Brev:
Vågner hyppigt og græder
29. november 2010
Alder:
5 mdr.
Vågner hyppigt og græder
Kære Helen,
Så har jeg endnu et spørgsmål vedrørende søvn hos min ene søn på 5 måneder.
Han bliver nu puttet hver aften kl. 19.30 hvor han er tydeligt træt. Han får nattøj, ren ble, lidt massage og så en aftenflaske. Herefter lægges han i seng mens han stadig er vågen ( men ofte meget døsig) og falder langt de fleste aftener helt uproblematisk i søvn.
Efter 45 minutter vågner han og græder - kan læse i din bog at det skyldes at der skiftes søvnfase - men kan relativt let bringes til ro uden at tage ham op. Herefter starter problemerne - nogle aftener vågner han ca. hver halve time frem til 24-01 tiden og græder.
Det virker ikke som om han er helt vågen hver gang - har ofte lukkede øjne og kaster hovedet fra side til side. Nogle gange har han tabt sutten, men det er langt fra hver gang. Jeg får ham ofte til ro uden at tage ham op - han virker ofte ikke tilfreds med at blive taget op så det prøver jeg at undgå.
Det er ganske opslidende at være på hver halve time hver aften til 24-01-tiden og jeg spekulerer meget på hvad årsagen kan være. Det sker ikke hver aften, men alle aftener er han urolig i søvnen og vågner med kortere eller længere mellemrum. Vi har prøvet med mad men det hjælper sjældent - og han tager meget lidt.
Helt generelt er han svær at få til at spise sin mælk, som jeg ofte "lister" i ham når han er meget tæt på at sove. Helt generelt giver jeg ham ofte mælk før lur - ikke fordi jeg ikke kan få ham til at sove uden, men han spiser bedst når han er døsig.
Vores dagsrytme:
7.30 Vi står op - grød ca. 1/2 dl. Giver ham nogle gange lidt flaske inden (i sengen) for at sikre han får bare lidt mælk på dette tidspunkt, men det bliver ofte kun til 30-40 ml.
ca. 9.30 Puttes til lur og tilbydes mælk - drikker ca. 60 ml. Sover ofte kun 45 min - men lulles enten videre i endnu 45 min eller puttes igen efter 1/2 -1 times oppetid da han bliver pylret.
ca. 12.30 Flaske - spiser ca. 150 ml
ca. 13 - 15 Dagens 2.lur af ca. 1,5 times varighed
ca. 16 flaske - spiser ca. 120 ml
ca. 17 Grøntsagsmos. Jeg har valgt at give ham flaske før mos da han ellers ikke drikker noget mælk. Spiser ca. 1/2 dl og vand af kop.
Ca. 17.30 Powernap nogle aftener afhængig af hvornår sidste lur er afsluttet. Vågner altid efter max 1/2 time.
ca. 19.15 Flaske ca 150 ml.
ca. 01 Flaske ca. 140 ml
Sover herefter til 05 (skal dog have sut 1-3 gange) hvor han bliver noget urolig og skal have sut ofte, indtil han ved 06-tiden kommer over til os og sover videre.
Har du nogle bud på hvad vi kan gøre?
Hilsen