Svar: Tackling af stædighed og selvstændighed

28. oktober 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære L´s mor

Undersøgelser tyder på, at børn der har fået nutramigen eller profylac som er de højt hydrolycerede erstatninger godt i nogle år derefter kan fortrække sure eller let syrlige fødevarer - hvor børn der ikke har fået dette, ikke har samme behov for 'syrlige fødevarer' ... Jeg ved ikke hvad type erstatning din datter har fået, men måske kunne der ligge en forklaring i at hun fravælger det søde ... om hun så vælger det sure, ved jeg ikke?

Kan hun f.eks. godt lige syltede agurker, rødbeder og asier, er hun glad for oliven og lignende lidt sure ting, så er det måske fordi hun har fået 'de syrlige erstatninger' og ikke den søde modermælk .. Bare en lidt sjov tanke at lege med :)

Men ellers er det måske fordi I ikke spiser særlig usundt hjemme hos jer og har et ret afslappet forhold til is, slik og kager. Hvis noget er forbudt, er det jo ofte mere interessant og derfor er det ganske fornuftigt at tage tingene stille og roligt - tilbyd hende at smage og vil hun ikke have det usunde, så vær I glade for det valg :) Det skal nok ændre sig med tiden ...

Måske er hun bare en pige, der går sine egen veje og ikke gør som de fleste andre og det er jo ikke nogen skam, det er bestemt en stor styrke!

Med hensyn til temperament og egen vilje ved aflevering og hentning i institution, så er det sandsynligvis flere ting der spiller ind her. For det første er det naturligt svært for hende at lave dette skift, børn har svært ved at skifte mellem at være hjemme og skulle passes ude, ligesom de har svært ved at skulle hjem igen, når de hentes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme, det er dejligt at være hos mor og det er ikke rart at blive afleveret i favnen på en pædagog. Og når man så kommer og henter dem igen, så kommer ofte en ny protest - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem...

Man taler om at der opstår et dobbelt socialiseringsrum - en lille konflikt. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, både når man bliver afleveret og når man bliver hentet igen.

For det andet, så handler det ganske givet også om at jeres datter måske har brug for tid til at lege færdig. Hun er måske ikke helt klar på at afslutte dagen, når I kommer for at ...

Annonce

... hente ... Det siger jeg, fordi I faktisk fortælle, at I nogle gange siger "så går jeg igen" og så stille hun sig og vinker, det har hun det faktisk fint med ...

Det kan godt være udmærket at afprøve dette, simpelthen anerkende, at hun vil have mere tid. Hvis I kommer så sent, at det er lige inden lukketid, så går det naturligvis ikke, men kommer I f.eks. kl 15 og har tænkt "nu henter jeg hende tidligt, så kan vi køre op og handle sammen" så er det jo ikke noget i vejen for at I accepterer at lige den dag, vil hun ikke hentes kl 15 og I så siger "det er fint, så kører jeg og så kommer jeg igen, når jeg har handlet" og den dag hentes hun så kl. 16.

Det betyder også at I så skal køre igen og hun rent faktisk oplever at I køre og ikke som nu "kommer med trusler om at gøre det" uden rent faktisk at gøre det ... Og I skal her naturligvis huske at fortælle pædagogerne, at I er kørt uden jeres datter og kommer igen ... :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og det leder mig så frem til næste faktor, for måske prøver hun grænser. Måske vil hun se, hvad der rent faktisk sker, når hun bestemmer og siger I skal køre igen. Det kan for hende godt være en leg, en måde at prøve jer lidt af på. Og nogle gange vil det at I så rent faktisk gør som hun siger, udløse gråd, for hun ville jo faktisk ikke have I kørte, selvom hun sagde det ... Det kan være en måde hun søger ekstra nærhed og opmærksomhed på, netop udtryk for at hun har savnet her og har brug for at mærke jer.

Andre gange vil hun opleve, at det hun siger også har betydning og at visse ting er hun med til at styre - det kan give hende en lille tilfredsstillelse indvendig, at I ikke bestemmer alt, men at hun også har en vilje, der lyttes til ... Og atter andre gange, vil netop det måske gøre at hun så lytter til jer og gerne vil med hjem, når I kommer for at hente.

Og så vil der naturligvis også være situationer, hvor det alt andet lige bare på være som I siger og hun skal altså med og så må I bære hende ud i bilen, hylende og skrigende. Sådanne dage er der også - de hører alderen til, men de bliver mindre hvis hun fornemmer, at hendes mening og vilje tæller andre dage. Så nogle dage er det fint at forhandle, andre dage er de det voksne der bestemmer og atter andre dage, får børnene deres vilje :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2