Svar: Konflikter med min 3 årige
7. december 2010
Alder:
3 år
Kære mor
Der er ingen tvivl om at jeres lille dreng har det rigtig svært i øjeblikket. Han er startet i børnehave og han er blevet storebror - det er to meget store omvæltninger i hans liv. Det er derfor helt naturligt at han reagere og du skal prøve at se det som et sundhedstegn.
Normalt vil det være et frirum for barnet at komme i institution, når en lille ny kommer til. Hjemme vil alt være anderledes, alt vendt på hovedet og hans skal bruge enorme ressourcer på at finde sin rolle i en familie på fire, finde ud af at være storebror. Men i institutionen vil alt være som det plejer, her vil han glide ind i legen med de andre børn som han plejer at gøre, her vil hans rolle være den samme.
Og dette frirum har jeres dreng ikke, fordi han jo skal forholde sig til en ny institution, nye regler, nye børn, nye voksne - en helt ny verden. Og samtidig er det naturligt rigtig svært for ham, at han i børnehave er en af de yngste og derhjemme skal være den store ...
Det bedste du kan gøre er at sætte ord på de tanker og følelser du tror din dreng går rundt med, så han hører at du forstår ham. Når en lille baby kommer i familien, så er det en rival, en konkurrent i forhold til den ældste og det vil være helt naturligt at reagerer for han:
- føler sig tilsidesat
- ikke føler at han er den foretrukne
- føler sig uværdig til sine forældres kærlighed og sammenligner sig med den lille, som er en rival
- føler sig usynlig
- føler ikke at der er tilstrækkeligt med kærlighed til alle
- føler "min plads i mors hjerte er alt for usikker"
Og for at få din opmærksomhed, for at være sikker på at blive set og have dig lidt for sig selv - så går han på toilettet og trækker tiden ud der. Det er lige præcis omkring toiletbesøg at han har fonemmet, at han kan få dig og din opmærksomhed 100 pct. Du synes jo det er vigtigt at han er renlig og støtter ham naturligt i det.
Det samme sker, når I skal i børnehave, han vil ikke af sted, han ved godt at du er hjemme sammen med baby og skiftet mellem at være hjemme og hygge og skulle af sted i den store nye verden er for meget for ham. Han har lyst til begge dele og kan ikke finde ud af hvad han skal.
Det er meget vigtigt at du anerkender hans store behov for at være dig nær og prioriterer at lave noget sammen med ham, som kun er dig og ham. Det er vigtigt at du medinddrager ham i plejen af og kontakten med den lille, så han ikke føler sat udenfor og det er utrolig vigtigt at du hver dag og flere gange om dagen, fortæller ham hvorfor han er helt fantastisk, hvad der gør ham helt speciel og hvorfor du ikke kan leve uden ham. Det er rigtig vigtigt at han ved, og får at vide igen og igen, hvor elsket og betydningsfuld lige præcis han er og at ingen kan tage hans plads, for ingen er som ham.
Det er vigtigt at du siger tingene højt, sætter ord på hans følelser og gør dem legale "jeg kan godt forstå du synes baby er irriterende", "det er også dumt, når du gerne vil lege og jeg så siger vent, fordi jeg tager mig af baby", "jeg kan godt forstå du gerne vil være hjemme fra børnehaven, jeg synes også det er hyggeligt at være sammen med dig" osv.
Hele tiden sætte ord på og gøre det legalt at han har det som han har det. Og så kan du lave små aftaler med ham om, at når du henter ham igen, så skal I hygge med en god bog eller ud at kælke i sneen eller lignende - hvad der nu er muligt for jer. Så han mærker at du gerne vil ham og også glæder jer til I ses igen i eftermiddag.
Jo mere din dreng mærker at der stadig er plads til ham, jo mindre vil han behøve lave ballade, for at få din opmærksomhed og jo mere ro falder der over det lille hjem igen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske