Brev:
Tackling af stædighed og selvstændighed
28. oktober 2010
Alder:
2 år, 2 mdr.
Tackling af stædighed og selvstændighed
Hej Igen Helen
Nu til noget helt andet end mad :-) og dog - kom lige i tanke om at jeg glemte noget i tillæg til det andet brev.
Jeg skrev på et tidspunkt at vores datter slet ikke er interrisseret i kage, søde sager, sodavand osv. Hun blev ammet næsten fuldt ud i 4 mdr. og derefter supplerede vi med flaske og gik langsomt kun over til modermælkserstatning (det spurgte du vist til i dit svar for nogle måneder siden).
I weekenden var vi til børnefødselsdag hos hendes fætter som også lige er fyldt 2 år - og der blev serveret is - de andre børn guffer i sig men hun vil ikke engang smage på det. Det sammen gør sig gældende ved kage eller sodavand - hun VIL ikke have eller smage på det - og det synes jeg efterhånden er noget spøjst eftersom jeg kan se alle andre børn ELSKER det - og ja så tænker man jo som forældre, hvorfor er hun anderledes end de andre ?
Vi spiser ikke selv ret meget af søde sager så hun er ikke blevet tilbudt det så meget - da vores holdning har været at hun ikke skulle have det før hun vidste hvad det var. Er det vores skyld nu at hun ikke vil have det ??? - Hun kan dog godt lide vingummi eller tørret frugt som abrikos eller rosiner og i den stil - har du nogen ide til hvad vi kan gøre så hun er "en enspænder i flokken" :-)
Nå, og nu til det oprindelige spørgsmål....
Jeg har brug for og høre dit råd omkring vores måde og tackle vores datters stædighed og temperament på - er lidt i tvivl om hvor vidt vi gør det rigtige og ideer til hvad vi ellers kan gøre.
L viser store selvstændigheds tegn i øjeblikket - hun vil ikke med hjem fra vuggestuen og trods mange forsøg på den pædagogiske måde føler jeg/vi os nogle gange lidt magtesløse og må ende med og sise "jamen så går mor og far nu".. nogle gange vinker hun så bare og siger "hej hej" og bliver fortsat stående og vi må ende med og skære igennem og bære et skrigende barn hele vejen ud til bilen eller også kommer hun med når vi næsten er nået hele vejen ud gennem vuggestuen..... føler det er lidt forkert og gøre det sådan, men omvendt har hun fået "chancen" for at følge med på den gode måde.
Hun vil heller ikke ind i bilen - løber væk i modsat retning og her foregår det på samme måde og hun skriger og laver flitsbue når hun skal ind i bilen og er ulykkelig hele vejen hjem - og føler hele verden bryder sammen..... hvad sker der i hendes udvikling for tiden og hvordan oplever hun det når vi "går fra hende" fordi hun ikke selv går med (inderst inde håber jeg hun ved at vi jo ALDRIG ville gå fra hende) - måske hun godt ved det ??
Er der en bedre måde og "skære" igennem på når man har prøvet alle de andre muligheder som f.eks "kom skatter nu skal vi hjem til kaninerne" eller prøve at aflede hende med noget andet end det og skulle ud til bilen osv.... og det alligevel ikke hjælper - hvor meget skal man overtale sine børn og forhandle med dem ??
Men det skal jo ikke være sådan at hvis ikke hun gør som mor og far siger så føler hun sig svigtet - måske det bare er mig der bilder mig ind at hun "tager skade af det" - fordi jeg netop selv har det så skidt med og gøre sådan.
Håber det giver mening - glæder mig til og høre dine kommentarer til begge dele.
Bedste hilsner L´s mor