Svar: Hysteriske anfald 2

29. november 2010

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Frustrerede mor

Jeg kan ikke helt vurdere, ud fra dine breve, hvor frustreret og opgivende du er ... måske er den bedste løsning for jer, at du kontakter kommunen og taler med en familievejleder, som kan komme i jeres hjem og direkte i forskellige situationer vejlede og rådgive jer i, hvordan I skal tackle de udfordringer I har mange af ...

Der er for mig at se ingen tvivl om at selvstændighedsalderen spiller ind, men det kan naturligvis også spille ind, hvordan I tackler situationerne, hvordan I som forældre reagerer og det kan måske være en af årsagerne til at I oplever især jeres ene drengs frustrationer noget mere tydeligt end de gør i vuggestuen.

Dertil kommer dog også at børn naturligt reagerer overfor deres forældre og ikke overfor andre. Det skal ses som et sundhedstegn og netop være udtryk for at han jo hjemme føler sig fuldstændig tryg og elsket og derfor også tør vise dig sine følelser, når verden er for hård for ham, når det hele er svært at tackle.

Du skriver at F. får hysteriske anfald og at det er svært at vide, hvad der udløser det. Ofte kan du ikke finde nogen årsag, ofte begynder han bare helt uden grund ...

Børn er ikke små voksne – de er under "opbygning". Deres hjerner er ikke færdigudviklede, og de gør deres bedste for at prøve at holde styr på sig selv og deres omverden. Det er meget meget svært for dem. Derfor vil de naturligt nogle gange blive fortvivlede over ting, der i dine øjne er bagateller og de vil naturligt nogle gange virke urimelige i deres krav.

Men det er stadig vigtigt at du forsøger at rumme dette, at du netop viser dine drenge at det er okay, at verden lige nu er svær at kapere. Du kan godt klare det, du kan godt bevare roen og overblikket, når de mister det, så de mærker at du er den rolige støtte, når de mangler den allermest. Derfor er det vigtigt at du ikke bliver vred eller sender dem væk eller kalder dem hysterisk, når de har det sådan men netop anerkender at der er tale om små mennesker, små personligheder og at det er ligeså okay at de bliver vrede, sure, frustrerede osv. som det er okay at de er sjove, charmerende ...

Annonce

... og i sprudlende humør :)

At du kalder din dreng hysterisk er for mig faktisk et lidt nedsættende ord. De fleste børn er faktisk ikke hysteriske, men vrede, og vi kan alle blive vrede. At blive vred er en helt legal følelse, en følelse, der skal anerkendes. Derfor skal du forsøge at undgå at møde dit barn med "Hold op med at være så hysterisk!", men i stedet med et "Du bliver bare så vred, det er også dumt at...".

Jeg plejer at sammenligne det med at du går hen til din chef for at fortælle om noget, du er meget utilfreds med. Chefen kan reagere på to måder – enten med et "Sikke noget vrøvl", "Hold dog op med at være så hysterisk", eller møde dig med "Hvad er der galt?", "Lad os lige sætte os ned og tale om det" eller lignende. Din reaktion vil være vidt forskellig alt efter, hvordan din chef modtager dig.

Hvis du bliver kaldt hysterisk, vil du naturligt blive endnu mere frustreret, du vil føle dig uretfærdigt behandlet, du vil måske begynde at reagere rent fysisk. Men bliver du mødt med lydhørhed, ja så vil du begynde at slappe af, netop fordi du føler dig mødt og lyttet til - også selv om tingene ikke efterfølgende blev, som du gerne ville.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det handler om at du har brug for at få en opfattelse af at din mening også tæller, at det du vil eller ikke vil, også har betydning. Du har brug for at der bliver lyttet og sådan har dine børn det også. Sådan får de det også bedre :)

Og ja, det er rigtigt, nogle gange kan du ikke komme til at røre ved din dreng lige med det samme og det er okay, så lad ham rase lidt ud, hold dig i nærheden, gør dig tilgængelig. Sæt dig i nærheden, i starten behøver du ikke sige så meget, bare være til stede, stille og roligt kan du begynde at tale lidt, ikke mange ord bare "ssså skat, ssååå, lille ven, sååå" og stille og roligt kan du måske få lov til at røre lidt ved hans fødder, og derfra begynde at få ham til at kravle op til dig og blive holdt om.

Men det er vigtigt at du netop viser ham at du kan rumme det, at du kan være til stede for ham, selvom verden er svær for ham.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!