hvordan man leger ...

At han ikke har en bedste ven ... tja, de fleste af os voksne ønsker jo at vores børn har en rigtig god ven, en man kan betro sig til, en der altid støtter en, bakker en op. Men sandheden er at der er masser af børn som faktisk ikke har bedste venner, men som har mange forskellige venner i stedet. I nogle perioder leger de med nogen, i andre perioder med andre - og det er ret godt at kunne det. Det er en god evne at have, at kunne lege med forskellige og ikke kun med en.

Så jeg synes ikke man skal forcere noget i forhold til at finde en bestemt legekammerat, men prøve at lade jeres dreng lege med forskellige. I må naturligvis gerne invitere en hjem en gang imellem, som I synes passer til ham og hvor I tænker, at de kunne have det sjovt sammen. Det er helt okay, man kan godt som forældre på den måde hjælpe med at få skabt sociale kontakter og netop hjemme, hvor jeres dreng er på hjemmebane, vil han måske lukke lidt mere op og lege med den anden. Når børn lærer hinanden at kende uden for børnehaven, vil de nogle gange også lege bedre i børnehaven ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det lyder som om at I er i en rigtig god børnehave, men meget søde og dygtige pædagoger. De lyder meget glade for deres arbejde og lyder til at have et stort ønske om at hjælpe alle børn bedst muligt. Skønt! Det er rigtig godt at de er opmærksomme og støtter jeres dreng og har lagt en plan for, hvordan de kan få ham med i leg og være hans talerør.

Jeg håber at du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)

Rigtig god jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder