Svar: Konflikter med min 3 årige

7. december 2010

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Der er ingen tvivl om at jeres lille dreng har det rigtig svært i øjeblikket. Han er startet i børnehave og han er blevet storebror - det er to meget store omvæltninger i hans liv. Det er derfor helt naturligt at han reagere og du skal prøve at se det som et sundhedstegn.

Normalt vil det være et frirum for barnet at komme i institution, når en lille ny kommer til. Hjemme vil alt være anderledes, alt vendt på hovedet og hans skal bruge enorme ressourcer på at finde sin rolle i en familie på fire, finde ud af at være storebror. Men i institutionen vil alt være som det plejer, her vil han glide ind i legen med de andre børn som han plejer at gøre, her vil hans rolle være den samme.

Og dette frirum har jeres dreng ikke, fordi han jo skal forholde sig til en ny institution, nye regler, nye børn, nye voksne - en helt ny verden. Og samtidig er det naturligt rigtig svært for ham, at han i børnehave er en af de yngste og derhjemme skal være den store ...

Det bedste du kan gøre er at sætte ord på de tanker og følelser du tror din dreng går rundt med, så han hører at du forstår ham. Når en lille baby kommer i familien, så er det en rival, en konkurrent i forhold til den ældste og det vil være helt naturligt at reagerer for han:

- føler sig tilsidesat

- ikke føler at han er den foretrukne

- føler sig uværdig til sine forældres kærlighed og sammenligner sig med den lille, som er en rival

- føler sig usynlig

- føler ikke at der er tilstrækkeligt med kærlighed til alle

- føler "min plads i mors hjerte er alt for usikker"

Og for at få din opmærksomhed, for at være sikker på at blive set og have dig lidt for sig selv - så går han på toilettet og trækker tiden ud der. Det er lige præcis omkring toiletbesøg at han har fonemmet, at han kan få dig og din opmærksomhed 100 pct. Du synes jo det er vigtigt at han er ...

Annonce

... renlig og støtter ham naturligt i det.

Det samme sker, når I skal i børnehave, han vil ikke af sted, han ved godt at du er hjemme sammen med baby og skiftet mellem at være hjemme og hygge og skulle af sted i den store nye verden er for meget for ham. Han har lyst til begge dele og kan ikke finde ud af hvad han skal.

Det er meget vigtigt at du anerkender hans store behov for at være dig nær og prioriterer at lave noget sammen med ham, som kun er dig og ham. Det er vigtigt at du medinddrager ham i plejen af og kontakten med den lille, så han ikke føler sat udenfor og det er utrolig vigtigt at du hver dag og flere gange om dagen, fortæller ham hvorfor han er helt fantastisk, hvad der gør ham helt speciel og hvorfor du ikke kan leve uden ham. Det er rigtig vigtigt at han ved, og får at vide igen og igen, hvor elsket og betydningsfuld lige præcis han er og at ingen kan tage hans plads, for ingen er som ham.

Det er vigtigt at du siger tingene højt, sætter ord på hans følelser og gør dem legale "jeg kan godt forstå du synes baby er irriterende", "det er også dumt, når du gerne vil lege og jeg så siger vent, fordi jeg tager mig af baby", "jeg kan godt forstå du gerne vil være hjemme fra børnehaven, jeg synes også det er hyggeligt at være sammen med dig" osv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hele tiden sætte ord på og gøre det legalt at han har det som han har det. Og så kan du lave små aftaler med ham om, at når du henter ham igen, så skal I hygge med en god bog eller ud at kælke i sneen eller lignende - hvad der nu er muligt for jer. Så han mærker at du gerne vil ham og også glæder jer til I ses igen i eftermiddag.

Jo mere din dreng mærker at der stadig er plads til ham, jo mindre vil han behøve lave ballade, for at få din opmærksomhed og jo mere ro falder der over det lille hjem igen :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire