Svar: Tandbørstning og tøj på

2. november 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Familien Bruun

Lige nu handler det om at jeres dreng skal være helt tryg ved situationen igen, når han skal have børstet tænder. Som du beskriver det, bliver han ked af det, bare du nærmer dig med tandbørsten og det er I nødt til at ændre, derfor kan det virke lidt som at skulle starte helt forfra ...

Det kan være en god idé at give ham lidt forskellige tandbørster at lege med, så han finder ud af, at tandbørsten ikke er farlig. Måske kan du finde en dukke med en tand i munden, som I kan lege at I børster tænder på. Det handler om at forbinde tandbørstning med noget sjovt og afslappet og få det gjort til en leg og ikke noget ubehageligt.

Det er vigtigt at du lige nu accepterer at du ikke når hele munden igennem, at du ikke før børstet alle tænder, selvom du godt ved at det er vigtigt. Fokus er lige nu at ikke alle tænder skal børstes, men at det bliver acceptabelt at børste lidt - og så må du derefter øge antallet af tænder der børstes i takt med at han atter bliver fortrolig med det.

Du skal prøve at fokusere på forskellige områder alt efter om det er morgen eller aften der børstes, så du på den måde alligevel når at få børstet på lidt forskellige tænder. Og så er det vigtigt at du gør det så kort tid som ...

Annonce

... muligt og at selve tandbørstningen ikke trækker ud.

Så lige nu altså gøre det så kortvarigt som muligt, forsøge at gøre ham helt tryg og fortrolig med situationen og så må du øge grundigheden og tiden du bruger i takt med at han bliver mere og mere okay med det igen.

Med hensyn til tøj og påklædning, så er det vigtigt at du om morgenen ikke forventer for meget af ham. han vil mange ting selv, men er han træt om morgenen, så er overskuddet meget lille og alt vil gå i slowmotion. Han vil ikke kunne overskue bare en lille bitte ting.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor er det naturligvis vigtigt at du vurdere om han om morgenen selv skal have lov til at prøve at klæde sig på, eller om du ikke lige nu skulle prøve at sætte dig med ham på skødet, ikke tale for meget, bare gøre det hyggeligt og rart og samtidig med at han så får strømper, bukser, bluse osv. på, så sidder han hos dig, putter, nusser, krammer.

Nogle gange er det bedste man kan gøre at starte dagen med morgenmad og så påklædning bagefter. Andre gange vil det fungere meget bedre, med påklædning først og så spise mad bagefter, så at bytte rundt på de rutiner I har, kan også være med til at gøre en forskel hos jer ... :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet