Genert

17. november 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Genert

Hej Helen :)

Min dreng er meget genert de første 5 - 15 minutter når vi fx. er nede på legepladsen og der er mange andre børn, så vil han helst holde i mit bukse ben og stå og kigge inden han vil gynde eller noget andet, også selv om jeg spørger om vi skal gå derhen sammen.

Det er det samme hvis vi får gæster, eller der er besøg oppe i hans dagpleje eller vi selv er ude på besøg, så vil han helst holde sig væk den første tid, og selv om min mand og jeg sætter os ind i stuen hvis vi fx er ude, så står han i det opstødende rum og kigger diskret ind af døren.

Umiddalbart lader jeg ham stå der uden at kalde på ham mere end et par gange, så han ved vi er opmærksomme på han er der og gerne vil have han kommer ind til os, men jeg står ikke ude i gangen med ham eller henter ham, da jeg synes han på den ene side selv skal lære at bryde grænsen og overvinde sin generthed og jeg tænker jeg gør ham en bjørnetjeneste ved at springe over hvor gærdet ...

Annonce

... er lavest og "bryde muren" for ham hver gang, og jeg står ikke i gangen med ham fordi det virker helt unaturligt og han er jo ikke ked af det, han står bare og kigger. Det skal så siges at når han har set det hele an så kommer han ind og vil gerne snakkes med, lege osv og er helt som er vi derhjemme.

Nu var jeg selv MEGET genert som barn og min mor dyrkede det for så var jeg jo hendes lille pige når jeg var sådan, men det var utroligt hæmmende for mig og jeg har måttet ligge meget energi i at komme ud af boblen af generthed gennem mine teenage år og ønsker derfor ikke at min dreng skal gennem det samme, da jeg lægger stor vægt på at man fungerer socialt for at have det godt som menneske, og mit spørgsmål er så om det er det rigtige jeg gør ved at han selv skal tage initiativet hver gang med lidt støtte fra os som forældre, men altså lære at der ikke sker alverden fordi han bliver set? Eller er der noget jeg bør gøre anderledes?

Olivers mor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år