Brev:
Selvstændighedsalder?
6. december 2010
Alder:
12 mdr.
Selvstændighedsalder?
Hej Helen,
S. er vist begyndt at komme i selvstændighedsalderen. Han kan blive vældig vred og skriger højt og længe, nogle gange uden at vi egentlig er klar over, hvad der har udløst det. Jeg ved, at det er fortvivlelsanfald, og at han ikke selv er herre over det, men vi er meget i tvivl om, hvordan vi skal forholde os til det.
Nogle gange kan det hjælpe med sutten, men andre gange er han så vred at han bare kaster med den og alt andet. Nogle gange bliver han vred på et splitsekund, andre gange bygger han det nærmest op. Starter med at "brokke sig", og selvom jeg ret hurtigt tager ham op og trøster, han jeg pludselig have en skrigende og grædende dreng i favnen.
Vi kan ikke rigtigt nå ham, vi trøster, han sparker og skriger, vi lader ham ligge på gulvet, mens vi sidder ved siden af og siger "såååå, rooolig...". Vi gør hvad vi kan for at være rolige og rumme ham, men når han bliver ved længe uden at han kan trøstes, eller hvis han endelig falder til ro og så begynder igen kort tid efter, kan jeg mærke at hvert fald min tålmodighed er ved at slippe op. Min mand strækker sig meget længere end mig.
Det går bedst med at få ham til at falde til ro, hvis vi får rundt med ham og taler beroligende. Han er dog en tung dreng på 10 kg. så det kan min ryg ikke holde til. Jeg må sætte mig ned, men så begynder han med fornyet kraft.
Vi forsøger at sætte grænser for ham, og langt hen ad vejen virker det også nogenlunde. Men når han flipper sådan ud, får vi mest lyst til at føje ham for at få ham til at tage den med ro. Det synes vi dog ikke er løsningen i længden, og vi vil helst ikke have sådan en lille tyran, som ingen mennesker kan holde ud at være sammen med.
Hvordan bør vi bedst muligt tackle sådanne situationer? Så de går over så hurtigt som muligt, og vi tager hensyn til ham og os?
Med venlig hilsen
Mette