Selvstændighedsalder?

6. december 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Selvstændighedsalder?

Hej Helen,

S. er vist begyndt at komme i selvstændighedsalderen. Han kan blive vældig vred og skriger højt og længe, nogle gange uden at vi egentlig er klar over, hvad der har udløst det. Jeg ved, at det er fortvivlelsanfald, og at han ikke selv er herre over det, men vi er meget i tvivl om, hvordan vi skal forholde os til det.

Nogle gange kan det hjælpe med sutten, men andre gange er han så vred at han bare kaster med den og alt andet. Nogle gange bliver han vred på et splitsekund, andre gange bygger han det nærmest op. Starter med at "brokke sig", og selvom jeg ret hurtigt tager ham op og trøster, han jeg pludselig have en skrigende og grædende dreng i favnen.

Vi kan ikke rigtigt nå ham, vi trøster, han sparker og skriger, vi lader ham ligge på gulvet, mens vi sidder ved siden af og siger "såååå, rooolig...". Vi gør hvad vi kan for at være rolige og rumme ham, men når han bliver ved længe uden at ...

Annonce

... han kan trøstes, eller hvis han endelig falder til ro og så begynder igen kort tid efter, kan jeg mærke at hvert fald min tålmodighed er ved at slippe op. Min mand strækker sig meget længere end mig.

Det går bedst med at få ham til at falde til ro, hvis vi får rundt med ham og taler beroligende. Han er dog en tung dreng på 10 kg. så det kan min ryg ikke holde til. Jeg må sætte mig ned, men så begynder han med fornyet kraft.

Vi forsøger at sætte grænser for ham, og langt hen ad vejen virker det også nogenlunde. Men når han flipper sådan ud, får vi mest lyst til at føje ham for at få ham til at tage den med ro. Det synes vi dog ikke er løsningen i længden, og vi vil helst ikke have sådan en lille tyran, som ingen mennesker kan holde ud at være sammen med.

Hvordan bør vi bedst muligt tackle sådanne situationer? Så de går over så hurtigt som muligt, og vi tager hensyn til ham og os?

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder