Svar: Tandbørstning og tøj på
2. november 2010
Alder:
22 mdr.
Kære Familien Bruun
Lige nu handler det om at jeres dreng skal være helt tryg ved situationen igen, når han skal have børstet tænder. Som du beskriver det, bliver han ked af det, bare du nærmer dig med tandbørsten og det er I nødt til at ændre, derfor kan det virke lidt som at skulle starte helt forfra ...
Det kan være en god idé at give ham lidt forskellige tandbørster at lege med, så han finder ud af, at tandbørsten ikke er farlig. Måske kan du finde en dukke med en tand i munden, som I kan lege at I børster tænder på. Det handler om at forbinde tandbørstning med noget sjovt og afslappet og få det gjort til en leg og ikke noget ubehageligt.
Det er vigtigt at du lige nu accepterer at du ikke når hele munden igennem, at du ikke før børstet alle tænder, selvom du godt ved at det er vigtigt. Fokus er lige nu at ikke alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og så må du derefter øge antallet af tænder der børstes i takt med at han atter bliver fortrolig med det.
Du skal prøve at fokusere på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder. Og så er det vigtigt at du gør det så kort tid som muligt og at selve tandbørstningen ikke trækker ud.
Så lige nu altså gøre det så kortvarigt som muligt, forsøge at gøre ham helt tryg og fortrolig med situationen og så må du øge grundigheden og tiden du bruger i takt med at han bliver mere og mere okay med det igen.
Med hensyn til tøj og påklædning, så er det vigtigt at du om morgenen ikke forventer for meget af ham. han vil mange ting selv, men er han træt om morgenen, så er overskuddet meget lille og alt vil gå i slowmotion. Han vil ikke kunne overskue bare en lille bitte ting.
Derfor er det naturligvis vigtigt at du vurdere om han om morgenen selv skal have lov til at prøve at klæde sig på, eller om du ikke lige nu skulle prøve at sætte dig med ham på skødet, ikke tale for meget, bare gøre det hyggeligt og rart og samtidig med at han så får strømper, bukser, bluse osv. på, så sidder han hos dig, putter, nusser, krammer.
Nogle gange er det bedste man kan gøre at starte dagen med morgenmad og så påklædning bagefter. Andre gange vil det fungere meget bedre, med påklædning først og så spise mad bagefter, så at bytte rundt på de rutiner I har, kan også være med til at gøre en forskel hos jer ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske