Brev:
Genert
17. november 2010
Alder:
22 mdr.
Genert
Hej Helen :)
Min dreng er meget genert de første 5 - 15 minutter når vi fx. er nede på legepladsen og der er mange andre børn, så vil han helst holde i mit bukse ben og stå og kigge inden han vil gynde eller noget andet, også selv om jeg spørger om vi skal gå derhen sammen.
Det er det samme hvis vi får gæster, eller der er besøg oppe i hans dagpleje eller vi selv er ude på besøg, så vil han helst holde sig væk den første tid, og selv om min mand og jeg sætter os ind i stuen hvis vi fx er ude, så står han i det opstødende rum og kigger diskret ind af døren.
Umiddalbart lader jeg ham stå der uden at kalde på ham mere end et par gange, så han ved vi er opmærksomme på han er der og gerne vil have han kommer ind til os, men jeg står ikke ude i gangen med ham eller henter ham, da jeg synes han på den ene side selv skal lære at bryde grænsen og overvinde sin generthed og jeg tænker jeg gør ham en bjørnetjeneste ved at springe over hvor gærdet er lavest og "bryde muren" for ham hver gang, og jeg står ikke i gangen med ham fordi det virker helt unaturligt og han er jo ikke ked af det, han står bare og kigger. Det skal så siges at når han har set det hele an så kommer han ind og vil gerne snakkes med, lege osv og er helt som er vi derhjemme.
Nu var jeg selv MEGET genert som barn og min mor dyrkede det for så var jeg jo hendes lille pige når jeg var sådan, men det var utroligt hæmmende for mig og jeg har måttet ligge meget energi i at komme ud af boblen af generthed gennem mine teenage år og ønsker derfor ikke at min dreng skal gennem det samme, da jeg lægger stor vægt på at man fungerer socialt for at have det godt som menneske, og mit spørgsmål er så om det er det rigtige jeg gør ved at han selv skal tage initiativet hver gang med lidt støtte fra os som forældre, men altså lære at der ikke sker alverden fordi han bliver set? Eller er der noget jeg bør gøre anderledes?
Olivers mor :)