Svar: Fjernsynskiggeri
20. oktober 2010
Alder:
4 år, 1 mdr.
Kære drengenes mor
Fjernsyn og andet elektronisk udstyr er en helt naturlig del af vores hverdag i dag og børn vil naturligt være draget mod fjernsynet, lydende, de skiftende billeder, musikken, historierne osv. De ser os bruge det og det er noget alle børn tiltrækkes af. Fjernsyn er naturligt for vores generation :)
Det betyder dog ikke at det udelukkende er godt for børn at se TV og man siger at børn i dag ser alt for meget, det er for stillesiddende og de har brug for at være mere fysisk aktive i stedet.
Man kalder det for skærmtid og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, playstation, nintendo osv. Helt små børn bør slet ikke være foran disse ting og for de større børnehavebørn og de børn der er startet i skole, så anbefaler man faktisk max 1 times skærmtid dagligt:) Derfor skal man som forældre tænke sig om, når man lader børnene se fjernsyn.
Jeg er fuld af forståelse for og ved godt, hvor vigtigt det er, nogle gange at få bare lige ½ times ro til noget praktisk og jeg er helt enige med jer i at fjernsynet nogle gange kan være godt til børn der kommer hjem fra institution. De får lige slappet lidt af, koblet fra efter en dag med masser af aktiviteter og højt lydniveau og det er helt okay. Det kan også være rigtig fint at prioritere en ½ time her i stedet for at vælge børnetimen om aftenen, fordi I på det tidspunkt er igang med aftensmaden ... og børnene måske kan hjælpe til med det i stedet :)
Man skal nemlig nogle gange overveje om fjernsyn bliver brugt som aktivitet, som en slags babysitter, når mor og far skal lave mad, vaske tøj osv. - det er jo netop aktiviteter som man godt kan inddrage børnene i og det har børn langt bedre af. Børn kan sagtens være med i køkkenet, være med til at dække bord, de kan være med til at komme agurker, tomat, majs osv. i salatskålen ligesom de også kan være med til at hænge vasketøj op, give mor klemmerne eller gå lidt rundt med en støveklud. Og det er vigtigt at man som forældre medtænker at børn har godt af at være med i de dagligdagsting, at det er bedre for dem, end at sidde foran fjernsynet.
Så selvom fjernsyn, dvd-film, computere, spillekonsoller osv. er en naturlig del af hverdagen i vores generation og noget børn vokser op med, så er det vigtigt at bruge de elektroniske medier fornuftigt og med omtanke.
At lade jeres drenge se ½ times fjernsyn dagligt er ikke problematisk, det er helt fint. I skal naturligvis sikre jer, at det de ser er aldersmæssigt relevant for dem og være film eller andet, der netop er beregnet til deres alder :)
Fortsat held og lykke med dem!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske