Vågner hyppigt og græder

29. november 2010

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner hyppigt og græder

Kære Helen,

Så har jeg endnu et spørgsmål vedrørende søvn hos min ene søn på 5 måneder.

Han bliver nu puttet hver aften kl. 19.30 hvor han er tydeligt træt. Han får nattøj, ren ble, lidt massage og så en aftenflaske. Herefter lægges han i seng mens han stadig er vågen ( men ofte meget døsig) og falder langt de fleste aftener helt uproblematisk i søvn.

Efter 45 minutter vågner han og græder - kan læse i din bog at det skyldes at der skiftes søvnfase - men kan relativt let bringes til ro uden at tage ham op. Herefter starter problemerne - nogle aftener vågner han ca. hver halve time frem til 24-01 tiden og græder.

Det virker ikke som om han er helt vågen hver gang - har ofte lukkede øjne og kaster hovedet fra side til side. Nogle gange har han tabt sutten, men det er langt fra hver gang. Jeg får ham ofte til ro uden at tage ham op - han virker ofte ikke tilfreds med at blive taget op så det prøver jeg at undgå.

Det er ganske opslidende at være på hver halve time hver aften til 24-01-tiden og jeg spekulerer meget på hvad årsagen kan være. Det sker ikke hver aften, men alle aftener er han urolig i søvnen og vågner med kortere eller længere mellemrum. Vi har prøvet med mad men det hjælper sjældent - og han tager meget lidt.

Helt generelt er han svær ...

Annonce

... at få til at spise sin mælk, som jeg ofte "lister" i ham når han er meget tæt på at sove. Helt generelt giver jeg ham ofte mælk før lur - ikke fordi jeg ikke kan få ham til at sove uden, men han spiser bedst når han er døsig.

Vores dagsrytme:

7.30 Vi står op - grød ca. 1/2 dl. Giver ham nogle gange lidt flaske inden (i sengen) for at sikre han får bare lidt mælk på dette tidspunkt, men det bliver ofte kun til 30-40 ml.

ca. 9.30 Puttes til lur og tilbydes mælk - drikker ca. 60 ml. Sover ofte kun 45 min - men lulles enten videre i endnu 45 min eller puttes igen efter 1/2 -1 times oppetid da han bliver pylret.

ca. 12.30 Flaske - spiser ca. 150 ml

ca. 13 - 15 Dagens 2.lur af ca. 1,5 times varighed

ca. 16 flaske - spiser ca. 120 ml

ca. 17 Grøntsagsmos. Jeg har valgt at give ham flaske før mos da han ellers ikke drikker noget mælk. Spiser ca. 1/2 dl og vand af kop.

Ca. 17.30 Powernap nogle aftener afhængig af hvornår sidste lur er afsluttet. Vågner altid efter max 1/2 time.

ca. 19.15 Flaske ca 150 ml.

ca. 01 Flaske ca. 140 ml

Sover herefter til 05 (skal dog have sut 1-3 gange) hvor han bliver noget urolig og skal have sut ofte, indtil han ved 06-tiden kommer over til os og sover videre.

Har du nogle bud på hvad vi kan gøre?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger