Svar: Genert

17. november 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Olivers mor

Børn ligner jo deres forældre og det er derfor vigtigt, at du er meget opmærksom på, hvordan du selv reagerer, hvad signaler du sender, når I møder andre mennesker.

Du fortæller at du selv har været meget genert som barn og at det har været hæmmende for dig i mange år. Måske har du lært dig nogle teknikker, som du gør brug af, når I er sammen med andre, men hvor du stadig med dit kropssprog måske får signaleret, at det her er en lidt svær situation ... måske er din dreng bare også genert anlagt og det er jo helt okay. Nogle stiller sig altid først frem i forsamlinger og er meget "tag mig, tag mig", andre skal lige se tingene lidt an og siger ikke noget, før de er sikre på hvem de andre er, sikre på hele situationen.

Under alle omstændigheder, så bruger børn os voksne som rollemodeller, de spejler sig i det de ser vi gør og derfor er det vigtigt at medtænke, hvordan du netop ved at virke åben og imødekommende, når I møder andre, også får signaleret til din dreng hvordan han kan gøre.

Det er derfor helt fint, at du nogle gange vælger at gå ind i stuen, tale med de andre og så lade ham observere hvordan du gør, lade ham finde sig tryg ved hele situationen og når han så kan se at alt er okay, det er ikke farligt, så kommer han af sig selv.

Andre gange vil det være bedre, at du direkte hjælper ham, men du skal overveje, hvordan du gør.

Hvis man først har fået en rolle som værende den generte så er det svært at komme ud af den igen. Vær derfor opmærksom på ikke at kalde din søn genert. Man kan ofte komme til at sige "nå, bliver du helt genert nu" eller "lad nu være med at være så genert". Nogle gange kan man også overfor andre, f.eks. bedsteforældre eller andre sige "han er jo lidt genert". På den måde bliver han holdt fast i rollen som "den generte".

Du skal også passe på med at sammenligne ham ...

Annonce

... med andre børn, pas på med bemærkninger som "Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden dreng, hvor han...'. Det er ikke befordrende for han selvværd, han vil føle sig forkert, når han ikke kan gøre ligesom de andre.

Du skriver at du opfatter det som en bjørnetjeneste, hvis du hver gang skal bryde muren for ham, - og lige der hvor han står i gangen og skal se jer alle an, er det fint nok, men andre gange vil det være rigtig godt, at du tager over. At du f.eks. svarer for ham, når han ikke selv kan.

Når I møder nogen der spørger til ham og han så gemmer sig bag dine ben, så svar for ham. Lad være med at afkræve ham et svar "Fortæl nu hvad du hedder", men prøv i stedet at svare for ham og inddrag ham så du hjælper ham og han måske senere selv får lyst til at sige noget. Når fremmede spørger "Hvad hedder du så lille ven?" så fortæller du hvad han hedder og siger "ik os?" til din dreng, så han er med i samtalen, oplever at du træder til når han ikke selv kan og samtidig giver du ham mulighed for at sige noget, når han tør, når han har mod på det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er som du skriver rigtig vigtigt at han fungerer socialt og du skal hjælpe ham med at være social. Når du kan se at han vægrer sig ved at gå hen til de andre børn eller andre voksne, så fortæl ham, at du godt kan forstå at han er utryg, men nu vil du gå med ham og så tager du ham i hånden og I følges derhen. På den måde får du givet ham nogle værktøjer til at tackle forskellige situationer. Du kan tage initiativet til at spørge hvad børnene leger, hvad de hedder osv. og på den måde giver du ham værktøjer til selv at forsøge sig - på sigt.

For han er jo stadig ikke ret gammel og hans ordforråd er lille. Det er helt naturligt at han har brug for at se verden an og ikke bare kaster sig ud i nye situationer. Så giv ham også tid og ro :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!