Svar: Tvillinger - mor syg / far syg
5. oktober 2010
Alder:
22 mdr.
Kære Mor
Jeg kan godt forstå at I nogle gange deler det op, så far tager sig af F og du tager dig af O, fordi det virker og giver jer alle mest ro og tilfredshed i hverdagen ... og i princippet er det også helt okay og fint at gøre sådan, hvorfor gøre et problem ud af noget, hvis det ikke behøver være et problem ...
I er jo et eller andet sted nødt til at tænke praktisk og tage jer af hvert sit barn en gang imellem, sådan er det at have flere børn :)
Men det skal naturligvis ikke ende sådan, at I ikke kan tage jer af den modsatte, uden der er problemer og derfor må I prøve at finde balancen mellem at give dem begge tid med jer forældre. Gør ting i fællesskab, når I har mulighed for det, så det bliver naturligt at både mor og far kan, at både mor og far hjælper. Lad børnene være i bad samtidig, lad dem spise samtidig osv. og lad så den ene af jer være den der hjælper.
Ved at I individuelt er på banen omkring dem begge to, vil I naturligt også få lettere ved at tage over og hjælpe dem begge, når den anden forældre ikke er til stede. Og accepten af den modsatte forældre vil også være større, jo mere begge I forældre er på banen i hverdagen, - også selvom I er hjemme begge to.
Generelt er jeg tilhænger af at man breder tingene ud og ikke fokuserer på at det f.eks. kun er den ene forældre der kan putte barnet i seng. Det er naturligt at sige godnat til både mor og far og derfor skal begge forældre gøre dette. Derfor kan I godt skiftes til at give dem godnatgrød, aftenbad, nattøj på, børste tænder osv. og når der så skal puttes godnat, så kommer I begge og kyser, putter dynen lidt om dem osv. Så det ikke bliver en 'magtkamp' mellem om det nu er mor eller far, for naturligvis kommer I begge og siger godnat.
Det er også en rigtig god idé at opfordre til og bakke op om at den anden forældre sagtens kan. Måske kan drengene blive skiftet samtidig, hvor I forældre står ved siden af hinanden men hvor far skifter O og mor skifter F. Netop at I der bytter, lader den anden skifte, men står der, beroliger og betrygger "jeg er lige her, far har helt styr på det" eller lignende vil jo signalere til jeres drenge, at det er helt okay og dermed også gøre at de begynder at acceptere det bedre, når det er den anden.
Det handler også meget om, hvad signaler I som forældre sender og I skal være meget opmærksomme på at I hurtigt kan få signaleret "jeg kan bedst hjælpe dig" og hvis barnet opfatter signalerne sådan, så vil barnet naturligt have den følelse og derfor foretrække den pågældende forældre. Derfor er det vigtigt at I bakker hinanden op og er bevidst om, hvad signaler I får sendt :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske