Svar: Tvillinger - mor syg / far syg

5. oktober 2010

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mor

Jeg kan godt forstå at I nogle gange deler det op, så far tager sig af F og du tager dig af O, fordi det virker og giver jer alle mest ro og tilfredshed i hverdagen ... og i princippet er det også helt okay og fint at gøre sådan, hvorfor gøre et problem ud af noget, hvis det ikke behøver være et problem ...

I er jo et eller andet sted nødt til at tænke praktisk og tage jer af hvert sit barn en gang imellem, sådan er det at have flere børn :)

Men det skal naturligvis ikke ende sådan, at I ikke kan tage jer af den modsatte, uden der er problemer og derfor må I prøve at finde balancen mellem at give dem begge tid med jer forældre. Gør ting i fællesskab, når I har mulighed for det, så det bliver naturligt at både mor og far kan, at både mor og far hjælper. Lad børnene være i bad samtidig, lad dem spise samtidig osv. og lad så den ene af jer være den der hjælper.

Ved at I individuelt er på banen omkring dem begge to, vil I naturligt også få lettere ved at tage over og hjælpe dem begge, når den anden forældre ikke er til stede. Og accepten af den modsatte forældre vil også være større, jo mere begge I forældre er på banen i hverdagen, - også selvom I er hjemme begge to.

Generelt er jeg tilhænger af at man breder tingene ud og ikke fokuserer på at det f.eks. kun er den ene forældre der kan putte barnet i seng. Det er ...

Annonce

... naturligt at sige godnat til både mor og far og derfor skal begge forældre gøre dette. Derfor kan I godt skiftes til at give dem godnatgrød, aftenbad, nattøj på, børste tænder osv. og når der så skal puttes godnat, så kommer I begge og kyser, putter dynen lidt om dem osv. Så det ikke bliver en 'magtkamp' mellem om det nu er mor eller far, for naturligvis kommer I begge og siger godnat.

Det er også en rigtig god idé at opfordre til og bakke op om at den anden forældre sagtens kan. Måske kan drengene blive skiftet samtidig, hvor I forældre står ved siden af hinanden men hvor far skifter O og mor skifter F. Netop at I der bytter, lader den anden skifte, men står der, beroliger og betrygger "jeg er lige her, far har helt styr på det" eller lignende vil jo signalere til jeres drenge, at det er helt okay og dermed også gøre at de begynder at acceptere det bedre, når det er den anden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det handler også meget om, hvad signaler I som forældre sender og I skal være meget opmærksomme på at I hurtigt kan få signaleret "jeg kan bedst hjælpe dig" og hvis barnet opfatter signalerne sådan, så vil barnet naturligt have den følelse og derfor foretrække den pågældende forældre. Derfor er det vigtigt at I bakker hinanden op og er bevidst om, hvad signaler I får sendt :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.