Svar: Selvstændighedsalder?

6. december 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Det bedste man kan gøre for at hjælpe så lille en dreng som I har, er ofte at aflede. Det vil sige, flytte ham, give ham noget andet at interessere sig for, noget andet at gå op i.

Det kan, som du skriver, ofte være at tage ham på armen og gå lidt rundt med ham, lade ham kigge på ting, snakke lidt om noget forskelligt I kigger på. Det kan også nogle gange være at lægge ham på puslebordet, tage bleen af ham, snakke lidt med ham, lade ham lege lidt med cremetuben osv. Puslebordet kender han og er han tryg ved, så at blive lagt der kan være rigtig dejligt - også selvom han andre gange kan protestere højlydt over netop at blive lagt der...

At sætte ham i barnevognen, trille en tur, lade ham kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. er rigtig godt.

Giv ham også noget at spise, sæt ham i den høje stol, giv ham en lille rosinpakke, som han selv kan pille rosinerne ud af (husk max 50g rosiner om ugen). Eller giv ham rigtig mad, nogle gange når børn ...

Annonce

... virker umulige, så er det fordi deres blodsukker er lavt og humøret stiger gevaldigt, når de har spise en portion havregrød eller andet godt og mættende.

Afled ham med legetøj, motiver ham til at interessere sig for noget andet. Inviter ham med, - "kom skat, kommer du ikke og leger med bilen sammen med mor, bbrr brrr siger den" osv.

Eller afled ham ved at lave sjov, så han begynder at grine :) Hvis han smidder med sutten, kan du også tage sutten og begynde at smide lidt med den, lave sjov med den, så han opfatter situationen som skæg og bliver afledt netop ved at bruge lidt humor.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og atter andre gange skal du sætter dig med ham, bare holde om ham, vugge ham, lade ham mærke dig, næsten bruge din krop som et stort tæppe du slynger omkring ham, så han føler sig helt omsluttet af dig og så stille og roligt i dybt toneleje sige "sååå skat, sååå, såååå" og på den måde få ham helt til ro igen :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder