Svar: Selvstændighedsalder?
6. december 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Mette
Det bedste man kan gøre for at hjælpe så lille en dreng som I har, er ofte at aflede. Det vil sige, flytte ham, give ham noget andet at interessere sig for, noget andet at gå op i.
Det kan, som du skriver, ofte være at tage ham på armen og gå lidt rundt med ham, lade ham kigge på ting, snakke lidt om noget forskelligt I kigger på. Det kan også nogle gange være at lægge ham på puslebordet, tage bleen af ham, snakke lidt med ham, lade ham lege lidt med cremetuben osv. Puslebordet kender han og er han tryg ved, så at blive lagt der kan være rigtig dejligt - også selvom han andre gange kan protestere højlydt over netop at blive lagt der...
At sætte ham i barnevognen, trille en tur, lade ham kigge på verden, mærke vinden i ansigtet osv. er rigtig godt.
Giv ham også noget at spise, sæt ham i den høje stol, giv ham en lille rosinpakke, som han selv kan pille rosinerne ud af (husk max 50g rosiner om ugen). Eller giv ham rigtig mad, nogle gange når børn virker umulige, så er det fordi deres blodsukker er lavt og humøret stiger gevaldigt, når de har spise en portion havregrød eller andet godt og mættende.
Afled ham med legetøj, motiver ham til at interessere sig for noget andet. Inviter ham med, - "kom skat, kommer du ikke og leger med bilen sammen med mor, bbrr brrr siger den" osv.
Eller afled ham ved at lave sjov, så han begynder at grine :) Hvis han smidder med sutten, kan du også tage sutten og begynde at smide lidt med den, lave sjov med den, så han opfatter situationen som skæg og bliver afledt netop ved at bruge lidt humor.
Og atter andre gange skal du sætter dig med ham, bare holde om ham, vugge ham, lade ham mærke dig, næsten bruge din krop som et stort tæppe du slynger omkring ham, så han føler sig helt omsluttet af dig og så stille og roligt i dybt toneleje sige "sååå skat, sååå, såååå" og på den måde få ham helt til ro igen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske