Svar: Fjernsynskiggeri

20. oktober 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære drengenes mor

Fjernsyn og andet elektronisk udstyr er en helt naturlig del af vores hverdag i dag og børn vil naturligt være draget mod fjernsynet, lydende, de skiftende billeder, musikken, historierne osv. De ser os bruge det og det er noget alle børn tiltrækkes af. Fjernsyn er naturligt for vores generation :)

Det betyder dog ikke at det udelukkende er godt for børn at se TV og man siger at børn i dag ser alt for meget, det er for stillesiddende og de har brug for at være mere fysisk aktive i stedet.

Man kalder det for skærmtid og det er både den tid der bruges foran tv, foran computer, playstation, nintendo osv. Helt små børn bør slet ikke være foran disse ting og for de større børnehavebørn og de børn der er startet i skole, så anbefaler man faktisk max 1 times skærmtid dagligt:) Derfor skal man som forældre tænke sig om, når man lader børnene se fjernsyn.

Jeg er fuld af forståelse for og ved godt, hvor vigtigt det er, nogle gange at få bare lige ½ times ro til noget praktisk og jeg er helt enige med jer i at fjernsynet nogle gange kan være godt til børn der kommer hjem fra institution. De får lige slappet lidt af, koblet fra efter en dag med masser af aktiviteter og højt lydniveau og det er helt okay. Det kan også være rigtig fint at prioritere en ½ time ...

Annonce

... her i stedet for at vælge børnetimen om aftenen, fordi I på det tidspunkt er igang med aftensmaden ... og børnene måske kan hjælpe til med det i stedet :)

Man skal nemlig nogle gange overveje om fjernsyn bliver brugt som aktivitet, som en slags babysitter, når mor og far skal lave mad, vaske tøj osv. - det er jo netop aktiviteter som man godt kan inddrage børnene i og det har børn langt bedre af. Børn kan sagtens være med i køkkenet, være med til at dække bord, de kan være med til at komme agurker, tomat, majs osv. i salatskålen ligesom de også kan være med til at hænge vasketøj op, give mor klemmerne eller gå lidt rundt med en støveklud. Og det er vigtigt at man som forældre medtænker at børn har godt af at være med i de dagligdagsting, at det er bedre for dem, end at sidde foran fjernsynet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så selvom fjernsyn, dvd-film, computere, spillekonsoller osv. er en naturlig del af hverdagen i vores generation og noget børn vokser op med, så er det vigtigt at bruge de elektroniske medier fornuftigt og med omtanke.

At lade jeres drenge se ½ times fjernsyn dagligt er ikke problematisk, det er helt fint. I skal naturligvis sikre jer, at det de ser er aldersmæssigt relevant for dem og være film eller andet, der netop er beregnet til deres alder :)

Fortsat held og lykke med dem!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år