Brev:
Leger ikke med de andre børn
16. december 2010
Alder:
3 år
Leger ikke med de andre børn
Kære Helen
Denne gang handler det om min dreng på 3 år og 2 måneder.
Vi har lige været til den første samtale i børnehaven og det var en rigtig god oplevelse, men gav dog også anledning til et par spørgsmål hos os som forældre.
Min søn går i en fantastisk børnehave med børn der trives og dygtige, kompetente pædagoger. Samtalen tog udgangspunkt i vækstmodellen (ved ikke om du kender den), men først skulle vi som forældre sige, hvad vi synes vores søn er god til og bagefter gjorde hans kontakt-pædagog det samme.
Vi var fuldstændig enige og det var sjovt at høre pædagogens beskrivelse, fordi det ramte plet. Vores dreng er, som de siger, en rigtig rigtig sød dreng, der er meget tiltrækkende - en man gerne vil hen til, en man gerne vil lege med. Alle pædagogerne har haft lyst til tage ham med hjem flere gange :-) Han er et kærligt lille væsen, er godt opdraget og hører efter hvad der bliver sagt.
Han er selvfølgelig på samme måde hjemme - dog med mange flere nuancer - tager selvfølgelig flere konflikter og diskussioner med os, fordi han ved, at vi elsker ham ubetinget. Tror også han er meget mere udadvendt herhjemme, for han er en genert lille dreng i større forsamlinger. Pædagogerne siger i hvert fald tit, at de synes det er helt rart at se ham få et hys-anfald når vi fx skal hjem og han ikke gider - for den side ser de aldrig af ham!
Nå, men udover det er han en betragter - ser gerne ting og folk an. Hertil føjede pægagogen så det men, at det nogle gange kan betyde, at han bliver usynlig - fordi han ikke gør noget væsen ud af sig selv - har ikke brug for at råbe op eller blive set. Og at det var noget de skulle være opmærksomme på som pædagoger, fordi man kunne glemme ham.
Dertil spurgte vi selvføgelig om de synes han følte alene, for den opfattelse havde vi ikke. Men det havde de bestemt heller ikke. De synes også han trives. I bund og grund tror jeg, at han minder ufattelig meget om mig. Kan se alle hans sider i mig selv også. Jeg er også en betragter, den generte type, selvom det måske ikke lige er det første indtryk man får :-)
Nå, men næste punkt var så hans udfordringer, og også her var vi enige. Dels var der det med renligheden (som nu går super og egentlig ikke er en udfordring mere). Så er der hans sprog. Han har et rigtig godt ordforråd og kan lave lange sætninger, men hans udtale er dårlig, især af konsonanter. De foreslog en tale-pædagog, og det synes jeg er en glimrende ide, det ville jeg faktisk selv have foreslået. Er slet ikke i tvivl om, at han er med sådan udviklingsmæssigt, det handler simpelthen om udtale.
Og så var der det sidste punkt - han har ikke en bedste ven. Det har vi også tænkt over - det er meget parallel-leg, men vi som forældre har egentlig ikke forventet andet endnu, men pædagogerne synes han skal hjælpes til det med at lege med andre børn. Og nu skal jeg prøve at beskrive det så præcist som muligt. Altså, ja hvordan skal man forklare det, jo det fungerer helt klart bedst for ham at lege ved siden af andre børn. Længere er den egentlig ikke. Det er ikke fordi han ikke kan lide de andre børn, eller er bange for kontakten. Igen tror jeg, og pædagogerne var fulstændig enige, at det handler dels om at han er genert men også om at han kun er 3 år og først skal til at lære det med at lege sammen.
Når han prøver, kan man se at det giver ham en masse udfordringer - dels fordi han ikke holder sig til, hvis det fx er hans tur - han lader de andre gå foran og dels pga det sproglige. Jeg har set det flere gange - hvis vi prøver fx at han skal lave et puslespil med en af de andre, går det galt, fordi han ikke kan gøre sig forståelig og sige, at han fx gerne vil have at de skiftes til at ligge brikkerne på. Og hans løsning er at trække sig. Og jeg tror egentlig ikke, at han føler at han går glip af noget. Altså så fungerer det ligeså fint for ham at lave det alene.
I dag skulle han hoppe sammen med to jævnaldrende piger, da jeg afleverede ham og der skete igen det, at de blev ved med at gå ind foran ham, når det var hans tur - og så trækker han sig. Dels fordi han finder sig i det men også fordi han ved, at han sprogligt ikke kan sige hvad han vil. Og så tror jeg egentlig helt generelt, at han synes det er nemmere med de voksne, for de forstår ham og de giver ham plads. Og helt generelt synes ingen af os at han er forsømt. Han er så fyldt op hjemmefra med kærlighed, nærhed, kys, kram og leg med mor og far og vores familie og venner. Så jeg tror simpelthen ikke at han i sin bevidsthed føler, at han mangler legen med de andre børn. Det er bare os voksne, der kan se en fordel i at han kan lege med de andre børn :)
Vi lavde i går nogle aftaler omkring dette punkt. Dels vil de voksne dernede være mere opmærksomme på at få ham med i nogle lege og være hans talerør og dels vil vi prøve at lave nogle legeaftaler med et par af de andre børn.
Hvad tænker du kære Helen?
Jeg er faktisk lidt ambivalent og det var hans kontakt-pædagog, som holder rigtig meget af vores søn, også. Fordi et eller andet sted synes jeg og han bare at han skal have lov at være den han er - betragteren. Han kan sagtens sige fra og til og udvikler sig fint, men omvendt ved man jo også at børn skal kunne lege med andre børn, fordi de her lærer noget vi som voksne ikke kan lære dem.
Men igen, han minder bare så meget om mig. Jeg ville også helst bare være sammen med de voksne i børnehaven og havde det også svært med veninder i skolen. Det ændrede sig fuldstændig i gymnasiet og på universitetet og har i dag et hav af rigtig gode veninder. Og jeg har aldrig følt mig socialt handicappet.
Jeg vil bare ikke forcere noget - han trives så fint som det er nu. Men omvendt, hvis det kunne hjælpe ham så vil jeg gerne være med til at vi prøver. Føler dog også bare at rigtig meget af det skyldes, at han er den han er og at det skal komme indefra ham selv.
Jeg tror dog at bedre sprog vil kunne hjælpe ham rigtig meget, Og så har han brug for tid - tid til at betragte hvordan man leger sammen, hvilke regler der gør sig gældende. Han bliver tydeligvis helt forvirret når nogle leger på en ikke så sød måde - altså hvis fx de går foran andre i køen, laver puslespillet uden at den anden får lagt nogle brikker på. Det er ikke fair oppe i hans hoved, og så tror jeg at han tænker: det der, det gider jeg da ikke, så hellere lege med mig selv.
Kan du følge mig?
På alle andre punkter er han virkelig velfungerende. Han er bare vant til en masse voksenkontakt og ved, at det er dejligt ukompliceret :-) Han har så mange gode voksne i sit liv og er vant til altid at føle sig forstået. Derfor tror jeg, at han holder sig til de voksne i børnehaven.
Med hensyn til hans sprog så vil jeg tilføje, at vi aldrig prøver at tvinge ham til at svare hvis folk spørger om noget, hvor han ikke kan udtale svaret. Så svarer vi for ham og inddrager ham ved at sige: ikke også min ven fx. Og hver gang han siger noget så gentager vi det, så han hører den rigtige udtale og så han ved, at vi har forstået ham - det kan han godt lide, at vi gør, altså gentager det.
Men jeg glæder mig til dit input - du har altid så god en observans-evne.
Håber, du har fået et billede af vores søn.
Kærlig hilsen
mor.