Brev:
Søvndesperat
17. november 2010
Alder:
19 mdr.
Søvndesperat
Hej Helen
Vi har lige siden vores datter blev født kæmpet med dårlige søvnperioder. Vi trøstede os med, at det nok ville stilne af, når hun rundede 1 år.
Nu er situationen den, at hun er godt 19 mdr - og stadigvæk har lange perioder med vanvittig dårlig søvn. Hun trives i alle henseender - og sover fint om dagen (1 lur 12-14).
Hun blev flyttet på eget værelse, da hun ikke længere havde behov for mad om natten - ca. 10 mdr. Vi har nu for ca. 2 mdr. siden flyttet hende tilbage til vores soveværelse i egen seng. Denne beslutning blev taget, fordi vi var ved at slide os selv ned til sokkeholderne af at løbe frem og tilbage mellem hendes værelse og soveværelset.
Det har desværre ikke ændret det store - bortset fra at vi nu er en armslængde fra hendes seng.
Putningen kl. 1930 går fint - ved midnat starter terroren. Hun vågner adskillige gange og pylrer, skriger og vrider sig som en ål og stiller sig op. Vi kan nogengange dysse hende til ro med sut og aen på panden. ...
...
Ofte får hun vækket sig selv så meget, at hun er lysvågen i op til 1 1/2 time midt om natten. Her er hun frisk og forsøger at kravle over i vores seng for at lege/ hygge.
Vi forsøger at lade hende blive i sin seng og fortæller hende, at det er nat, og at hun skal sove. Ind imellem virker det - andre gange flipper hun fuldstændig ud.
Vi er kommet dertil, at vi skiftes til at sove i soveværelset - den anden er i stuen - blot for at få en rimelig rolig nat ind imellem.
Hun er gennemtjekket rent helbredsmæssigt/ også ørene - og fejler intet. Hun virker aldrig træt og uoplagt i løbet af dagen - tværtimod.
Hvad stiller vi op - dette nattehelvede påvirker hele familien - føler jeg er konstant træt og uoplagt, hvilket gør, at lunten er kort - også over for storesøster.
Vi overvejer at flytte hende tilbage på eget værelse - og så lydisolere :-) Spøg til side - har du nogle kloge tanker du vil dele med os - vi er åbne over for ALT.
Med venlig hilsen
søvngængeren