Svar: Bekymringer

24. september 2010

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære alt for bekymrede mor

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres datter :)

Hun og dermed også I, har haft en hård start på livet. Da hun blev født skete der mange ting, flere operationer og hun har i lange perioder været meget syg. Det er klart at en sådan start påvirker jer og usikkerheden, bekymringen vil altid være der et eller andet sted - tanker som 'har nu nu taget skade', 'vil hun være påvirket af sin sygdom' osv. er helt naturlige og de vil dukke op en gang imellem i forskellige situationer.

Jeg kan naturligvis ikke give jer nogen garantier, det er der ingen der kan - heller ikke pædagogerne i daginstitutionen, skolelærerne når I kommer dertil eller lægerne på sygehuset. Men jeg kan fortælle jer lidt af mine tanker og det vil jeg gerne gøre :)

Det ligger til dig, som det ligger til de fleste mødre (læs kvinder) at lade os rive med og se problemer, når vores børn ikke trives optimalt. Men så er det jo super godt netop at have en rolig og klog mand, der kan træde lidt tilbage, se det hele lidt mere på afstand og sige "skyde gråspurve med kanoner" og få det hele lidt mere roligt igen og holdt nede på jorden igen.

Det er ikke noget i det du fortæller mig som giver anledning til stor bekymring. Men jeg synes det er rigtigt og meget fint, at pædagogerne vælger at drøfte jeres datter på deres supervisionsmøde. Det er jo netop derfor de har de møder og det er et eller andet sted fantastisk at de prioriterer at have dette - det kan kun højne dem fagligt og deres evne til at håndtere børnene bedst muligt og i jeres tilfælde altså netop støtte jeres datter optimalt. Det skal I bestemt takke jatak til og se det som noget positivt og godt.

Du spørger hvad der er normalt og hvad der ikke er normalt i den alder - og det er svært at svare på, for de normale rammer er jo meget vide ...

Generelt vil man om en fireårig sige at det er skønne børn. Det babyagtige forsvinder, de er lange, slanke i deres statur og er pludselig blevet til 'børn' - hvis du forstår hvad jeg mener.

De fireårige opdager humor, de fjoller, pjatter og begynder at elske vittigheder - de kan fjolle rigtig meget og nogle gange grine af ting, som vi andre har svært ved at se er sjove - men dejligt er det og det gode humør smitter jo altid :) Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om ikke jeres datter gør det nummer med cyklerne - bevidst flytter en forkert cykel, fordi det for hende er sjov, det er humor, det er en måde at drille på og bruge humor på - i hvert fald kan det godt være det hun øver, det hun prøver af - pædagogerne fanger bare ikke at hun prøver at være sjov ... og sådan er det tit for os voksne, vi forstår ikke helt den fireåriges opfattelse af sjov og humor :)

Børn i denne alder har normalt en stor fantasi og de har stadig meget svært ved at skelne sandhed og løgn. De overdriver ofte og deres historier får lidt et ekstra tvist - ikke for at lyve, men fordi de er naturligt for dem at 'overdrive' lidt.

De prøver også grænser, nye ord kommer til - også grimme ord, ord som kræver at man som voksen skærer igennem og fortælle at sådan et sprog vil man ikke høre. De opleves også nogle gange svare igen - de behersker sproget anderledes og de bruger sproget på rigtig mange måder nu.

Socialt og følelsesmæssigt:

Børn i 4 års alderen elsker at lege, de vil gerne lege med børn dagen lang og de vil også gerne lege med de voksne, hvis de voksne ellers gider lege med dem.

De har rigtig meget brug for voksnes anerkendelse, de har brug for at føle sig betydningsfulde, de har brug for at vide at de har en vigtig rolle i familien og de opsøger tit voksnes godkendelse. Ofte med fokus på ting de mestrer "se hvor højt jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" osv.

De forstår enkle regler og kan også adlyde dem - nogle gange brydes regler naturligvis stadig.

De elsker at føle sig som en del af fællesskabet og kan godt lide at blande sig når de voksne snakker. De vil nogle gange gerne snakke 'voksensnak' og spørger tit ind til, hvad de voksne taler om, ler af osv. for at følge med og føle sig som en del af det der foregår.

De kan godt lide at vise ting frem - ikke for at prale, men mere for at vise hvad de har og hvordan det er hvor I f.eks. bor. Hvis der kommer legekammerater på besøg, så vil jeres datter ...

Annonce

... godt kunne finde på at vise ting frem i huset, vise hvad I har derhjemme, vise gæsten rundt.

De begynder at kunne udtrykke vrede mere verbalt i stedet for fysisk og stadig vil børn i denne alder have anfald af frustation. De kan også have mere kontrollerende anfald hvor de bestemt siger "jeg vil ha den nu!"

De kan føle meget intens vrede og frustration og virkelig føle at verden går dem imod.

Intellektuel udvikling:

Den 4 årige kan kende forskel på mindst og størst, kan genkende bogstaver og kan begynde at skrive sit eget navn. Barnet kender forskel på forholdsord som i, under og over.

Kan tælle til syv - men ikke altid i den rigtige rækkefølge.

Kan 6-8 farver og kender forskel på 3 figurer - cirkel, trekant og firkant.

Barnet kender til dagens rutiner og ved f.eks. godt hvad der skal ske inden man går i seng - børste tænder, tisse, nattøj på osv.

Taler i længere og mere komplekse sætninger, stiller rigtig mange spørgsmål og begynder også at interessere sig lidt for de større ting i livet som, hvad der sker når man dør og hvordan et barn bliver født.

Synger sange, kan sige rim og vrøvleværs og nyder ofte at sige netop vrøvleting.

Kan lære at sige sit navn, adresse og telefonnummer, hvis man arbejder bevidst på at lære barnet dette.

Er i stand til at følge to uafhængige retninger, f.eks. når man siger "du skal sætte koppen på bordet og tage din frakke på".

Forstår forskel på i dag, i går og i morgen (sove en nat, så skal vi af sted), men har ikke forståelse for kalendertid.

Fysisk / motorisk udvikling:

Kan spise med ske, gaffel og kniv

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Kan selv tage tøj af og på og mestrer stort set selv også at knappe i og knappe op og at lyne.

Kan ikke binde snørebånd, men kan godt mestre velcro

Kan gå på en lige linje

Kan hoppe på den ene fod

Cykler på trehjulet cykel eller løbecykel uden problemer. Enkelte børn begynder at kunne cykle på en almindelig to-hjulet cykel uden støtte i denne alder, men de fleste mestrer det endnu ikke.

Løber, hopper og kommer omkring små forhindringer uden større problemer.

Kan forme figurer i ler eller dej

Kan komme perler på en snor

Kan kaste med en bold og gribe en bold med begge hænder

Kan slå koldbøtter og klatre på en stige

I fortæller at jeres datter er vellidt, hun har mange venner i børnehave, mange som gerne vil lege med hende der og også i fritiden. I fortæller om en pige, som tydeligt trives og som virker til at være godt med på alle planer - både motorisk, intellektuelt og socialt.

Hvorfor hun nogle gange svarer i øst når hun spørges i vest - måske har hun ikke forstået spørgsmålet rigtigt, måske hørte hun ikke hvad der blev spurgt om, fordi hun var optaget af andre ting - måske synes hun bare ikke spørgsmålet er interessant .... Og ja, måske har hun svært ved at koncentrere sig, men det er der så opmærksomhed på nu. Og de ting I har gjort hjemme netop med at sætte jer sammen med hende og lave ting sammen, har jo virket. Hun kan langt bedre sidde og lave noget for sig selv nu og hygge sig med det - netop fordi I har gjort disse ting. Det er super!

Nogle børn fortæller om alt hvad de oplever, taler som et vandfald og fortæller ned i mindste detalje. Andre børn fortæller ikke ret meget, - og det kan godt være frustrerende, men det behøver ikke betyde at der er noget galt. Nogle børn vil, når man spørger "Hvordan er det gået i børnehaven i dag?" bare svare "Fint!" og mere får man ikke at vide ...

Det behøver ikke betyde at hun ikke kan huske noget fra dagen, det kan ligeså godt være udtryk for at det rent faktisk er gået fint og at hun lige nu er hjemme og derfor koncentrere sig om det. Det kan være svært at fortælle, hvad der er sket, for hvad er det præcist at I gerne vil høre, hvad er interessant at fortælle og hvorfor er det overhovedet interessant. Hun har jo ingen fornemmelse af, hvorfor I synes det er spændende at høre om - hvis hun 'bare' oplever at dagen har været god, hvad mere har I så brug for at høre ...

Jeg synes det lyder som om at jeres datter har det rigtig godt og det lyder som en god institution. Det lyder rigtig fint at de er opmærksomme på at hun skal trives på alle planer og at de gerne vil støtte hende i dette. Det er et god udgangspunkt og så må I tage den derfra :)

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat - glæder mig til at høre, hvordan det videre forløber :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla